praktbotior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #16
    orkar inte hålla käft faktiskt..

    har just nu i samma kar fiskar från sydamerika, asien, nordamerika, afrika och tills nyligen australien..

    det fungerar alldeles utmärkt..

    ska man vara helt ärlig så visst, afrikaner och sydamerikaner kanske man ska undvika med tanke på hårdheten i malawi/victoria osv men om du nu inte tillsätter något som gör vattnet hårdare/mjukare spelar det ju faktiskt ingen som helst roll..

    även om 10% av alla med akvarium (vilket jag tror är högt räknat) faktiskt är kompetenta att hålla ett ph högre/lägre än kranvatten + ph-dropp tills nästa vattenbyte tror jag att dessa är en sådan försvinnande minoritet att rådet blir värdelöst..

    alla med afrikanska ciklider lyckas ju odla dem oavsett vattenvärden, survattenslevande sydamerikaner förökar sig i mer eller mindre kranvatten..

    ok om det är en känslig och vildfångad fisk men om det är en fisk från butik tror jag att det spelar absolut ingen roll..

    så rådet med olika världsdelar tycker jag är totalt förlegat.. lägg den energin på att upplysa om filtrering istället då nitrit säkerligen dödar 10 gånger mer fisk än ett stabilt men icke optimalt ph-värde..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • robidobban
      • March 2009
      • 652

      #17
      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      orkar inte hålla käft faktiskt..

      har just nu i samma kar fiskar från sydamerika, asien, nordamerika, afrika och tills nyligen australien..

      det fungerar alldeles utmärkt..

      ska man vara helt ärlig så visst, afrikaner och sydamerikaner kanske man ska undvika med tanke på hårdheten i malawi/victoria osv men om du nu inte tillsätter något som gör vattnet hårdare/mjukare spelar det ju faktiskt ingen som helst roll..

      även om 10% av alla med akvarium (vilket jag tror är högt räknat) faktiskt är kompetenta att hålla ett ph högre/lägre än kranvatten + ph-dropp tills nästa vattenbyte tror jag att dessa är en sådan försvinnande minoritet att rådet blir värdelöst..

      alla med afrikanska ciklider lyckas ju odla dem oavsett vattenvärden, survattenslevande sydamerikaner förökar sig i mer eller mindre kranvatten..

      ok om det är en känslig och vildfångad fisk men om det är en fisk från butik tror jag att det spelar absolut ingen roll..

      så rådet med olika världsdelar tycker jag är totalt förlegat.. lägg den energin på att upplysa om filtrering istället då nitrit säkerligen dödar 10 gånger mer fisk än ett stabilt men icke optimalt ph-värde..
      1+

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #18
        Ursprungligen postat av Carina_
        Kan jag köpa 2-4 guldgurami eller ger sig praktbotiorna på dem med? tänkte då de har två längre smala fenor

        I karet så får det bli ett stimm med praktbotior
        4 gurami om det går
        mina anticrusar.

        Till bottenmaterial ljus sand samt växter grottor och rötter.
        En vattentemp på 28 grader.

        Bakgrund kan jag ha en svart massonitskiva bakom karet (ej i vattnet)? skulle det bli fint?

        Tack för all hjälp nu är det lättare att titta efter
        fisk o inredning =)
        Kan inte svära på det, men jag tror inte botiorna skulle ge sig på fenspröten. De dras mera till stora, böljande fenor. Om det skall bli snyggt med bakgrunder bakom karet, är en sak viktig: det ska helst inte komma in ljus mellan glaset och bakgrunden. Det är ofta mycket lättare att köpa en svart plastbakrund och tejpa fast den. Det finns t o m ett speciellt bakgrundklister.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Carina_
          • August 2010
          • 207

          #19
          efter mycket om o men med sambon så har vi valt att när de nya fiskarna skall komma så blir det 7 praktbotior till samt 5-6 svarta scalarer då det är hans favorit fisk.
          Men en fråga varför är större praktbotior så dyra? Är det för att uppfödarna behöver ha dem så länge?
          Kan jag köpa små när jag har tre stora?

          Jag har ett 275L kar så kan jag ha alla dessa firrar eller överbefolkar jag det igen?
          Då har jag sedan innan 3 amanoräkor (skulle vilja köpa flera)
          4 anticrussar
          1 leopad dania (kommer inte skaffa fler)

          Nu blev det ljus sand en BTN sandvit samt en stor plastgrotta (skall bara vara där tills jag hittar rätt sten till karet)
          Sedan växter och en reedmoor rot som jag tänkte binda fast växter på.

          Har jag missat något som ni kommer på så säg gärna till =)
          Billder kommer att komma när det inte är så grumligt vatten.
          Och ja det var svårt att få rent sanden

          Kommentar

          • Simon Wikström
            • January 2011
            • 223

            #20
            Ursprungligen postat av Carina_
            Men en fråga varför är större praktbotior så dyra?
            Jag tror det är för att dom inte växer särskilt fort så dom stora är ganska gamla

            Ursprungligen postat av Carina_

            Jag har ett 275L kar så kan jag ha alla dessa firrar eller överbefolkar jag det igen?
            Då har jag sedan innan 3 amanoräkor (skulle vilja köpa flera)
            4 anticrussar
            1 leopad dania (kommer inte skaffa fler)
            Det beror på hur mycket du matar och vilken filtrering du har och hur ofta du byter vatten om det är överbefolkat.
            P.S: "anticrussar" heter/stavas ancistrus
            Mvh Simon
            720 l med 2 st Hypostomus soniae.
            105 l med VF Poecilia reticulata.

            Kommentar

            • Carina_
              • August 2010
              • 207

              #21
              Ahh stavas de så därför jag inte hittar dem när jag stavar
              Typiskt haha.

              Ja du det är ett nytt kar så har aldrig gjort något med det mer än att starta det.

              Men mitt gamla tog jag två vattenbyten i månaden på ca 30% och pumpen en gång i månaden och sedan matade jag var tredje dag med flingfoder o algtabletter ca 5 stycken då jag fick ancistrus bäbisar så plötsligt hade jag fem

              Men nu tänkte jag kompletera med röda mygglarver och dra ner på tabletterna o flingfoder för tror jag gett dem i överkant.

              Dock är en av botiorna mager o växer dåligt. Eller så är det för att mina två på sju år alltid kommer att lura mig till att tro den e liten då de är så stora!
              Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

              Kommentar

              • Simon Wikström
                • January 2011
                • 223

                #22
                Själv skulle jag börja med dom fiskarna och sen om det kändes tomt skulle jag komplettera med mer. Om jag skulle komplettera med mer fisk så skulle jag ha fler av någon art du redan har för det blir oftast snyggare med många av varje art än många arter (personlig åsikt dock)
                Mvh Simon
                720 l med 2 st Hypostomus soniae.
                105 l med VF Poecilia reticulata.

                Kommentar

                • karet
                  • September 2011
                  • 10

                  #23
                  Hej! Har tidigare haft ca; 15st Praktbotior... jo de växer mycket sakta...dina är ju 7år...kanske ca; 12mm på längden per år i början... om du ser att dina var 4-6 cm då du köpte dem. Den är en snäll & vacker filur i karet som gillar rent vatten... som de flesta fiskar (akvarieinvånare). Fenbitaren i sällskapet är mer sannolikt scalarerna. Lycka till!

                  Kommentar

                  • Carina_
                    • August 2010
                    • 207

                    #24
                    Nu flyttade 4 scalarer in idag o mera växter kom med hem väntar lite med fler praktbotior men det lutar åt i alla fall två till
                    Men vill att de gamla skall trivas först.

                    Edit: mina praktbotior har flyttat in i grottan o vi har knappt sett dem sedan de flyttade in där så nu u blev det mera liv med scalarerna så att vi inte bara har bottenfiskar =)

                    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Carina_; 28 December 2011, 17:50.

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      #25
                      nåra tips, ha många gömställen till botiorna så känner dom sig tryggare och visar sig faktiskt oftare.
                      sen en grej att tänka på, botian är en väldigt livlig fisk, och skalaren är det inte, i samma utsträckning. kan kanske bli lite knas med livliga fiskar som "stressar" dom lugna... de behöver inte innebära problem men du kan ju ha det i åtanke.
                      botioan är en av mina favoriter och jag kommer deffenitivt skaffa sådana när ja startar upp ett större kar.

                      lycka till.
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • Carina_
                        • August 2010
                        • 207

                        #26
                        Ok skall fixa fram ännu mera gömställen men är det lagom mycket växter nu? Vill lägga till mer sten o rötter så det kommer, de hade inte fått mera stenar eller rötter sedan jag var i djurafären men tänkte åka till gbg på fredag o kika i en trevlig djuraffär. Något förslag på stenar eller färg på dem? Vill inte ha rosa. Gillar kolstenar men vet inte om det blir fint.
                        Tack för tippa o hjälp

                        Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          #27
                          ös på med flera växter du =)

                          funderade på en sak, är det anubias du har satt i sanden? isåfall bör du nog flytta den, anubias brukar inte gilla att man gräver ner rötterna, man kan sätta fast den på en rot med sytråd eller klämma fast den mellan 2 stenar typ.
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • Carina_
                            • August 2010
                            • 207

                            #28
                            Ja det är anubias. Ok då skall jag se om jag kan få till det bättre o hoppas att affären i gbg har andra växter som jag kan skaffa, då kanske jag skall passa på o köpa en rot till att binda dem på
                            Åhh nu längtar jag tills jag kommer till djuraffären igen, men tur det när det är 15 mil till den

                            Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

                            Kommentar

                            • Carina_
                              • August 2010
                              • 207

                              #29
                              Satte in en till plast grotta som jag kom på att jag hade samt tog mera växter från ett annat kar så får vi se om de kommer fram mera nu :o

                              Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...