Hur länge måste jag vänta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanna
    • May 2002
    • 38

    Hur länge måste jag vänta?

    I helgen var det äntligen dags! Mina fiskar bor nu i ett mindre tillfälligt akvarium medan jag tömde ut det gamla och började fixa med det nya 150-liters. Jag tog all gammal sand, med "mojs" och sådant bra till det nya och fyllde på med ytterligare lite ny sand. Hade i ca 30 liter gammalt akvarievatten och resterande nytt, har i vattenberedningsmedel som tar bort klor. Har installerat värmare och ytterfilter och körde igång i lördags kväll. I måndags tog jag bort lite slam som hade krupit upp ur sanden. I måndags planterade jag även mina växter och inredde med rötter. Så nu är det en evig väntan. Eller? Hur länge tycker ni att jag bör vänta innan mina siamesiska algätare, guppy och platy får flytta in?
    //mvh Johanna
  • gurkan
    • March 2003
    • 632

    #2
    en vecka efter start
    corydoras.

    Kommentar

    • Niizze
      • February 2003
      • 206

      #3
      Du har ju tagit med mycket av det gamla akvariet.
      Jag hade nog släppt i fiskarna frammåt torsdag fredag. lite beroende på vatten värdena.

      Niizze
      /Niizze

      Kommentar

      • Kaviar
        • June 2003
        • 52

        #4
        <font color="limegreen">Du bör vänta 7-8 dagar i alla fall.</font id="limegreen">
        <font color="green">Kaviar</font id="green">

        Kommentar

        • gosatta
          • December 2002
          • 2669

          #5
          Visst kan det aldrig skada att vänta, men med tanke på alla förberedelser du har gjort så skulle jag stoppa ner dom redan nu, ja förutsatt att du har kollat att vattnet är okey då, mewn vänjer du inte dom noga så tror jag nog inte det är någon fara jag skulle haft i dom redan iaf.
          /Mats Åhrman
          http://www.gosatta.org
          http://www.stockholmsciklidklubb.com
          http://www.ciklid.se

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Jag skulle också laggt i dem direkt.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • davide
              • February 2003
              • 1093

              #7
              Ja med. det låter ju som om du har sparat ganska mycket bakterier...
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

              Kommentar

              • Johanna
                • May 2002
                • 38

                #8
                Hej!
                Jag har inte tillgång till några vattentest, förutom pH, och nu väntar långhelg så akvariebutiken är stängd. Vågar jag släppa i fiskarna ändå eller ska jag vänta till måndag? Vattnet är inte grumligt alls utan klart och fint. Dock så har jag fortfarande en del slam på botten jag ska ta upp.
                Johanna

                Kommentar

                • Karon
                  • January 2002
                  • 3170

                  #9
                  Jag hade redan lagt i fisken
                  Akvariet är ju redan i gång i praktiken, så om man bara koppar in fisk varsamt, inte övwerbefolkar det och är måttfull med matningen skall det inte bli några problem (som har med att det är ett nystartat akvarium att göra i alla fall).
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                  Kommentar

                  • Johanna
                    • May 2002
                    • 38

                    #10
                    Hej!
                    I fredags flyttade jag försiktigt över hälften av fiskarna och det verkade gå bra! I lördags fick mina siamesiska algätare också flytta över. Allt verkar ha gått bra och det är verkligen trevligt att se hur fiskarna har ordentligt med plats och kan tumla runt. Mina siameser verkar tycka att det är jättekul och är väldigt pigga!
                    Snart hoppas jag att jag kan ägare till några honungsgurami också. Jag ångrar inte en sekund att jag köpte större akvarium, det är verkligen en fröjd för ögat!
                    Tack för alla råd!
                    //Johanna

                    Kommentar

                    Arbetssätt...