40l nystartat kar, ev komplikationer!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bananiel
    • November 2011
    • 14

    40l nystartat kar, ev komplikationer!

    Tjena! Fyllde mitt akvarium i måndags förra veckan, satte sedan ner plantor på tisdagen och på torsdagen en mangroverot samt därpå inköp av fisk, fem stycken fembandsbarber, en regnbågshaj och två stycken dvärgguramier. Har inte använt vattenberedningsmedel då jag fick för mig att detta var nått som akvarieaffärer sålde och prackade på för att akvarister skall köpa fisk samma dag typ, hellre då att låta vattnet stå några dagar så det reder sig själv tänkte jag!
    Så här i efterhand har jag kollat runt lite här på zoopet och vad jag kan se är vattenberedningsmedel trots allt ganska bra att nyttja för att rensa ut klor och dyl.

    Det som får mig att fråga är att regnbågshajen dog för två två dagar sedan. Alltså i söndags, legat i sedan i torsdags. Nu tycker jag att fembandsbarberna börjar bete sig stressat, stimmet splittrat sig och de tenderar att jaga varandra. Normalt beteende innan de kan anses vara acklimatiserade eller konsekvens av dåligt vatten, klor osv. I så fall, kan jag i efterhand tippa ner lite vattenberedningsmedel i akvariet för att jämka detta eller bör det ske vid ett delvattenbyte, och är det i så fall för tidigt att göra ett byte redan nu?
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    först och främst hör inte en regnbågshaj hemma i ett litet kavarium och sen startade du för häftigt, även om karet stått ett tag innan fiskarna kom i så ska uppstarten räknas från första fisken och då hade det varit mer lagom men endast ett par fiskar! matningen måste ligga på ett minimum första månaden så att filtret och bottensubstratet hinner koloniseras av nyttobakterier! när första månaden har passerat så är det läge att börja göra delvattenbyten varje vecka! Vid uppstart är en bakteriekultur (ex. nitrivec) en väldigt bra hjälp, även ett vattenberedningsmedel är till stor nytta vid nystart och även vid delvattenbytena om man har kloraminer i sitt kranvatten, även om du inte har det så kan det vara bra att använda!
    Senast redigerad av åheim; 29 November 2011, 11:43.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Jisses !!!!!!

      Det var en av de mest aggresiva uppstarterna jag har sett !!

      Det verkar som att du gör tyvärr samma fel som de allra flesta som startar upp sitt första eller andra kar.

      Du belastar akvariet med alldeles för mycket fisk !!!!

      Börja med att springa till närmaste akvariebutik och köp två saker:

      1) ett nitrittest, DROPPTEST skall det vara, stickor = värdelösa.

      2) Flytande bakteriekultur på flaska


      Spring sedan hem, kolla nitriten enligt anvisningarna på paketen.
      Påvisar den nitrit av något slag, byt 30-40% av vattnet,
      häll i bakteriekultur enligt anvisning på flaskan.

      kolla sedan varje dag nitriten, och upprepa ovan tills nitriten är = NOLL.

      det kan ta 2-4 veckor.


      RÖR INTE PUMPEN !!!!


      MATA VAR TREDJE DAG. TA SÅM MYCKET SOM VERKAR LÄMPLIGT, HALVERA, OCH HALVERA EN GÅNG TILL.



      Matning varje dag = när nitrit = NOLL.




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        kommentar till åheims inlägg.

        det finns nog två skolor när det gäller delvattenbyten under inkörningsperioden.

        åheim tillhör den skolan (rätta mig om jag har fel) som anser att det är bättre att ge fasen i vattenbyten under inkörning.

        jag tillhör skolan som säger att vattenbyten är bra under inkörning när nitrit påvisas.


        det finns nog för och nackdelar med båda versionerna, och skulle nog rekommendera dig att läsa på som mycket
        du kan de närmaste timmarna, och bilda dig en egen uppfattning.

        allt är inte vitt eller svart inom denna värld, det är mycket gråskalor.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          #5
          Ja jag hör till den skolan som undviker vattenbyte den första månaden Matar man tillräckligt snålt och gärna använder en bakteriekultur så unviker man nitrittoppen och skulle det ändå uppstå lite nitrit så har jag i lite salt! Jag anser att man gör fiskarna en björntjänst om man börjar med vattenbyten på en gång eftersom det förlänger inkörningstiden och därmed stressen för fisken! Skulle det ändå skena iväg så att fisken visar kraftiga symptom på att må dåligt så kan vattenbyte vara enda utvägen men då ska det ske i kombination med en bakteriekultur och även totalstopp av matningen! Så anser jag det ska gå till men huvudsaken är att man har en plan om man stöter på problem Jag har använt den här metodiken sen uppstarten av mitt andra kar (nu drygt 10) och aldrig förlorat en fisk under uppstarten, peppar peppar
          Senast redigerad av åheim; 29 November 2011, 12:06.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Bananiel
            • November 2011
            • 14

            #6
            Tar åt mig av all information och tackar för snabba svar! Tanken är att jag vill lära mig detta och lära mig göra det rätt. Synd om fiskarna när det blir trial and error metoden dock, men kommer fortsättningsvis läsa mer på denna sida som verkar krylla av instruktioner och information.

            Kommentar

            • Bananiel
              • November 2011
              • 14

              #7
              Börjar få lite grepp om det här med vattenkemin, hade inget nitrit för övrigt och fiskarna lever fortfarande. Barberna har taggat ner även om de fortfarande kan jaga efter varandra vid tillfällen, oftast direkt efter att jag tänt belysningen på morgonen.

              I övrigt funderar jag på när jag kan förvänta mig algtillväxt, för närvarande ser jag inte till några alger alls, har totalt tre plantor planterade samt tre flytväxter. Kan det vara så att flytväxterna, som ju är extremt snabbväxande, håller undan för algerna? Har ingen algätare i akvariet heller då expediten som sålde fiskarna till mig avrådde från algätare de första två veckorna, något som går stick i stäv mot vad som framgår här på zoopet där det verkar som att algätare skall finnas från dag ett.

              Dessutom inser jag att jag missat att ta ur de planterade växterna från sina plastkrukor, jag trodde de fungerade som vanliga krukväxter att de fick sitta där tills de växt på sig och sedan ev plantera dem i gruset. Gjort är gjort, men bör jag redan nu åtgärda detta eller stör det akvariets uppstart och bakteriemiljö etc om jag börjar rumstera om i bottenskiktet så här tidigt?

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Jag hade planterat om dem, bättre det än att skiten i krukorna löser upp sig i karet. Ljummet rinnande vatten hjälper till att få bort det! Var försiktig så du inte drar bort alla rötter..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                Arbetssätt...