Lysrör till 130 l hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinl
    • December 2011
    • 2

    Lysrör till 130 l hörnakvarium

    Har precis startat upp vårat akvarium som alltså är ett 130 l hörnakvarium. Har tänkt köpa en ramp med 2x15 watts rör och undrar nu vilka lysrör som är bäst att stoppa i? Har en några "röda" växter i som väl kräver en del ljus ( vet inte vilken sort det är för det kunde dom inte svara på i zoo affären heller).
    Sen har vi just nu bara en enkel ramp med ett vanligt lysrör i hur länge törs man köra med det innan växterna tar skada? Har bara haft akvariet igång en vecka än så länge.

    Tacksam för svar
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    2x15W = 30W = 0,23W/liter = på tok för lite för alla blommor utom dom som gillar
    att det är mörkt, ex anubias / cryptos och liknande.

    som ett minium vill man nog upp till 0,3-0,4w/liter om man skall ha bra fart på blommorna.

    och särskilt de som har rött isig, där kanske man vill gå upp till 0,5-0,6W/liter för att de
    verkligen skall trivas.

    vidare så funkar det med vanliga lysrör någon vecka eller så, sedan blir det inget roligt.

    och sist men inte minst, om man skall ha bra fart på blommor så måste dom ha mat.
    dvs gödas med växtgödning plus kol i antingen flytande form eller som gasform med CO2.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      philips aquarelle ( om du hittar för de har slutat tillverkas) sylvana aquastar, eller aqua-glo är bra rör

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Syvania = ger ett lite blåare ljus, vilket plockar fram blå färger på fisk ganska bra, men om man skall
        plocka fram rött (fisk eller blommor) så är nog aqua-glo lite roligare.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • elinl
          • December 2011
          • 2

          #5
          Okej har du något tips på hur man kan lösa det här, är den här rampen jag tänkt köpa :http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1199&page=1 eftersom den passar akvariet. Går det att bygga ut den på nått vis eller finns det andra alternativ till hörnavkarier? Hjälper det att använda reflektorer?

          Gällande näringen så har jag kört med jbl aquabasis plus i botten så man skulle väl inte tillsätta något mer nu i början i varje fall som jag förstod, men hur funkar det med flytande kol är det något man tillsätter ofta eller?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            med reflektorer av bra kvalité så kan du klara dig med 2x15W, så länge du inte får för dig att
            ha ljuskrävande blommor.

            du kan nog glömma alla blommor som har mycket rött isig.

            gällande gödning, så är du förmodligen home free de närmaste 2-3 månaderna med den bottengödningen.

            sedan kommer förmodligen kolbristen att göra sig påmind, då kan man köpa flytande kol som oftast
            kallas för EASY CARBO (eller bara EC), det skall drattas ner i karet med en frekvans av 2,6 ML VARJE DAG.
            Eller så kan man ge sig på Co2 anläggningar, vilket jag avråder alla som inte är växtnördar att göra.

            efter ytterligare 1-3 månader är förmodligen bottengödningen slut, och då är det bara att köpa
            växtgödning, PMDD är förmodligen det billigaste och enklaste alternativet isf.


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            Arbetssätt...