Hur mycket vågar man göra i ett yngelakvarium,?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annicka 74
    • September 2011
    • 110

    Hur mycket vågar man göra i ett yngelakvarium,?

    Hej hej!

    Vi har ett 30 liters akvarium med en massa yngel i. ca 50-60 ancistrus och dagens nyfödda....15 st. blackmollys.

    Vi funderar på att flytta ancistrus ynglen till ett större akvarium snart men vet ej hur det klarar en flytt. De har flyttat en gång när de var kanske 2 veckor gamla från en annan ägare men fixar de en till flytt? De är nog 6 veckor nu.

    Så har vi våra små Mollysar som fick flytta direkt in i yngelakvariumet. Såg nu att innerpumpen/filtret var väldigt smutsigt....Vågar man göra rent det nu eller blir det för mycket smuts i vattnet för de små ynglen?
    Vad ska man ge dem att äta? Blir vanligt flingfoder bra som man smular sönder? Det är både vegetariskt och animaliskt.

    /Annicka
  • Kewell
    • December 2008
    • 95

    #2
    ta vatten från de akvariet du ska flytta dem till de är i just nu, så att de vänjer sig med vattnet, de borde gå bättre än att flytta dom direkt

    Kommentar

    • Annicka 74
      • September 2011
      • 110

      #3
      Tack för tipset!
      Så jag ska tömma ur lite ur deras akvarium och fylla på med ur deras blivande akvarium? Hur mycket ska man ta ur?..Det är 30 liter i det de bor i idag!
      Jag hade en tanke att hälla över allt vatten (och ynglen) från deras akvarium till deras blivande (om jag tömmer det) och sedan fylla på nytt vatten i sakta takt. Det tokiga är väl att jag inte kan sätta i gång pumpen eftersom den kräver ett visst djup för att fungera.
      Vad tror du om det?

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #4
        Ursprungligen postat av Annicka 74
        Tack för tipset!
        Så jag ska tömma ur lite ur deras akvarium och fylla på med ur deras blivande akvarium? Hur mycket ska man ta ur?..Det är 30 liter i det de bor i idag!
        Jag hade en tanke att hälla över allt vatten (och ynglen) från deras akvarium till deras blivande (om jag tömmer det) och sedan fylla på nytt vatten i sakta takt. Det tokiga är väl att jag inte kan sätta i gång pumpen eftersom den kräver ett visst djup för att fungera.
        Vad tror du om det?
        Du gör rätt i att ta så mycket vatten som du kan från deras vatten ansistrus kan vara lite känsliga att flytta som små, pumpen behöver du nog inte fundera på den lilla stunden... Lycka till
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        Arbetssätt...