2 frågor.....vatten och scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    2 frågor.....vatten och scalare

    Hej!

    Jag har gjort ett större vattenbyte nästan hälften under gårdagen och idag har vattnet fortfarande inte klarnat utan är lite "disigt", vad kan detta bero på?

    Fråga nr 2 är om det finns någon mindre scalare som passar ett lite mindre akvarie?
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    1. Kalken i vattnet faller ut. Det går över på några dagar.

    2. Nej

    Kommentar

    • Lineli
      • February 2010
      • 565

      #3
      Då har jag en fortsättningsfråga Vad menas med att "kalken i vattnet faller ur" och på en zooaffär häromkring påstår de att det finns en mindre slags scalare och att de skulle vara mer anpassningsbara att ha i ett litet akvarie (mitt är 93l). Eftersom jag vet att det här på zoopet finns många som verkligen kan det här med firrar undrar jag vad ni anser om det påståendet....?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Lineli
        Då har jag en fortsättningsfråga Vad menas med att "kalken i vattnet faller ur" och på en zooaffär häromkring påstår de att det finns en mindre slags scalare och att de skulle vara mer anpassningsbara att ha i ett litet akvarie (mitt är 93l). Eftersom jag vet att det här på zoopet finns många som verkligen kan det här med firrar undrar jag vad ni anser om det påståendet....?
        Man kan i princip dela upp scalarer i 3 huvudgrupper, det diskuteras om det finns 3 arter eller om det 8-9-10-xxx

        Men i huvudsak 3 arter.

        1)
        Den "vanlige" scalaren som ofta finns i i avlade former, gula/svarta/marmor/etc + vanlig silverform.
        Denna firre vill nog ha minst 240-275 liter om man skall ha den med andra firrar. Samt att karet
        bör ha en höjd på cirka 50 cm.

        2)
        Altumscalaren som blir storleken större än nummer 1. Den vill nog ha 375-450 liter och en höjd
        på cirka 60 cm för att fungera.

        3)
        Spetsnosskalaren som är den minsta versionen. Det är nog den som är klassad som "dvärgscalar".
        Vilket egentligen är galet, för kroppen på den är lika stor som nummer 1, den är bara fenorna som
        är lite mindre. Den fungerar i kar om minst 120 liter, och cirka 45 höga.
        Dock är det väldigt ovanlig i handeln.

        Så, det finns egentligen ingen scalar som gillar läget med kar som är nere på 100 liter och mindre.


        Enda gången det fungerar med "mindre" kar är om man skall ge sig på att odla (med allt vad det nu innebär).
        Då kan man gå ner på följande storlekar:

        nummer 1 = en kub på 50x50x50cm = 125 liter, men då skall man inte ha något annat i karet är 1 lekpar.
        Samt att de skall inte gå där alltför länge.

        nummer 2 = samma som nummer 1, med skillnaden att höjden skall nog isf vara 60 högt, samt att om man
        har den äkta altumen, så är man kanske nummer 2 eller nummer 3 i världen som lyckas med odling.
        Dvs extremt svårodlad.

        nummer 3 kan man gå ner till en kub om 45x45x45cm = ~ 90 liter, men samma sak som ovan, dvs inte
        en enda firre som sällskap.



        Sorry.



        .


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Jag tycker tvärtom. Lyckas man få tag på leopoldi så skall den nog få lite bättre med utrymme. Inte minst för att ha mer marginal för vattenkvaliteten. Jag tycker den verkar känsligare, men jag har ganska begränsad erfarenhet. Ett scalare-par av den vanliga sorten brukar kunna fungera i ett akvarium på runt hundra liter, men det förutsätter att man inte har så mycket annan fisk i, men mycket växter. För en grupp på 4-6 stycken är det ju för litet utom för ungfiskar. Annars är det få cichlider som man kan ha i ett akvarium på under 100, och det gäller även dem som är mycket mindre. Det hänger mer på aggressivitet än på storlek. Nyckelhålscichlider borde också fungera. Liksom Apistogramma borellii. Det förekommer enstaka scalare-hanar som är riktigt elaka och då får man ha en "Plan B" i beredskap.

          Har man ingen tidigare erfarenhet av territoriella fiskar är det emellertid bra att ha god marginal. Plötsligt händer det saker. Då skulle jag säja 200 liter!

          Kommentar

          • drlavey
            • October 2011
            • 217

            #6
            Även om man skulle kunna så gör de sig ju inte rättvisa, som ungdjur så lever de i stim och det är jävligt häftigt att de dem stimma i ett stort kar... den effekten försvinner ju lite i ett litet kar....
            100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
            640 L SA, Bland annat Diskus
            450 L Viktoria ciklider

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Jag tycker tvärtom. Lyckas man få tag på leopoldi så skall den nog få lite bättre med utrymme. Inte minst för att ha mer marginal för vattenkvaliteten. Jag tycker den verkar känsligare, men jag har ganska begränsad erfarenhet. Ett scalare-par av den vanliga sorten brukar kunna fungera i ett akvarium på runt hundra liter, men det förutsätter att man inte har så mycket annan fisk i, men mycket växter. För en grupp på 4-6 stycken är det ju för litet utom för ungfiskar. Annars är det få cichlider som man kan ha i ett akvarium på under 100, och det gäller även dem som är mycket mindre. Det hänger mer på aggressivitet än på storlek. Nyckelhålscichlider borde också fungera. Liksom Apistogramma borellii. Det förekommer enstaka scalare-hanar som är riktigt elaka och då får man ha en "Plan B" i beredskap.

              Har man ingen tidigare erfarenhet av territoriella fiskar är det emellertid bra att ha god marginal. Plötsligt händer det saker. Då skulle jag säja 200 liter!

              inte min erfarenhet, men jag är ju knappt en novis jämfört med Erik Åhlander, så det kan mycket väl stämma.

              Men jag tycker nog att om man tittar på den vanlige, så med ett normalt kar på ca 100 liter, så är det enligt mig
              för lågt för att de skall få utrymme för sina genor / spröt.

              Fast det är ju klart, ett högt 100 liters, 45x45x50cm, funkar nog det oxå, om man ser till att de är ganska så ensamma
              och därmed får utlopp för sitt revirtänkande.

              De jag har haft, verkar bli stressande när de är i mindre kar och har sällskap, verkar som om de har svårt att freda sitt
              revir om det hela tiden stimmar in tetror / platys eller vad man nu har. Malar verkar dom skita i.

              Spetsnosen är nog helt riktigt mer känslig för vattenkvalitén än den vanlige. Samtidigt så upplever jag den som något
              mindre aggro, vilket då skulle innebära att ur ett storleksbehov, så är det mindre än den vanlige.


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #8
                Tack för era intressanta fakta ang Scalarer! Synd att jag inte kan ha dem, just nu iaf kanske blir ett större akvarie någon gång
                Då fortsätter jag med ytterligare en följdfråga Vad tycker ni att jag ska ha för firre då, när nu inte Scalare passar? Kul om ni föreslår fiskar ni själva har bra erfarenheter av

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  vad har du för övriga invånare ?

                  vilken inrikting är du mest intresserad av ? (Sydamerika / Asien / Centralamerika / Afrika / Karibien ?)



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Lineli
                    • February 2010
                    • 565

                    #10
                    Jag har sju st svart Neontetra och två Diamanttetra, skulle vilja ha fler diamanter men det har inte funnits på ett tag i zooaffären ej heller gått att beställa... Vilket tema ja, det är det som firrarna vill ha. Jag anpassar efter fiskarna

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      OK, du har börjat utan att du kanske vet om det med Sydamerikafiskar.

                      Då tycker jag att du skall fortsätta med det.

                      Rent krasst är det så att man får ut mer av ett kar om man har mindre.

                      Med det menas att ju färre arter, men isf fler av just den arten, är bättre.

                      Dels är generellt snyggare om det är mer renodlat, dels är det lättare att hålla koll på maten.

                      Med maten så menar jag att om man har en firre som äter animaliskt, och en annan firre som
                      äter grönt, så blir det lite knökigt att ge dom rätt mat.

                      Så, ditt kar, vad skall vi hitta på.

                      Vi börjar med att föreslå att du tar och bestämmer dig för EN tetra, diamant eller svart neon = skitsamma.
                      Och så trycker vi upp stimmet till cirka 15 st.

                      Sedan behöver vi nått trevligt på botten, och eftersom vi är inne på sydamerika, så tycker vi nog att
                      det hade varit bra med antingen en dvärgciklid, säg 4 st av någon trevlig variant, om man inte tycker
                      att det verkar så roligt, så kanske ett mindre gäng, säg 5-6 st av någon Corydorasmal hade varit bra.

                      Mitten har vi täckt med tetror, så nu skall vi titta på nått roligt som skall vara på toppen.

                      Hmmm....kommer inte på nått bra, så vi struntar i fisk på toppen.

                      Vi lägger dit en trevlig flytväxt istället.


                      Så, nu är det bara att leta i artregistret så hittar du säkert nått roligt.



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Lineli
                        • February 2010
                        • 565

                        #12
                        Kensa: Tack för ditt svar! Nu börjar jag leta så får vi se vad det blir Glömde en stackars firre jag har i akvariet en Ancistrus som fick flytta in när jag stängde av mitt pyttelilla 19l kvarie.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...