37 liter - vilka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helene Andréasson
    • October 2011
    • 24

    37 liter - vilka fiskar?

    Jag har nyligen fått ett litet akvarium som är på 37 liter, storlek 50 x 25 x 30 cm
    Har tänkt ha några kardinaltetror och några kuhli ålar.
    Tänkte inreda akvariet med finkorning mörk/blandad sand/grus och relativt tätt med växter och en rot + flytväxter.
    Givetvis ska jag köpa till en doppvärmare och ett filter m.m.
    Tror ni erfarna att detta är en bra ide?
    Hur många fiskar och vilka sorter rekommenderar ni?
    ALLA TIPS ÄR BRA TIPS!
    /Helene
    Senast redigerad av Helene Andréasson; 21 October 2011, 20:36.
  • källebacken
    • February 2006
    • 574

    #2
    Är ingen expert, men räkor, snäckor..och några små fiskar tex endlersguppie eller tex dvärgrasbora skulle jag ha i det...tetror är aktiva fiskar och vill ha större simyta minst 60 cm och 60 L. Här: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php kan du skriva in mått mm på ditt akvarie och söka efter lämpliga fiskar
    Annica

    Kommentar

    • Helene Andréasson
      • October 2011
      • 24

      #3
      Okej! Tack för ditt svar!
      Jag åkte till en akvariebutik idag och de tyckte att jag kunde ha 10 neontetra och 3 kuhli ålar

      Tror ni det låter rimligt till mitt akvarium?
      50 x 25 x 30 cm 37,5 liter

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        tetror behöver som redan skrivet mer plats och utrymme för att simma på. 2 kuhliålar kan du nog ha i. dom är inte så aktiva.
        annan fisk kan va, små rasboror, kampfisk eller guppys. kuhli + en ev av t.ex arterna jag skrev går nog bra. tycker inte du ska ha fler än 2 arter

        Kommentar

        • Helene Andréasson
          • October 2011
          • 24

          #5
          Tack! För ett bra svar!
          Ska nog ha några Guppys i oxå.
          Hade varit fint med ett stim men det är sant att dem behöver nog mer yta för att må bra.
          Jag tycker att det är tråkigt att dem i zooaffärerna säger att det går jättebra att ha neontetror och kuhli ålar i mitt akvarium.
          Jag tror däremot att ni som är inne och skriver här har mycket mer erfarenhet än en zoohandlare.
          '
          Har nu startat upp akvariumet.

          Bild länk:



          Det är ganska grumligt, ska jag göra ett vattenbyte?


          Jag har sköljt sanden jättenoga och kokat roten grundligt och sedan sköljt den.
          Jag planterade växterna:
          * En Anubias
          * En Cuba grässort
          * En Bacopa liten tjockbladsväxt

          Hällde i uppkokt vatten som jag låtit svalna till rumstemperatur.
          Tillsatte sedan följande som Herkules Zoo föreslagit.
          * Ektozonsalt, 1 tsk per 50 liter - hällde i lite mer än en halv tsk.
          * Sera Bio Nitrivec, 10 ml per 25 liter vatten 1 ggr per vecka - hällde i 10 ml
          * Sera Aquatan 5 ml per 20 liter vatten - hällde i 7,5 ml. Tillsätts även vid vattenbyte då den mängd vatten tillsätts.

          Satte temperaturen på 25 grader. Har en Aquael Easy Heater 25 watt.
          Har ett innerfilter, Aquael Fan Mini Plus med 260 l/h

          Har en gammal ljusramp med plats för två lampor med högst 15 watt liten E14 sockel. Satte i 2 st Lågenergilampor av märket Coop Änglamark med 715 Lumen st, 12 watt lyser som 58 watt.
          länk:
          http://coop.no/Varer/Boligartikler/Batterier-og-lysparer/Anglamark-Spiral-715-lumen-12w-e14/

          Senast redigerad av Helene Andréasson; 30 October 2011, 12:39.

          Kommentar

          • Akvarieentusiasten
            • September 2011
            • 224

            #6
            Det kommer att bli jättefint! Jag är också ganska ny inom akvarievärlden, men har ändå lite åsikter Minst 5-6 växter till av mellan till stor modell, samt 3-4 låga växter skulle jag plantera. Jag skulle sätta i 1 guppyhane och 2 guppyhonor efter en vecka, och sedan vänta en vecka innan jag släppte ner 2 kuhliålar. Därefter skulle jag kolla vattenvärdena för att se hur många fiskar som funkar. Jag är personligen mer förtjust i platy än guppy, men de är ju lite större, så jag vet inte om de är så lämpliga. Hoppas du inte tar illa upp för att en annan nybörjare kommer med tips, men du får väl sålla bland råden Uppdatera gärna med nya bilder eftersom! Lycka till!
            /Cicci

            Kommentar

            • Dannurai
              • January 2011
              • 13

              #7
              Här är mitt på 26 L med 2 guppy hanar och 3 honor. 5 körsbärsräkor och 3 amanoräkor.

              Kör jordbotten och behöver aldrig rengöra. Testat utan jord men det har blivit skitigt fort. Men nu rullar det på bra.
              5 månader minst utan en alg

              Kommentar

              • Helene Andréasson
                • October 2011
                • 24

                #8
                Tack för jättebra tips!

                Jättefint akvarium Dannurai! Snyggt med en rot som slingrar sig bland växterna

                Kommentar

                • Helene Andréasson
                  • October 2011
                  • 24

                  #9
                  Har nu skaffat mig 2st Otocinclus jättesöta små fiskar som suger på allting!

                  Upptäckte igår att jag fått snäckor i akvariet och funderar på att ha en dvärgbotia som äter upp dem åt mig

                  Tror ni att dessa skulle passa ihop?

                  2st Otocinclus
                  1st Dvärgbotia
                  3st Guppy, 1 hane och 2 honor
                  2st Kuhlii ål

                  Kommentar

                  • Johanadhoc
                    • April 2011
                    • 377

                    #10
                    Dvärgbotia får inte plats i 37 liter, de ska ha minst 100. Tyvärr.
                    MVH//
                    Johan

                    Projekt 300 liter diskus»
                    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                    Kommentar

                    • källebacken
                      • February 2006
                      • 574

                      #11
                      Finns fina snäckor som äter småsnäckor: http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40 istället för DvärgBotian
                      Senast redigerad av källebacken; 02 November 2011, 07:50.
                      Annica

                      Kommentar

                      • Constantine
                        • September 2009
                        • 431

                        #12
                        Skippa dvärgbotian så har du ett fungerande akvarium...aldrig negativt att ha lite snäckor då dessa är rätt bra på att snappa upp alla matrester, vill du minska antalet så är det bara att mata mindre.


                        Sedan vad de säger på en ''franchise'' Zoo ska du ta med en stor nypa salt...enligt egen erfarenhet har de NOLL koll och alla tillsatser då köpte är helt onödigt. då jag själv aldrig har använt några tillsatser sen jag börja för ca 3 år sen



                        Har du några fler frågor så är det bara att fråga, finns alltid kunnigt folk här.


                        Lycka till
                        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                        Kommentar

                        • Helene Andréasson
                          • October 2011
                          • 24

                          #13
                          Okej, vad synd
                          Det finns ingen annan liten fisk som äter snäckor som skulle kunna trivas i mitt akvarium? Tycker sniglar är jätteäckliga!

                          Tror du att fiskarna trivs ändå?, utan tillsatser? Jag bor i Göteborg och här är vattnet mjukt ca 3 dH och ganska alkaliskt ca pH 8.

                          Jag matade mina 2 otos igår med lite foder som zooaffären tipsat om:
                          JBL NovoVert som är foder för växtätande akvariefiskar (flingfoder). Mina otos har inte ens smakat på det, vad ger ni era Otocinclus att äta??

                          Tack för jättebra svar! Jag vill att mina fiskar ska trivas och må bra!

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #14
                            Håller med om att snäckor är bra att ha i akvarium som städare. En fisk som kan funka i ett sånt litet kar som tar snäckor är annars badis badis, aka kameleontfisk. Inte så ofta butiker har dem inne men alvarieteknik har dem i lager så de flesta bör kunna ta hem dem.
                            Otocinclus äter gärna grönsaker och är nattaktiva så släpp ned lite broccoli, gurka eller nåt annat på kvällen, se bara till att ta upp överblivet inom ett dygn så det inte börjar ruttna.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #15
                              Just ja, du har räkor. Amano klarar sig men kameleontfiskarna kommer ta körsbären. Så vill du ha kvar dem får du skippa den fisken. A. Helena är den snäckan som äter andra, dock så är haken med dem att de lägger små vita ägg överallt som aldrig kläcks och kan vara svåra att få bort.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              Arbetssätt...