112 l med Dorsigera och Molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Automeris
    • November 2011
    • 24

    112 l med Dorsigera och Molly

    Hej! Jag har precis bokat ett 112 liters akvarium som ska hämtas och startas upp här under julen.
    Jag har haft flera små hobbyakvarium förut men jag har bestämt mig för att den här gången ska det minsann gå rätt till. Jag har kollat runt och läst på så att fiskarna jag väljer ska trivas i just den storleken på akvarium som jag kommer att ha.
    Under den här runtletningen så fick jag nys om Dorsigeraciklider, då jag alltid har önskat mig ciklider men samtidigt vill kunna ha andra fredliga fiskar, som Mollys och Platys tillexempel(samt växter som, inte far och flyger i akvariet), så verkade de helt perfekta.

    Jag har alltså tänkt mig att jag ska ha två Dorsigeraciklider, möjligen tre beroende på hur unga de är när jag köper dem.
    Samt en liten grupp Mollys, kanske sådär 9 stycken.
    Jag har tänkt mig att Mollysarna ska yngla av sig, och förhoppningsvis kanske Dorsigerorna också när de har bott in sig ordentligt.

    Utöver det kanske jag tänkte mig någon äppelsnäcka samt några lite större räkor, jag såg några på Akvarielagret häromdan, men jag kommer inte ihåg namnet på dem. Jag tänkte att de kanske skulle vara lite mer robusta än de där pyttesmå räkorna som man brukar ha annars (nybörjarsvammel).

    Självklart ska det finnas enormt många grottor och gömmställen till Dorsigerorna, samt en hel massa mysiga växter eftersom jag har förstått att de är lite skygga av sig och gärna smyger runt i undervegetationen. Jag tänker också att det är bra för ynglena om det kan tänkas komma några sådanna.
    Och utöver det så gillar jag växttäta akvarium.

    Ja, ungefär så har jag tänkt mig. Vad tycks? Någon som har något förslag av något slag?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Går säkert alldeles utmärkt. Dorsigera är f.ö. fantastiskt trevliga & vackra fiskar, det är märkligt att de inte är mycket populärare än de är; det kanske är för att outfärgade ungfiskar i butik ser ut som skrutt.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Blir nog kanon det där! Grottor är alltid bra men dorsigera behöver det inte för lek, de leker på öppen yta såsom en sten eller rot. Håller med om att det är en utmärkt ciklid, lättlekt och trevlig i sättet. Om blygheten skulle jag vilja säga att i ett större kar är de framåt och oblyga medan de i ett mindre kar lätt känner sig otrygga och blir skygga. Tror ditt kar är stort nog och du planerar ju att ha mycket växter, det är bra mot blygheten.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Automeris
        • November 2011
        • 24

        #4
        Vad roligt att ni tror att det kommer funka.
        De jag såg på Akvarielagret var ganska unga och outfärgade, men jag fastnade mest för deras knubbiga form. Sen när jag gick hem och läste på så visade det sig att de blev riktigt fina när de färgade ut också. Win-win helt enkelt.

        Men jag kom på en sak, i artbeskrivningen står det att Dorsigeraciklider vill ha ett phvärde mellan 6,5 och 7,5. Men här i Stockholm så är kranvattnet på 8,5.
        Kommer det att gå bra ändå eller behöver jag sänka phvärdet på något sätt?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av Automeris
          här i Stockholm så är kranvattnet på 8,5.
          Kommer det att gå bra ändå eller behöver jag sänka phvärdet på något sätt?
          Vanligt kranvatten funkar fint.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kwassi
            • December 2011
            • 46

            #6
            Annars sänker väll mangroverötter PH? Om du hade tänkt ha ngt sånt alltså..

            Kommentar

            • Banderad
              • January 2006
              • 358

              #7
              Jag hade nog köpt en liten grupp dorsigera och låtit dem para ut själva (sedan kan du sälja/skänka bort de övriga). Du ska nog inte räkna med att jättemånga mollys eller platy överlever i karet, om det inte är väldigt tätt planterat. Även denna fredliga lilla ciklid äter små yngel, och nyfödda levandefödare är inte jättesnabba. Där emot kan nog något litet yngel då och då klara sig om du inreder rätt. Kolla gärna även på Apistogrammorna. Det finns många trevliga arter i det släktet (Apistotråden här på Zoopet kan nog göra de flesta sugna på dessa små gynnare).

              Mangroverötters effekt på vattnet är oftast överdriven. Det är inte säkert de sänker pH särskilt mycket alls. Beror på massor av faktorer. Boklöv och eklöv finns det gott om i Södra Sverige nu som är hösterliga. Sådana kan sänka endel, men det beror lite på hur hårt vattnet är i din kran. Både rötter och löv färgar dock vattnet, och dorsigera är i regel inte särskilt känsliga. Så du kan köra på ditt kranvatten. Om de har lekt 5-6 gånger och inga romkorn kläcks, så kan du börja laborera med vattnet om du inte tycker det är kul förstås...

              Hur som helst, lycka till! Du kommer inte att ångra att du började med ciklider

              /Jocke

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Vet inte om jag hade tur men jag köpte 3+3 dorsigeror och fick 3 lekpar så det kan tyda på att denna ciklid inte är lika kinkig som andra när det gäller partner. Så rådet om en grupp är bra men kanske inte lika viktigt som när det gäller många andra ciklider, inte enligt min erfarenhet iaf.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Banderad
                  • January 2006
                  • 358

                  #9
                  Nej, de är säkert inte särskilt kinkiga. Om fiskarna är små kan jag dock tänka mig att de inte är helt lätta att avgöra vilka som är honor och hanar.

                  Kommentar

                  • Automeris
                    • November 2011
                    • 24

                    #10
                    Nu är akvariet uppstartar, med en Fluval 2+ innerfilter, svart sand och några växter samt bakteriekultur och vattenberedningsmedel. Ja, en redmoore-rot också som är kokad och skrubbad för att undvika det där slemmet. Det har kommit lite ändå på sina ställen, fast inte så farligt.
                    Om någon vecka eller lite mer tänkte jag köpa en doppvärmare och när vattentemperaturen har stabiliserat sig så tänkte jag ploppa i tre stycken platys som får gå in karet ett tag. Mycket fler växter ska det bli också, jag vill att det ska bli som en skog för ynglena som jag hoppas på att få av både platys och mollys och dorsigeror.
                    Jag är nästan nöjd med att bara ha växter i karet än så länge, det ser så fridfullt ut när de vajar lite lätt i vattendraget sådär. Det är inte så jobbigt att vänta på att karet ska stå till sig utan fiskar som jag trodde först.
                    Jag tänkte lägga in en bild också, men jag antar att ni får nöja er med att fantisera om karet eftersom att jag inte är guldmedlem.

                    Kommentar

                    • fisheye
                      • November 2010
                      • 488

                      #11
                      Kolla i annonser... där finns dorsigera att köpa.

                      Kommentar

                      • Automeris
                        • November 2011
                        • 24

                        #12
                        Jo, fast jag har spanat in några på akvarielagret, de har ett gäng. Men jag tänkte att jag skulle låta några platys gå in akvariet, jag tänkte att de var mer robusta och kunde få starta systemet innan jag släppte ner några dorsigeror.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...