antal arter ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter.kind
    • November 2011
    • 3

    antal arter ?

    Hej.
    Har nu köpt ett akvarium på 180 liter till familjen.
    Jag har läst på mycket om att starta upp det,Men inte hittat någonstans om hur många arter vi kan eller bör ha.
    Vi tänkte ha neontetror,Black molly,Guppy och platy + någon eller 2 malar.
    Är det lagom eller för mycket eller rent av ha någon art till?
    MVH:Peter
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Låter som en bra sammansättning. Det finns nog plats för lite till också, men börja med det.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Laizita
      • August 2011
      • 4

      #3
      Äntligen någon som inte ska smärsha sönder sitt akvarium med 511 st olika fiskar.

      Låter som en bra samansättning, börja med de så kan du utöka sen.
      Vad hade du tänkt för malar?

      Har du kollat in Pansarmalarna?

      Kommentar

      • Paddy
        • April 2011
        • 166

        #4
        Hett tips: få arter, många individer. Tycker inte du behöver ha fler arter än de du nämnde, förutom en eller ett par malar. Ang. malar rekommenderar jag Ancistrus som är en väldigt effektiv städare!

        De arter du har kikat på så här långt tycker jag verkar vara mycket bra val, de är både vackra, nybörjarvänliga och lättskötta.

        Lycka till!
        Mvh Matt

        /Ingen regel utan undantag

        Kommentar

        • Rosse
          • April 2003
          • 62

          #5
          Med tre arter levandefödare kommer du få fullt i karet snabbt nog ändå ska du se
          Fast med lite "tur" kanske tetrorna tar de flesta av ynglen.

          Kommentar

          • peter.kind
            • November 2011
            • 3

            #6
            Tack snälla ni för svar, Jag är inte helt ute och cyklar alltså.
            Vår dotter vill gärna att malarna är av en art som är svart med vita prickarsom hon har sett
            MVH:Peter

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av peter.kind
              Vår dotter vill gärna att malarna är av en art som är svart med vita prickarsom hon har sett
              Antagligen Ancistrus, det går bra, det är trevliga fiskar. När man ser dem i butik är de oftast ganska små och ser ut ungefär så här, de blir med åren 12-15 centimeter och mer grå i färgen, men fungerar ändå bra med småfisk.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...