CO2 rådgivning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle91
    • October 2011
    • 17

    CO2 rådgivning

    Hejhalloj

    Är på jakt efter en koldioxidanläggning till mitt 200 liters kar.
    Något enkelt och förhoppningsvis någolunda billigt.

    Dom alternativ jag hittat är :

    Hemmabygge med Mäsk
    Seras Co2 ''anlägning'' http://www.akvarieshopen.com/sera-co...et-p-3149.html
    Hälla i kolsyratvatten
    tabletter
    eller såklart köpa en begagnat.

    Mäsk.
    Det jag har funderat lite på är om det skulle vara en dålig ide att koppla ihopp mäskbrygeriet med min gammla syrepumpslang som ligger kvar under ett par stenar som i sin tur ligger under utblåset(.
    Ska också nämnas att den har en´''finfördelare'' i slutet av sig som gör bubblorna mindre.

    Seras.
    Deras Sodastrem flaskor låter väldigt smidigt. Men som jag förstår det måste den kopplas till ett inne/ytter filter för att fungera. Om det är fallet kan det fungera till en Fluval 305? Och om inte finns det något liknande som inte kräver detta som du bara kan kasta i?

    Kolsyratvatten.
    Inte så intressant om ingen kan rekomendera det varmt.

    Tabletter.
    Ganska smidigt, dyrare alternativ? Funkar?

    Begagnat:
    Väntar gärna med denna till jag har sammlat på mig lite mer info.


    Vill såklart gärna ha något som man kan ansluta till en timer, Men allt av intresse

    Har sett att vi har väldigt många trådar om detta ämna men vill gärna höra förklaringarna i barnspråk
    då det är outforskad mark.

    Så har ni lite rådgivning på lager eller ett förslag som ligger och dammar vill jag gärna höra.
    Har jag missat något eller uttryckt mig dåligt är det bara att säga till.

    MvH Per.G
    Senast redigerad av Pelle91; 20 October 2011, 20:22.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2881

    #2
    Det enda som fungerar i längden är ett trycksatt system, ifall man skall satsa seriöst och inte ledsna. Det finns egentligen två vägar att gå och det är mäsk eller trycksatt, men fördelarna med trycksatt är så stora att det är klart det bästa alternativet.

    Sen om man kör med Sodastreamflaskor eller större co2-flaskor är en smaksak eller hur stort karet är bl.a. Samma sak med valet av reaktor eller diffusor.

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Trycksatt är klart bäst på alla sätt förutom priset. Mäsk är en hel del meck och bök men går att få klart märkbar effekt av för en spottstyver.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Pelle91
        • October 2011
        • 17

        #4
        Okey, Ja det var väll det jag misstänkte men det är alltid skönt att få det bekräftat

        Ska blanda mäsk om någon timme och se om slangarna håller tät.
        Blir nog att samla lite info om trycksatt och med tiden införskaffa ett.

        Tack för alla svar

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Jag har både mäsk och trycksatt i olika varianter och tycker det finns för- och nackdelar med båda. Vill man komma hyffsat billigt undan men få riktigt sjyssta CO2-nivåer så rekommenderar jag mäsk som styrs av en pH-controller (kan beställas billigt från tex Tyskland). Enklaste sättet är att ha en pH-controller med eluttag som man kan koppla ett litet cirkulationshuvud till. Detta slår sönder mäskbubblorna då det går, medans bubblorna bara stiger till ytan när pH-controllern slår av strömmen till cirkulationshuvudet. Parallellkopplade 5-litersdunkar kan rekommenderas så behöver man inte blanda mäsk så ofta.

          Kommentar

          Arbetssätt...