Blå Ciklid, Inavel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle91
    • October 2011
    • 17

    Blå Ciklid, Inavel.

    Hejhalloj

    Nu börjar mina AP yngel bli stora och då hoppar lite funderingar upp.

    Tanken var att dom skulle få växa upp med sina päron innan dom byter ägare.
    Nu känner jag dock att det skulle vara tråkigt att ge bort alla och vill därför behålla någon/några.

    Om jag nu gör detta tror ni då att jag kommer få problem med inavel i karet eller kommer syskon skaran hålla sig
    ifrån varandra?

    Kan ju alltid skaffa lite fisk som tar romen men vore skönt att slippa det.
    Någon som vet om syskonen kan nappa rom från varandra?
    Låter ju ganska otroligt men vem vet



    MvH, Per
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    De bryr sig inte om ifall de är syskon eller inte, de bildar par och leker i alla fall. Vet inte ifall det på sikt kan leda till problem, men det spelar nog ingen större roll, eftersom om du köper odlade ciklider i samma butik, från samma akvarium, så är de med största sannolikhet syskon ändå. Det är nog rätt troligt att även föräldrarna till dina yngel är syskon.

    Och om två bildar par, så lär nog deras bröder och systrar försöka ta deras ägg och yngel. Det finns i alla fall en ciklid, Prinsessan av Burundi från Tanganyikasjön, som man kan säga bildar kolonier, och där äldre syskon hjälper till att skydda de yngre. Men så gör inte blå ciklider.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Pelle91
      • October 2011
      • 17

      #3
      Hade inte tänkt så långt, väldigt logiskt

      Vad kul, Då finns iaf chansen att man kan försöka balansera det lite.
      Tack för det snabba svaret

      Kommentar

      Arbetssätt...