Enkel PH sänkning??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nyrswede
    • July 2004
    • 23

    Enkel PH sänkning??

    Hej!,
    Skall snart dra igång ett 180L "rookieakvarium" ihop med min 9 åriga dotter. Alltså lär det bli tetror, malar.. Ja ni vet de vanliga nybörjarfiskarna (om det nu finns sådana ). Planer finns på ett väsentligt större, men det här känns lagom som en nystart, har varit borta från all akvaristik i 7-8 år..
    Saken är att mitt ph ligger rätt högt (mätt ut kranen) ca 8,5, kh är på ca 5.
    Jag vet att man kan köpa exempelvis ekextrakt för att få ner ph (tänkte mig komma ner till 7-7,5) men vad finns det mer för alternativ? Har ju hört talas om torvfiltrering exempelvis.
    Nån som har några tips? Nyckelordet är väl lättskött..
    Filtrering är Fluval 305, kommer inte att börja med Co2tillsättning ännu, lär väl "fuska" med EasyCarbo till att börja med.
    Alla tips mottages med tacksamhet!
    "Just keep swimming!"
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Så, om det nu skall vara lättskött, varför då mojsa runt med PH-värdena ?


    PH-värdena är i 99,6% (ungefär iaf) helt irrelevanta för den vanlige akvarieägaren.

    1) Fiskar mår bra om PH-värdet är stabilt. Spelar nästan ingen roll om det är 6-7-8....
    2) Fiskar mår som ruttna överkörda päron om PH't svänger.

    Det är enbart om man skell ge sig på odling för kommerciellt bruk, dvs sälja fisk, som PH't behöver vara rätt.

    Det är ytterst få fiskar som mår skit av fel PH. Och de tillhör defenitivt inte de vanligaste firrarna.


    Så, skit i PH't.

    Byt vatten regelbundet i stället.


    Du bör ha det klart för dig, att om du börjar med att sänka / höja PH't så måste du ha järnkoll på det.
    Varje dag skall det kollas, och sedan eventuellt justeras uppåt eller neråt, och bommar du en dag,
    typ den dagen när du är sjuk, eller besöker mamma, eller liknande, så kan de gå käpprätt åt h-e om
    det är så att PH't börja sjunka / stiga av en eller annan anledning, och då kan det gå fort, vi pratar på en
    dag kan det rusa som fan ner eller upp, med total fiskdöd som effekt.


    STABILT = BRA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • nyrswede
      • July 2004
      • 23

      #3
      Ok, kör igång utan sänkning och ser hur det går, tackar för svaret!!
      "Just keep swimming!"

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Håller med Kensa till 100%
        Men bara en liten pekpinne. Kolla ditt vatten direkt från kranen sedan efter ett par dagar i akvariet eller en burk/hink. Det låter nästan som ditt vatten är PH buffrat. Detta brukar då visa sig genom en PH sänkning efter ett par dagar. Då blir det SVAJ som Kensa säger var gång du byter vatten.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Kan man stabilisera KH utan att höja (sänka) PH?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2881

            #6
            Ursprungligen postat av bossep
            Håller med Kensa till 100%
            Men bara en liten pekpinne. Kolla ditt vatten direkt från kranen sedan efter ett par dagar i akvariet eller en burk/hink. Det låter nästan som ditt vatten är PH buffrat. Detta brukar då visa sig genom en PH sänkning efter ett par dagar. Då blir det SVAJ som Kensa säger var gång du byter vatten.
            Tror inte ett delvattenbyte ställer till det. Det blir alltid en kortvarig justering av pH uppåt även vid delvattenbyte ifall man kör med t.ex. CO2, men det påverkar normalt inte fiskarna vad jag kunnat se. Så finns det inte andra problem med nitrit eller annat så verkar fiskarna klara sig bra även vid en ganska snabb pH förändring.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Jo, det är nog så att om man har PH 8,5 i kranen, så kommer det att sjunka ner ganska fort till kanske runt
              7,0-7,5 när man har haft karet igång lite, särskilt om man har lite rötter och annat gojs i karet.

              med normal skötsel så ligger det kanske då på kanske närmare 7 i slutet på en veckocykel, när man sedan
              drattar ner 20% PH 8,5 i karet, så "rusar" det upp till kanske 7,3. Give and take.

              det är inga som helst problem.

              här ligger vi i kranen på 8,0-8,3.

              när jag drattade ner 30% vatten i SA karet som låg på 7,0 så efter ett par timmar låg det på 7,2........



              i praktiken det enda som hände när jag bytte vatten var att firrarna fick tuppjuck och lekte.....

              de trodde det regnade (bytte alltid med kallt vatten), vilket triggade leken.....




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av Vanish
                Kan man stabilisera KH utan att höja (sänka) PH?
                Jag kanske inte förstår din fråga riktigt.
                Men enkelt sagt så har karbonater ett max PH värde.
                Med bikarbonat ligger PH max runt 8,4 har jag för mig.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  Jo, det är nog så att om man har PH 8,5 i kranen, så kommer det att sjunka ner ganska fort till kanske runt
                  7,0-7,5 när man har haft karet igång lite, särskilt om man har lite rötter och annat gojs i karet.

                  med normal skötsel så ligger det kanske då på kanske närmare 7 i slutet på en veckocykel, när man sedan
                  drattar ner 20% PH 8,5 i karet, så "rusar" det upp till kanske 7,3. Give and take.

                  det är inga som helst problem.

                  här ligger vi i kranen på 8,0-8,3.

                  när jag drattade ner 30% vatten i SA karet som låg på 7,0 så efter ett par timmar låg det på 7,2........



                  i praktiken det enda som hände när jag bytte vatten var att firrarna fick tuppjuck och lekte.....

                  de trodde det regnade (bytte alltid med kallt vatten), vilket triggade leken.....




                  .
                  Håller med i stort och många av oss mäter alldeles för mycket samt strular och joxar med allt möjligt.
                  Att sedan många av de tester vi köper i affären visar helt fel gör inte saken bättre.
                  Den enda gången jag blir riktigt petig är när man flyttar fisk. Exempelvis när man introducerar nya firrar. Då kan det gå fel om man helt plötsligt stoppar i fisk som gått i låt oss säga ph6 i en burk med ph 8. En bra inkoppning tar enkelt hand om det problemet!

                  Har du testat att bara blåsa lite luft igenom ditt kranvatten? Ofta brukar kommunalt vatten då ramla ned till stabilt PH värde ganska snabbt.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Jag kanske inte förstår din fråga riktigt.
                    Men enkelt sagt så har karbonater ett max PH värde.
                    Med bikarbonat ligger PH max runt 8,4 har jag för mig.
                    Kanske ska utveckla lite mer, ibland blir man för ivrig på "posta"-knappen.

                    Det är så att jag har ca 7.5PH och 3KH i kranen. Alltså ganska lågt KH. Jag skulle vilja höja det, så att det blir stabilare, samtidigt så kommer jag köra ett akvarie med apistogramma och vill då iaf inte öka PH. Därför undrar jag om det finns något sätt att öka KH utan att ändra PH för mycket?

                    Det finns ju tex sånt som låser PH på 7.2, om jag tar detta tillsammans med bikarbonat, kommer det då jobba emot varandra och bli helt kasst? Eller kommer det skapa ett PH på 7.2 tillsammans med ett lite högre KH?

                    Hoppas jag lyckades få fram det lite bättre denna gång

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Vanish
                      Kanske ska utveckla lite mer, ibland blir man för ivrig på "posta"-knappen.

                      Det är så att jag har ca 7.5PH och 3KH i kranen. Alltså ganska lågt KH. Jag skulle vilja höja det, så att det blir stabilare, samtidigt så kommer jag köra ett akvarie med apistogramma och vill då iaf inte öka PH. Därför undrar jag om det finns något sätt att öka KH utan att ändra PH för mycket?

                      Det finns ju tex sånt som låser PH på 7.2, om jag tar detta tillsammans med bikarbonat, kommer det då jobba emot varandra och bli helt kasst? Eller kommer det skapa ett PH på 7.2 tillsammans med ett lite högre KH?

                      Hoppas jag lyckades få fram det lite bättre denna gång
                      Du kan naturligtvis pilla upp Kh lite sakta med bikarbonat, men varför bråka med det. Har du tänk köra CO2 eller på annat sätt manipulera PH? I fallet CO2 kan du i så fall buffra med bikarbonat.
                      Jag tror apistogramma funkar bra vid det Kht
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2881

                        #12
                        Har du kommunalt Gbg-vatten 3-4KH så behöver du knappast oroa dig. Det krävs en hel del för att pH skall hamna på skadligt låg nivå är min erfarenhet. I princip krävs tillsats av pH sänkande preparat eller CO2. Så precis som sagts av bossep så funkar ditt vatten bra till apisto.

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Okej, dåså! Jag använder EC, men inget trycksatt CO2 system. Men det är ju kanon om det funkar med det jag har. Många brukar säga att vid 3 eller mindre så är det väldigt på gränsen. Och eftersom jag har 3 så har jag fått i lite funderingar.

                          Är det samma om jag vill köra malawi i framtiden, funkar det också med mina 3KH och ca 7.5PH? Isf skulle ju det vara kanon

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av Vanish
                            Okej, dåså! Jag använder EC, men inget trycksatt CO2 system. Men det är ju kanon om det funkar med det jag har. Många brukar säga att vid 3 eller mindre så är det väldigt på gränsen. Och eftersom jag har 3 så har jag fått i lite funderingar.

                            Är det samma om jag vill köra malawi i framtiden, funkar det också med mina 3KH och ca 7.5PH? Isf skulle ju det vara kanon
                            Med Malawi skulle jag höja KH med lite bikarbonat vid uppstart och vattenbyten. Lätt som en plätt.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Med Malawi skulle jag höja KH med lite bikarbonat vid uppstart och vattenbyten. Lätt som en plätt.
                              Okej Tack så mycket för denna fantastiska hjälp. Alltid skönt att ha lite kött på benen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...