Miliimlis syrras första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    Miliimlis syrras första akvarium

    Japp, ni läste rätt. Det är nu dags för lillsyrran Fannylinnea att lära sig bli ansvarsfull och fastna riktigt djuupt i akvarieträsket. Hon är total nybörjare så var snälla med henne

    Akvariet är mitt gamla 54 l svartvattenskar som tyvärr fick stängas ner pga en vattenskada i väggen och därtillhörande renovering (var inte akvariets fel). Lägg därpå till minskande intresse från min sida och en oerhörd tidsbrist så blev det riktigt passligt att hon ville ta över.

    Hon börjar alltså sådär försiktigt med lite delar ur mina kar. Lite rötter, lite växter, lite sten och sånt.
    Fiskarna blir nu till att börja med de 9 glödbandstetror som bott i karet från förr, men vad som ska vara där i framtiden får hon själv bestämma.

    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0005[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,5 KB
ID: 2182647
    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0006[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,5 KB
ID: 2182648
    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0007[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,2 KB
ID: 2182649
  • firejackan
    • August 2004
    • 616

    #2
    verkar spännande, alltid trevligt med nya akvarie entusiaster

    Kommentar

    • fannylinnea
      • October 2011
      • 34

      #3
      Hej! jag är alltså Mlis lillasyster och ska ta över hennes akvarium! Mitt första helt egna akvarium, så det ska bli spännande att se hur jag klarar av det. Hoppas någon ska läsa denna tråd, och kunna komma med era bästa råd och tips som jag kan ha nytta av i framtiden

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Kul Men jag funderar på en sak... Var på akvariet sitter uttaget för videon? Hehe, hur som helst så lär det vara intressantare att titta på det som nu står på bänken, än en TV Du kommer säkert att hålla med.

        Finns en hel del fina fiskar att välja på, trots akvariets begränsade storlek. Ett bra tips är att läsa på, och inte lita blint på vad butikerna säger att du kan ha
        Senast redigerad av Shepard; 25 October 2011, 18:22.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • fannylinnea
          • October 2011
          • 34

          #5
          haha, videon åker ut så fort som möjligt nu japp det ska verkligen bli intressant, och jag ska läsa på så mkt jag bara kan. syster Mli får följa med änsålänge när det ska handlas nya fiskar

          Kommentar

          • firejackan
            • August 2004
            • 616

            #6
            gör inga förhastade beslut, det kommer oftast hemsöka dig ^^

            Kommentar

            • fannylinnea
              • October 2011
              • 34

              #7
              tackar det ska jag tänka på ^^ Jag ska iallafall ta det lite lungt här i början, fiskarna är lika ovana som mig, de gömmer sig i ett hörn och vågar inte komma fram

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Mli, är det verligen inte du på bilden? Ni var då lika!

                Fanny-Linnea, du har en fantastisk mentor som kan guida dig.
                Någon idé på hur du vill ha det?
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  För 7 år sen kunde de ha varit jag Nä men vi får ofta höra det
                  Lycka till nu syss!

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    dethär blir säkert bra ska du se får du problem finns det många här som kan hjälpa.
                    kul med någon ny!

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av fannylinnea
                      Hej! jag är alltså Mlis lillasyster och ska ta över hennes akvarium! Mitt första helt egna akvarium, så det ska bli spännande att se hur jag klarar av det. Hoppas någon ska läsa denna tråd, och kunna komma med era bästa råd och tips som jag kan ha nytta av i framtiden
                      Hej och välkommen till undervattensvärlden. Någon nybörjare tror jag inte du är riktigt, du har nog inte kunnat undvika syrras övningar.

                      Men först av allt leta rätt på närmsta lokal förening för anonyma akvarister! Den här hobbyn är rejält beroendeframkallande. Ofta går det i vågor kanske något liknande en periodares vedermödor.

                      Det skall bli kul att följa dina förehavanden! Varför inte försöka knäcka syrran med ett fint low-tech svartvattens akvarium?
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Vanish
                        • April 2011
                        • 900

                        #12
                        Trevligt, lycka till!

                        Om din syster inte redan visat dig så finns ju denna tråd som är guld att läsa:

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Varför inte försöka knäcka syrran med ett fint low-tech svartvattens akvarium?
                          Noo...don't go into the dark side.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • fannylinnea
                            • October 2011
                            • 34

                            #14
                            Japp syster ska få lära mej allt hon kan Har inte direkt några idéer på vad jag vill ha just nu, men tar gärna emot förslag!
                            Karet jag just övertog var ett svartvattens akvarium, men det gjorde vi om till ett helt vanligt kar nu istället och jag tror det får va så ett tag nu iaf
                            Tackar för alla tips/råd jag fått redan

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              #15
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Kul Men jag funderar på en sak... Var på akvariet sitter uttaget för videon? Hehe, hur som helst så lär det vara intressantare att titta på det som nu står på bänken, än en TV Du kommer säkert att hålla med.

                              här kan man bara hålla med. jag gjorde samma sak för några år sedan å har inte ägt en tv sen dess. däremot så finns det nu 4 akvarium igång och ett 5e på väg

                              lycka till.
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              Arbetssätt...