Proffshjälp önskas! :d

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tha__bear
    • August 2009
    • 58

    Proffshjälp önskas! :d

    Hej ska nästa vecka köpa ett 540 l akvarium.. behöver veta allt jag behöver gödning bakteriekultur co2 all!

    Mina fiskval är följande:
    Eldbuk
    Scalare
    Kardinaltetra
    platy
    Randig otocinclus
    nån form av corydoras
    och nån tjusig mal pleco eller liknande.

    Alla förslag är välkommna lämmna gärna alla synpukter ni kan tänka er. är helt ny på stora kar... Behöver man mätinstrument ph osv? Hjälp! Mvh tha__bear
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Låter som en lovande plan i mina öron! Jag skulle dock personligen nog skippat platy och satsat på extra neoner istället, de blir ju vackrare ju fler de är. Jag tycker helt klart du ska ha ett par fina plecos eller liknande i ett sådant kar. Om du ändå kör platys är nog det en utmärkt inkörningsfisk de första 3-4 veckorna, kanske tillsammans med någon tålig pleco för algerna.

    I gödningsväg om du ska köra high-tech beställ PMDD, CO2 är jag usel på och skjuter bara på mina inköp av detta. Du kan även köra någon bottengödning i form av speciellt substrat eller kattsand så sök på forumet för info om detta.

    Placera något skydd på botten i form av frigolit eller liggunderlag så slipper du oroa dig i framtiden över eventuella stora stenar.

    Vattenteter är bra att ha hemma, även om jag faktiskt nästan slutat mäta, utifall att något går åt skogen. PH, KH, Nitrit (NO2) och Ammonium/Ammoniak är nog de viktigaste. Better safe than sorry!
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Mitt råd är att läsa på om alla fiskar och sen se vilka som fungerar ihop! Ska du blanda arter så måste du titta på aggressivitet, revirhävdande, storlek (stora äter små) inredning mm...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=70

        L
        äs 2-3 gånger Och vad är skillnaden på ett stort och ett litet akvarie mer än att det tar mer plats och har mer liter? Visst att det blir lite stabilare än ett 50L. Men du kan ju sköta det på väldigt snarlikt sätt?

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Hur har du tänkt dig med växter och övrig inredning?

          Jag skulle lägga mer krut (pengar) där just nu i uppstarten.

          Jag gillar samtliga av de fiskar du tänkt dig. Men de har lite olika krav.

          Tänk också på att det som får plats i munnen på Scalarer och Eldbukar brukar hamna i deras magar. Dessutom kan båda gapa mycket större än man tror. Jag har absolut inget emot dessa fiskar dom hör faktiskt till mina favoriter. Men kanske inte så mycket så jag matar dom med kardinaltetror. Jag har faktiskt ett litet stim med 40 kardinaler i ett akvarium med ett par scalarer. Det tycks funka eftersom det är rejält igenvuxet och Scalarerna har fåt smak på Ancistrus yngel vilket är mer lättjagat än Kardinaler. Men växer inte kardinalerna till sig snabbt hamnar de nog på menyn.

          Jag föreslår att du gör så här> Ta hem akvariet samt sand stenar och rötter, etc. Inred och slå i lite vatten. Köp sedan hem att rejält antal växter (se till att få undervattensväxter och inte några färggranna krukväxter). Köp billiga och enkla växter men desto mer av dom. Köp sedan lite bra akvarie gödning. Plantorna behöver mat i din nya sterila miljö. Plantera göd och fyll på med vatten. Dra i gång filtret. Ett bra vattenberedningsmedel kan vara bra att slå i om det finns klor i kranvattnet.

          Vänta sedan lite med fiskar. När växterna rätat ut sig och kanske växt lite kan du ha i lite fisk. Ta det lite vackert och några i taget.
          Läs på innan du köper fisk!!!! Det finns mycket bra information här i art listan och på andra Internet siter.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            För att tillägga i bosses inlägg. Köp ett par välmående växter i butik i stil men svärdsplanta och liknande som har lite storlek och fast men som ändå kräver ev viss uppstartsfas. Komplettera därefter med annonser (plantswap är en guldgruva) där du vill köpa stora växtpaket men någorlunda lätta växter och några riktiga raketer (hornsärv, vattenpest etc), det finns alltid någon som säljer eller delar med sig av en rejäl last till bra pris.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              För att tillägga i bosses inlägg. Köp ett par välmående växter i butik i stil men svärdsplanta och liknande som har lite storlek och fast men som ändå kräver ev viss uppstartsfas. Komplettera därefter med annonser (plantswap är en guldgruva) där du vill köpa stora växtpaket men någorlunda lätta växter och några riktiga raketer (hornsärv, vattenpest etc), det finns alltid någon som säljer eller delar med sig av en rejäl last till bra pris.
              Bra förslag.
              Undrar om inte dotra skulle rensa valisneria nästa vecka! Vart bor du tha__bear?

              Edit: Lite Pistia (musselblomma tror jag) på ytan brukar vara bra för att knäppa den första ammoniumen sedan skuggar det lite så slipper man kanske en alg eller 2.
              Senast redigerad av bossep; 07 October 2011, 00:48.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • robidobban
                • March 2009
                • 652

                #8
                Otocinclus är en rätt känslig mal så du måste ha ett kar som varit igång ett tag innan du kan stoppa i dom. Ett halvår är nog lagom.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av robidobban
                  Otocinclus är en rätt känslig mal så du måste ha ett kar som varit igång ett tag innan du kan stoppa i dom. Ett halvår är nog lagom.
                  Bra observation!
                  Kanske vi skulle rangordna fiskarna lite i känslighet?
                  Mitt förslag, lättast först.
                  Eldbuk
                  Platy
                  Pleco
                  Scalare
                  Corydoras
                  Kardinaltetra
                  otocinclus
                  Trots detta skulle jag nog introducera fiskarna i lite annan ordning av olika själ enligt nedan.
                  10 platy och 10 Corydoras vecka 1
                  10 Corydoras samma sort vecka 2
                  20 kardinaltetra vecka 3
                  20 kardinaltetra vecka 4
                  Om det bildats lite alger vecka 4 så i med en eller några mindre plecosar.
                  Nu börjar det vara lite belastning i burken så det kan vara ide att vänta lite.
                  En nitritsmäll kan ligga och lura.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    Jag tycker bosse kör på för hårt med uppstarten
                    Ca 14dgr från uppstarten är absolut den mest kritiska punkten (risk för hög nitrit) och jag tycker man ska vänta minst 3 veckor innan man uttökar fiskbeståndet! Tycker nog det räcker med platy som uppstartsfisk, corydoras är en betydligt känsligare art och jag tycker att man lämpligen introducerar den när karet har en etablerad kvävecycel och uppnåt en bra balans!

                    Senast redigerad av åheim; 07 October 2011, 01:26.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Jag tycker bosse kör på för hårt med uppstarten
                      Ca 14dgr från uppstarten är absolut den mest kritiska punkten (risk för hög nitrit) och jag tycker man ska vänta minst 3 veckor innan man uttökar fiskbeståndet! Tycker nog det räcker med platy som uppstartsfisk, corydoras är en betydligt känsligare art och jag tycker att man lämpligen introducerar den när karet har en etablerad kvävecycel och uppnåt en bra balans!

                      http://www.bestfish.com/newtank3.html
                      Jag är ofta en lite drastisk man.
                      Men om man använder växtmetoden brukar Nitrit problemet minimeras. Man måste belasta akvariet en del för att få någon fart på bakterierna och har man mycket växter hjälper dessa till att hålla allt relativt stabilt.

                      Handen på hjärtat är det inte många akvarister, speciellt inte de i början på äventyret som vill vänta med att stoppa i fisk. Man tappar lätt sugen på tomma akvarier som får stå i veckor. Detta är ett måste om man vill ha ett akvarium med få eller inga växter men om man har en lummig start tar växterna upp en stor mängd kväve i form av ammonium vilket oftast är boven speciellt om man har lite högt PH. Det kommer alltid att fara in lite ammonium i filtret där det blir nitrit av det. Vilket sedermera omvandlas till Nitrat. Det är därför smart att ha i lite mulm från ett inkört filter. Då kick startar man hela alltet. MEN om det inte finns nog med ammonium dör bakterierna och blir i stället till ammonium och det hela måste starta om.
                      Där min metod går fel är när man sätter en växt i vart hörn och tror det skall fungera! Jag brukar ha en tumregel på 10 plantor per fisk. Deta kanske är lite i överkant men även jag kan vara försiktig general i bland.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • tha__bear
                        • August 2009
                        • 58

                        #12
                        Hej jag bor i norra skåne Jag har läst att om scalarer växer upp med kardinaker så funkar de men de e kanske fel kanske skulle köra på en mer robust tetra? typ lykttetra? funkar de å ha alla dessa fiskar ihop om dom har olika vatten värden?


                        OBS kollade på http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213 denna lilla krabaten idag kändes som ett mycket trevligt alternativ också då jag älskar små fiskar
                        Senast redigerad av tha__bear; 07 October 2011, 14:09. Anledning: tillägg

                        Kommentar

                        • robidobban
                          • March 2009
                          • 652

                          #13
                          Mina skalarer och kardinaler växte upp tillsammans och ingen har blivit uppäten, mina neontetror har inte heller blivit uppätna.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ett växtkar med ev. co2 och Eldbuk, Pleco/Gibbi brukar inte vara en bra kombination, om du inte gjuter fast växterna.
                            Jag tror du ska suga på karamellen ett tag och sedan bestämma dig vart du vill rikta in ditt kar, antingen med lite mindre lugnare fiskar och bra med växter och kanske co2, eller lite enklare inredning med stenar, rötter och större lättare växter(som inte behöver vara sämre) och med lite "buffligare" fiskar.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • tha__bear
                              • August 2009
                              • 58

                              #15
                              fast jag tror jag hoppar co2 och har lite enklare växter å kör pmdd. men är sajica lika dumma mot växterna som eldbuk? och scalare och kardinaler funkar om dom får växa upp tillsammans har jag både sett å läst å hört....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...