Hyfsat självgående restaurangakvarium med matfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krukan2000
    • September 2011
    • 6

    Hyfsat självgående restaurangakvarium med matfisk

    Håller på med en skoluppgift där jag ska rita en självförsörjande restaurang som bland annat ska servera fisk. Principen är att ingenting får tillföras restaurangen under själva driften, förutom el och vatten. Idén jag har är att i olika tankar odla växter och matningsdjur och sedan pytsa in dessa till fiskarna som skall serveras i restaurangen. Tankarna/akvariumen kommer självklart att syresättas, rengöras och underhållas på alla sätt men inte tillföras något såsom näring eller nya fiskar eller växter utifrån restaurangen. Systemet är alltså inte helt slutet som diskuterats i många andra trådar jag gått igenom.

    Hur stora tankar tror ni man behöver för att kunna fånga och servera 1 kg fisk per dag?
    Vilka fiskar skulle vara lämpliga?
    Hur går man tillväga för att främja fortplantning bland fiskarna som skall serveras?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    en liten fråga.....


    du säger att inget skall tillföras förutom el och vatten....

    samtidigt så skall det finnas växter och matningsdjur som skall ges till fisken.....

    vad tror du växterna och matningsdjuren lever av ?

    växter behöver gödning

    matningsdjur, kräftor, räkor, snäckor, andra fiskar, etc etc, behöver mat

    tillför du mat till blommorna och matningsdjuren, så är hela idén borta, då kan du lika
    gärna ge mat till fiskarna direkt, vilket i sin tur kapar bort ett mellansteg, vilket sparar
    pengar och miljö.



    ...
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      ytterligare en fråga


      du vill skörda 1 kg fisk per dag

      är det 1 kg fiskkött som går att äta, eller 1 kg fisk, med huvud, tarmar och allt annat ?



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Krukan2000
        • September 2011
        • 6

        #4
        Tanken är att jag även ska odla och servera en mängd växter, frukter, grönsaker osv. i restaurangen och inhysa en kompost/laboratorium där gödning utvinns ur allt organiskt avfall.

        Vill påpeka att allt resonemang är högst teoretiskt och att inga ekonomiska begränsningar finns, däremot måste allt vara genomförbart.

        Till mitt förfogande har jag ungefär 2000 kvm och det är inte särskilt stora mängder mat som behöver produceras.

        Kommentar

        • Krukan2000
          • September 2011
          • 6

          #5
          Satte 1 kg mest för att få något att förhålla sig till, men säg 1 kg fiskkött.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Mycket grovt men bara som ledning för tänket - odlar du hundra kilo alger så får du tio kilo smådjur som i sin tur ger ett kilo fisk. Mycket grovt alltså. Och förutsättningen för hundra kilo alger är att det finns de näringsämnen de behöver, annars blir det inget.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Krukan2000
              • September 2011
              • 6

              #7
              Ok, hur odlar vi dessa 100 kg alger då? Hur lång tid tar det? Hur stor vattenvolym behövs och vilka näringsämnen behöver de?

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                att ha en odling av alger igång som gör att du kan få ut 1 kg fisk per dag, dvs rullande ut 100 kg alger,
                kommer att viiiida överstiga de 2000 kvm du har till förfogande, skulle tippa att du antingen får lägga
                på 2-3 nollor.


                gällande gödningsmedel, tja kolla www.pmdd.se

                lägg på lite CO2 på det, några tusental watt på lysrör

                så är du igång.



                känns som om denna idé, som tyvärr många andra, är lite av en utopi.

                vilket egentligen bara visar att det är extremt jobbigt att apa efter naturen.

                klart bättre att lägga restauranten bredvid en riktigt ba sjö eller flod eller fjord där man
                kan fiska upp dagsfångster



                billigare och in i h-e bättre för miljön........





                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Det måste till en kortare näringskedja. Tio kilo högre växter gör ca 1 kilo biomassa växtätande fisk. Det har gjorts en del pilotprojekt i den vägen bl a på KTH. Men jag känner inte till några detaljer.

                  Kommentar

                  • Krukan2000
                    • September 2011
                    • 6

                    #10
                    Ni har rätt. Näringskedjan blir för lång. Så nu fokuserar jag på en helvegetarisk restaurang, möjligtvis med inslag av mindre vattendjur i aquaponisk miljö. Den stora knäckfrågan just nu är snarare hur stor del av näringen som krävs för att odla en planta/grönsak som kommer via rötterna, luften och solen eftersom jag har en begränsning i näringen via rötterna. Dessutom: hur mycket näring ger en viss mängd förmultnat växtmaterial? Kanske inte frågor för ett zoo-forum...

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Detta låter inte helt omöjligt!
                      Fisken du bör titta på skulle nog vara Tilapia (Oreochromis niloticus).
                      Jag odlar dessa och för närvarande har jag bra tillväxt med i runda slängar 60% svävalger och cyanobakterier. Just nu kör vi bara ”grönvatten” och vi matar algerna med hönsdynga men kompost borde funka lika bra. Du kanske rent av kunde mata fisken med rester från restaurangen! Alternativt kan du använda avfallet till att göra biogas vilket du kan använda i köket. Soppan som kommer ut ur biogasreaktorn är i princip helt ren och en utmärkt gödning. Både för alger och högre växter.

                      Jag kommer senare i år att bygga ihop en del av tilapia odlingen med ett hydroponic system Tanken är att få till en billig lösning för matförsörjning i tredjevärlden. Det vi kommer att tillföra är en liten mängd vatten och MASSOR av solljus! Att göra detta inomhus i Sverige kommer att kräva massor av energi framför allt till ljuset som behövs. Det lär inte bli billiga fiskfiléer som skall serveras!

                      Eftersom det är ett skolarbete så får du göra lite undersökningar själv men om du vill ha lite praktiska råd och kanske hjälp med fakta kontroll ställer jag upp.

                      Tillägg: Tro inte att det blir några fina akvarier att titta i på restaurangen med denna metod! Jag tror också hälsovårdsnämnden kan ha vissa synpunkter på produktion i samband med mat servering!
                      Senast redigerad av bossep; 24 September 2011, 18:06.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Krukan2000
                        • September 2011
                        • 6

                        #12
                        De här Tilapia-fiskarna verkar vara populära i aquaponiska system, kul och bra projekt du ska dra igång bossep!

                        Jag har börjat bygga ett eget hydro-system nu för att kunna mäta näringsåtgång osv inför skolprojektet, har dock inte bestämt mig för om det hela ska vara vegetariskt eller om jag ska lägga till lite Tilapa, vi får se. Men blir det fisk så kommer fler frågor

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av Krukan2000
                          De här Tilapia-fiskarna verkar vara populära i aquaponiska system, kul och bra projekt du ska dra igång bossep!

                          Jag har börjat bygga ett eget hydro-system nu för att kunna mäta näringsåtgång osv inför skolprojektet, har dock inte bestämt mig för om det hela ska vara vegetariskt eller om jag ska lägga till lite Tilapa, vi får se. Men blir det fisk så kommer fler frågor
                          Jag tycker absolut du skall ha med lite fisk! Jag tror faktiskt det finns ett liknande projekt vid något svanskt universitet som använder abborrar.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          Arbetssätt...