Fisksammansättning för nybörjare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aidy
    • December 2011
    • 1

    Fisksammansättning för nybörjare?

    Hej!
    Jag ska starta upp mitt första akvarium och är helt nybörjare. Har hört att större akvarium är lättare att sköta så tänkte mig typ ett 160 liters.
    Några tips på några lätta fiskar som passar ihop? tänkte mig typ ett stim rosentetror eller koppartetror, och kanske guramis. Typ dvärggurami kanske. Eller? Och så nån typ av mal, men vilken?

    Tack!
    Ida
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till zoopet!!

    Rosentetror tror jag blir bättre än koppar..
    Dvärgguramis kan vara väldigt känslig mot dåligt vatten men annars är det är en jättetrevlig gurami som skulle passa utmärkt..
    Som mal kan du ju alltid ta den vanliga ancistrusen som finns i alla djuraffärer..
    Du kan ju alltid kolla vad den lokala djuraffären har för små ciklider, både kakadua ciklider och regnbågsciklider är snälla och relativt tåliga..
    Fjärilcikliden är lite snyggare men kan vara knepiga med vattnet..

    Fråga gärna på om du undrar över något..

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Fast med tanke på hur många som har problem med fjärilen så är väl inte det någon bra fisk för nybörjare?

      Svårt att rekommendera eftersom man oftast bara ger förslag till dom fiskar man själv gillar Därför blir mina tetror (10+), någon ancistrus, pansarmalar (6+), och kanske boliviansk fjäril (tåligare och väldigt många rekommenderar den istället för den vanliga).

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Som nybörjare så skulle jag kanske satsa på Svärdbärare (särskilt de gröna, vildformen är snygga tycker jag). De är lättskötta har roliga beteenden och får lätt yngel. Men det är klart vill man ha lugnare fisk som gurami så är det inte ett alternativ. De kan dock kombineras fint med ett stim tetror.

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Jag är av åsikten att ciklider är av en helt annan dimension än tråkiga levandefödare. Att få se revirhållning, lekbeteende, äggläggning och yngelvård är mycket mycket roligare än fiskar som planlöst simmar runt och trycker ut yngel med jämna mellanrum. Kanske skillnaden mellan att bli en passionerad akvarist och att ge upp hobbyn efter ett halvår.
          Så en lättskött och lättlekt ciklid vill jag ge råd om. Några har redan nämnts, kakaduaciklid, boliviansk fjäril & regnbågsciklid. Finns fler trevliga också såsom nyckelhål, dorsigera, palett, kurv, zebra, blå, multispinosa osv. En eller två ciklider, ett stim terror/pennfiskar och ett gäng pansarmalar är en toppenuppsättning att utgå från.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            Kan ju passa på att fråga angående mitt 150L, har för tillfället 4 ancistrus super red, 1 par kakaduor, 7 sterbai.
            Tror ni att jag skulle kunna utöka med ett stim tetror, bolivianska fjärilar OCH nyckelhålsciklider? Eller kommer detta att överbelasta mitt kar med den totala fiskmängden?

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              vi kan väl börja med storleken på kar.

              som sagt var, större = lättare att hålla.

              verkar som att det finns en "magisk" gräns vid 100-150 liter.


              så, vi börjar med att säga att karet är cirka 125 liter.


              Fiskar....tja, man kan ju tycka vad man vill om "tråkiga" levandefödare, håller iofs inte alls med om det, jo, om man har
              de vanliga röda svärdbärarna, klassiska guppies, jo, då är det kanske så, men jag tycker inte det stämmer på andra,
              exempelvis Limia arterna, naturformer av platys, svärdbärare, guppy, etc etc.

              Fördelen med levandefödare är som jag ser det 2 för en nybörjare.

              1) De är normalt ganska tåliga, dvs de överlever de flesta misstag som en nybörjare brukar göra.
              2) De är hyfsat billiga, vilket inte avskräcker en nybörjare om de kolar vippen pga ett misstag.

              Så, jag skulle kört på följande sammansättning:

              Botten = Engelsk sjösten, ganska fin 1-2mm, några rötter.
              Blommor = Vallisar längst bak, lite cryptos längre fram, gälört eller hornsärv som snabbväxare.
              Fisk = 1-2 Ancistrusmal, 3-4 guppys eller platys eller svärdbärare (de blir snabbt fler)

              Lär och studera detta kar under 4-8 månader, när sedan "kunskapen och intresset" sitter där,
              börja fundera på vilken inrikting man vill ha, ciklider, barber, sydamerika, afrika, asien, etc etc.


              Men....det viktigaste av allt........KÖP TÅLAMOD.....+.....STARTA LÅÅÅÅÅNGSAMT......


              läs på som fasen här.....



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa

                Men....det viktigaste av allt........KÖP TÅLAMOD.....+.....STARTA LÅÅÅÅÅNGSAMT......


                läs på som fasen här.....



                .

                kan inte nog betona vikten av tålamod....sjukt viktigt. stressa inte. det tar månader innan man får ett kar "färdigt"

                sen ska du läsa denna tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vanish
                  Kan ju passa på att fråga angående mitt 150L, har för tillfället 4 ancistrus super red, 1 par kakaduor, 7 sterbai.
                  Tror ni att jag skulle kunna utöka med ett stim tetror, bolivianska fjärilar OCH nyckelhålsciklider? Eller kommer detta att överbelasta mitt kar med den totala fiskmängden?
                  nu skall vi se

                  ancistrus = på botten
                  kakaduor = på botten
                  sterbai = på botten

                  det känns väldigt trångt där nere.

                  verkar inte vara nått i mitten eller på toppen.

                  skall du öka fiskbeståndet, vilket jag tycker du kan om du har bra med filter och cirkulation, så bör det väl
                  vara nått som är mer i mitten eller på toppen.

                  nyckelhål....nja...kanske inte....bolivianer tuffar nere på botten....

                  så....tetror, ett gäng med kanske 10-12 st av en trevlig tetra i storleksklassen 4-5 cm skulle nog
                  funka bra om du har bra med filter och cirkulation.



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    nu skall vi se

                    ancistrus = på botten
                    kakaduor = på botten
                    sterbai = på botten

                    det känns väldigt trångt där nere.

                    verkar inte vara nått i mitten eller på toppen.

                    skall du öka fiskbeståndet, vilket jag tycker du kan om du har bra med filter och cirkulation, så bör det väl
                    vara nått som är mer i mitten eller på toppen.

                    nyckelhål....nja...kanske inte....bolivianer tuffar nere på botten....

                    så....tetror, ett gäng med kanske 10-12 st av en trevlig tetra i storleksklassen 4-5 cm skulle nog
                    funka bra om du har bra med filter och cirkulation.



                    .
                    Håller med, mycket bottenfiskar där så bolivianer går bort. Nyckelhål funkar fint. Vill slå ett slag för dorsiger/kurvciklid, de håller sig lite högre och är lättlekta och trevliga. Ett bra alternativ till terror om man vill behålla yngel är pennfiskar. Nannostomus beckfordi håller sig högre, blir 5cm och har ett kul beteende där hanarna mäter styrka genom att ha brottningsmatcher med varandra. Trevlig firre!
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #11
                      Kanske ska flytta över kakaduorna till andra karet då och kanske ersätta med bolivianer, men det får bli ett senare projekt isf.

                      Ska kolla in kurv/dorsiger, har velat ha nyckelhål ett tag nu. Vet att de kan vara rätt skygga men tycker de ser himla fina ut. Rekommenderat antal att köpa in i början?

                      Pennfiskar har jag inte kollat alls på, ska kika. Tack

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #12
                        Eftersom det är grymt svårt att könsbestämma unga nyckelhål är det nog bäst med en grupp, 4-6 kanske. När det gäller dorsiger, som är grymt lättlekt enligt mina erfarenheter, ska du nog få ett par på 1+1. Ganska lätta att bestämma kön också.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av aidy
                          tänkte mig typ ett 160 liters.
                          Det låter alldeles utmärkt.
                          tänkte mig typ ett stim rosentetror eller koppartetror, och kanske guramis. Typ dvärggurami kanske. Eller?
                          Låter också alldeles utmärkt. Om du tycker om de fiskarna tycker jag absolut du ska köra på det, det är tåliga och stabila arter. Beroende på hur många tetror du tänkt dig finns det nog plats för nån art till, t.ex. platy eller svärdbärare.
                          Och så nån typ av mal, men vilken?
                          Jag skulle rekommendera Ancistrus och/eller Corydoras. Ancistrus kan gå ensam, men köper du ett par får du snart yngel. Corydoras är mycket sociala, så vill du ha såna så köp en grupp.

                          Jag håller inte med övriga talare att Apistogramma eller regnbågsciklid är bra val. Det är ömtåliga fiskar som dessutom är aggressiva mot varandra och mot annan fisk. Om du är intresserad av ciklider finns det betydligt mer lätthanterade arter, som t.ex. dorsigera.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Vanish
                            • April 2011
                            • 900

                            #14
                            Ursprungligen postat av Moving Waves
                            Eftersom det är grymt svårt att könsbestämma unga nyckelhål är det nog bäst med en grupp, 4-6 kanske. När det gäller dorsiger, som är grymt lättlekt enligt mina erfarenheter, ska du nog få ett par på 1+1. Ganska lätta att bestämma kön också.
                            Okej, det va något sånt jag anade med nycklarna. Får kolla på detta

                            Kommentar

                            Arbetssätt...