Tips på fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Tips på fiskar?

    Har två stycken akvarium, ett på 120 l och ett på 240.

    120 innehåller idag:

    1 Kamphane- Död
    4 guppy
    3 neontetra
    4 glödbandstetra
    2 kardinaltetra
    1 liten scalare
    1 ancistrus

    240 innehåller:

    11 sorgmanteltetra
    1+3 kampfisk
    1 scalarhane
    2 malar av okänd sort
    4 praktbotia

    Det jag skulle vilja ha är några slöjstjärtar, de verkar bli så himla personliga och trevliga. Vet att de skitar ner väldigt mycket och att de kan ge sig på växterna.

    Anledningen till att det är så få av varje sort av tetrorna (i 120 L) är för att deras kamrater dött ut av ålder, samtliga tertror i det karet är inköpta för ca 5 år sedan.

    Funderar på att flytta in fiskarna från 120 till 240 men två kamphanar fungerar ju inte ihop, och slöjstjärtarna ger sig väl på hans fenor?

    Annan kul fisk man skulle kunna ha i 240 litaren?
    Senast redigerad av gickan_87; 24 September 2011, 20:34.
  • åheim
    • April 2006
    • 13126

    #2
    Jag anser bestämt att har man slöjstärt/guldfisk så har man inget annat i det dvs. ett artakvarium!
    I ditt 120L kan du uttöga antalet neon och glödbandstetra med typ 20st av varje så får du ett mycket trevligare kar! Jag personligen gillar inte alls allt för mixade kar, 2-4 arter som funkar ihop, max!
    Senast redigerad av åheim; 16 September 2011, 20:02.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Jo, lite så tänker jag också. Så frågan e ju vart man gör av kamphanen. Men ancistrusen borde väl kunna gå kvar för algernas skull?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #4
        Ursprungligen postat av gickan_87
        Jo, lite så tänker jag också. Så frågan e ju vart man gör av kamphanen. Men ancistrusen borde väl kunna gå kvar för algernas skull?
        Ääh han kan väl få tuffa runt lite Värre är det väl med skalaren och guppyn, skalare måste ju vara i grupp om de ska va nåt och malarna pansarmalar? guppy tja ....
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Skalaren, guppy och tetrorna är ju tänkta att flyttas över till 240 karet. Och kamphanen är ju väldigt snäll så han ställer nog inte till det för slöjstjärtarna. Dock är guppysarna ganska små så de lär väl bli mat åt skalaren, men det är ju naturens gång.

          Kommentar

          • gickan_87
            • November 2003
            • 1873

            #6
            Kanske kan man köpa två slöjisar och placera dem 240 l? det är ju trots allt ett sällskapskar och har sett flera som har slöjstjärtar ihop med andra fiskar...

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13126

              #7
              ...fast med slöjstärtar kan han väl inte va... kampfisken vill ju ha rejält varmt!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Ursprungligen postat av gickan_87
                Det jag skulle vilja ha är några slöjstjärtar, de verkar bli så himla personliga och trevliga. Vet att de skitar ner väldigt mycket och att de kan ge sig på växterna.

                Funderar på att flytta in fiskarna från 120 till 240 men två kamphanar fungerar ju inte ihop, och slöjstjärtarna ger sig väl på hans fenor?

                Annan kul fisk man skulle kunna ha i 240 litaren?
                Låter som om du behöver plugga på lite gällande fiskar innan du köper nya.

                Slöjstjärtar vill ha svalt vatten. Kampfisk vill ha varmt vatten. Du kan inte få dessa 2 helt olika arter att trivas bra i ett och samma kar. Plugga plugga plugga innan du skaffar nya fiskar!
                Räkbiten


                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Om du läser hela inlägget så funderar jag ju på att flytta alla fiskarna ifrån 120 l och då ingår ju kamphanen

                  Funderar på ätt köpa ett mindre kar till honom då Han mest bara står stilla ändå.

                  Var jag som fattade fel på det åheim skrev, misstänker att han menade ancistrusen.

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    Kampfisk:

                    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233&SOK=1

                    S
                    löjstjärt:

                    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1

                    A
                    ncistrus:

                    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=62&SOK=1

                    L
                    änk för att hitta resten av dina fiskar:

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #11
                      Har idag köpt 10 kardinaltetror till 240 men de får bo i 120 tills vidare då jag misstänker ätt skalaren skulle vilja sluka dem nu när de är små.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...