Triops! Nybörjarhjälp tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MsDimitri
    • July 2011
    • 140

    Triops! Nybörjarhjälp tack!

    Hej! Nu fyller kompisen år snart och jag tänkte köpte ett paket ägg triops från coolstuff.se till henne.
    Jag kommer ju då att hjälpa henne så att allt funkar; sand + någon/några växter får hon av mig. En glaskub köper jag någonstanns. Nu har jag lite frågor till detta:



    Var jag kan köpa en tillräckligt stor glaskub som triopserna kan trivas i? Helst inte någon för stor men och inte en för liten så att det blir som guldfisken i en guldfiskskål.

    Hörde att triopserna bara kan leva i destillerat vatten. Hur gör man då med vattenbyten? Och hur går det med bakteriekulturen?

    Räcker det med att ha ett antal växter (tre ca.) som tillför syre eller måste man ha ett filter i?

    Tål triopserna ec och PMDD?

    Och sista frågan: Är det lätt att få lek på dem?
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Ursprungligen postat av MsDimitri




    Hörde att triopserna bara kan leva i destillerat vatten. Hur gör man då med vattenbyten?
    Betvivlar detta starkt eftersom ingenting kan leva i destillerat vatten och var skulle detta vatten finnas i naturen någonstans
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MsDimitri
      • July 2011
      • 140

      #3
      Tänkte också så, men så såg jag på google och i kommentarerna på produktens hemsida att man SKULLE använda destillerat vatten..

      Kommentar

      • GlennWiberg
        • May 2011
        • 301

        #4
        Du vet om att dom bara lever i ca 90 dagar sedan dör dom? Vad jag förstått lägger dom äggen strax innan dom dör. Sedan måste du tömma akvariet/skålen och låta det stå torrt i några månader så äggen torkar ut och sedan fylla på vatten så dom kläcks och göra om allt igen.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Lever de 90 dgr är det i stort sett världsrekord - räkna med högst två månader. Men de växer så det knakar första veckorna. Torka bottensubstratet för nya generationer. Jag använder en bytta med sand de får gräva och lägga ägg i. De är mkt känsliga för kemiska tillsatser så experiment avrådes. Mjukt vatten är bra vid kläckningen (vättervatten t ex duger bra). De kläcks i naturen efter snösmältningen eller stora regnmängder. Byt vatten när det behövs. När de växer som mest gör jag ibland helvattenbyten 2 ggr om dagen (2 liter bytta). Vattnet har fått stå över natten för att vädra bort ev klor. Nästan 100% är honor som lägger sina egna ägg "jungfrufödsel" och när de väl utvecklat sina äggsäckar börjar de lägga ägg.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          Arbetssätt...