Nybörjare med 180 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    #46
    Var till DM idag och kom hem med 2 x 30w aquarelle rör och det blev en otrolig skillnad. Rören jag hade måste varit bra gamla, men dom hamna nu i garderoben som reserv. Köpte också lite nya växter, så nu har man gjort vattenbyte och planterat om igen...

    Edit: Glömde säga att jag köpte blå filtermatta och ersatte det aktiva kolet i ytterfiltret med det!
    Senast redigerad av Pierre67; 26 December 2011, 16:52.

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #47
      Lämnade bort skalarparet idag. Jäklar va tomt det blev i karet... Jaja, hoppas dom får det bättre nu iallafall, han hade iallafall ett 250l kar.

      Ska se om jag kan byta in dom fyra skalarynglen (när dom blivit lite större) till några mosaikguramis. Känner att jag vill gå över till asiatiska fiskar. Neonerna och platy har fått flytta till lill-akvariet nu, där dom får bo med malen!

      Funderar på att fixa mer lyse i karet också. Vad tror/tycker ni om detta http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1738&page=1 ? Såg att nån satt dessa i luckorna och hade kvar gamla rampen också. Men vilka lysrör ska man välja?????
      Senast redigerad av Pierre67; 01 January 2012, 14:45.

      Kommentar

      • Pierre67
        • November 2011
        • 321

        #48
        Har hänt en hel del nu...

        Var och köpte mer sand (grovkorniga) på Biltema och en 10mm frigolitskiva på Bauhaus och kattsand på Coop. Flyttade alla fiskarna till lill-karet, tömde 180l karet och flyttade det till en annan vägg (ser det bättre nu), pumpen fick gå med en hink av gamla vattnet i badrummet, la i frigoliten i botten, satte dit några stora stenar (till höger i karet), la 1cm lager med kattsand, fyllde på med sand (5-6cm i framkant och 9-10cm i bakkant), la ena roten på botten så den bildar en grotta och den andra roten stående snett upp mot ena stenen, tryckte fast anubiasen i en skreva i den stående roten och knöt fast javaormbunken på den liggande roten, placera ut jättevallisnerian längs bakrutan, placera ut svärdplantorna i grupp (till vänster i karet), placera ut nån gräsplanta i mtten av karet, fyllde karet med vatten och hade i aquasafe och nitrivec, lät karet gå tomt ett dygn och få upp tempen.

        Flyttade över kampfiskarna och skalarynglen (nu runt 5cm). Köpte sex kilfläcksrasbora igår och två kuhlii-ålar idag. Har tyvärr inga bilder och visa. Jag fota, men bilderna blev värdelösa (dålig kamera eller dålig fotograf...eller både ock!????). Nu är jag faktiskt väldigt nöjd med karet och dess innevånare, det är bara skalarerna som ska bytas ut mot mosaikguramis. I lill-karet har jag nu neonerna, platys och ancistrusen och så får det vara.
        Senast redigerad av Pierre67; 04 January 2012, 13:14.

        Kommentar

        Arbetssätt...