Min första ställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    Min första ställning

    Tjena allihopa

    Nu är jag inte nybörjare på akvarium som så men helt färsk när det kommer till ställningar med flera akvarium i och vad man ska tänka på. Har en del frågor som ploppar upp hela tiden som vägrar tystna utan svar.
    Hoppas någon kan hjälpa mig lite.

    Planen är iallafall att köra 3st 54L akvarium(60*30*30) på en ställning i höjdled som är byggd i aluminiumprofiler och metallöverdragna plastkryss(standard?)
    Dessa akvarium kommer endast att vila på främre och bakre balken.

    Fråga 1: Hur kommer detta att påverka hållfastheten när jag sedan inreder och vattenfyller det?

    Känns som det kommer bli punktbelastningar på bara främre, bakre sidorna+ hörnen på sidorna.
    Kanske märks att jag bara har hållit på med helglas akvarium som stått plant på bord med underlag.

    Fråga 2: Det följer med en ram som akvariumen kan stå på(dom jag tittat på nu iallafall) som går att ta bort lätt. Är det bäst att ha kvar den eller att ta bort den och köra helglas?

    Det är en ram i plast som bara är dittryckt, sitter inte med silikon eller något

    Fråga 3: Hur blir det sedan med bottenskivan om man skulle lägga några ganska tunga stenar(totalt 6-7kg) i mitten?

    Den hålls ju inte uppe av något förutom främre och bakre balk. Funderar på om det håller. Ska såklart ligga en 10mm frigolitskiva i botten på akvariet såklart.

    Det tar mig osökt in på nästa fråga.

    Fråga 4: Är det bäst att måla bottnen utvändigt på akvariumet så man inte ser frigolitskivan underifrån?

    Tänkte eftersom dom inte ligger på något förutom balkarna så kommer man ju kunna se friggoskivorna som är i botten.
    Eller är det något man ändå inte ser?
    Kommer ha ca 15cm mellan slutet av akvarie 1 till början av nästa akvarium.
    Har redan tänkt måla baksidorna svarta så har redan färg mm. Vill dock inte göra onödigt arbete heller.

    Invånare som kommer gå i dessa akvarium i framtiden är b.l.a sulawesiräkor/räkor. Tanken är att inreda så att man kommer så nära deras naturliga miljö som möjligt och få vattenvärdena så nära som möjligt med.
    Kommer inreda mest med sand, sten och en del rötter. Kanske några gräsliknande växter.
    Uppsalavattnet i sig är rätt bra lämpat med värden nära deras naturliga.
    Det som jag har sett dock är att dom har väldigt näringsfattiga miljöer med endast fosfor som inte är strypt. (noll nitrat t.ex).

    Fråga 5: Vad kan man förvänta sig om vattnet endast har tillgång till fosfor och spårämen? Förstår att man får någon typ av alg men vilken?


    Det är väl dom frågorna jag kommer på nu.
    Tack på förhand om någon kan något av svaren.

    MvH
    Mikael
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Tänkte på nåt helt annat med den rubriken

    0 Lägg tid på att få upp ställningen rätt. Mät så den står rakt, t ex med en sån här:



    Med ett laserpass så kan du lägga nån lämplig bit i varje hörn på ramen och sen justera tills du precis ser att lasern träffar. Då får du allt rakt vilket är en förutsättning för att svaren nedan skall vara ok. Enklast är det att justera med skruvfötter, annars får du palla under med något. Är ställningen hög så kan du också lämpligen fästa den mot väggen högst upp så den inte kan svaja. Det tar lite tid att göra det här ordentligt men det kan spara dig från mycket elände.

    1 Det är många akvarier som står så att de bara vilar på fram- och bakkant, både ram och helglas. Är det bara ett välbyggt akvarium så är det inga som helst problem.

    2 Lös plastram kan du göra som du vill med men någon finess kan den väl ha.

    3 Extravikten för sten i stället för vatten blir ju inte lika stor som vikten du lägger i, lägger du i sex kilo sten blir det knappt fyra kilo tyngre jämfört med bara vatten. Viktigt är alltså att fördela ut den vikten och att se till att det inte blir punktlaster. Frigolitskiva i botten är en bra lösning, ju större och ojämnare sten det är frågan om, ju tjockare bör skivan vara.

    4 Underifrån ser du knappast frigoliten, möjligen på de högsta karen om det är en ställning med många våningar. Du kan väl måla om du vill men jag vet inte om det är så nödvändigt. Det som däremot definitivt stör är om frigoliten syns i framkant och längs sidorna. Ha den därför bara under stenhögen eller låt den i vart fall inte gå ända ut till fram- och sidorutor, lämna nån cm så det går att få ner sand. Använder du plastramen så löser ju den också en del av det här problemet.

    5 Har du räkor och de äter något (vilket lär vara en förutsättning för att de skall överleva) så kommer du inte att få noll i nitrat, du kan däremot få det väldigt lågt om du matar sparsamt och har växter som tar upp näringen efterhand som den dyker upp. Fast då kommer de troligen att hugga på fosfaten också. Skulle du annars lyckas få ett läge med gott om fosfor och minimalt med nitrat så är det som upplagt för cyano eftersom de kan ta kväve ur luften och alltså kan växa på ordentligt i ett läge med gott om fosfor och annat medan vanliga växter kan tyna i det fallet. Cyano är något som du definitivt inte vill ha så att ordna ett läge med fosfor och utan kväve är inte riskfritt.
    Senast redigerad av Bygert; 01 November 2011, 07:56.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Grottbert
      • November 2009
      • 340

      #3
      Tack för svaren.

      Ja hade rubriken synts i offtopicforumet hade det ju kunna varit vad som helst här inne .

      Har fixat ett vattenpass, såklart laser gör det enklare dock. Ställningen har justerbara fötter.
      Borde väl gå med ett sådant med om man lodar alla sidor och över diagonalerna. Eller kan det bli fel ändå?

      Kan ju testa med plastramen först och ser det förjäkligt ut så får man väl skippa den.

      Nu vet jag inte hur välbyggt det är men det är ju ihopsatt i fabrik. Ska kolla exakt vad det är för märke när jag kommer hem men det är ett startpaket med filter, värmare, armatur. Dock verkar det vara ett noname märke på filtret och värmaren för det var inget jag kände igen.

      Ja cyano vill jag verkligen inte ha. Hade väl hoppats att någon snygg trådalg hade trivts i sådant vatten Den algen som växer naturligt i sjöarna kanske också kan ta fosfor, vad vet jag. Såg ut som någon typ av chladophora(stavning?) som såg helt okej ut.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Ett bra vattenpass som du mäter med både på längden, tvären och diagonalt är helt ok, lite enklare med laser men visst funkar passet. Ett tips är att först kolla passet genom att vända det och se att det visar lika om det är vänt åt andra hållet. Somliga pass går att justera, om inte är det lika bättre att slänga ett pass som inte visar lika.

        Fabriksbyggda kar brukar vara ok.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Grottbert
          • November 2009
          • 340

          #5
          Ja som student får man ta det man kan låna ihop, dock är det ett stabila vattenpass och inget skit direkt. Men ska helt klart testa det när ställningen kommer. Bara ställning är ju en stor kostnad för en annan, men vad gör man inte för sin hobby .

          Kommentar

          • Grottbert
            • November 2009
            • 340

            #6
            Kollade vad det är för akvarium nu. Något som heter Diversa 60 startup. Pumpen är en skamlös kopia på aquael fan 1 som heter hailea. Smidig men tiden får visa om den är bra. Själva karet ser bra ut iallafall.

            Kommentar

            Arbetssätt...