Black Molly & Guppy beteende samt förökning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annicka 74
    • September 2011
    • 110

    Black Molly & Guppy beteende samt förökning.

    Hej hej!
    Ny här på forumet och ny inom akvarievärlden!
    En mycket spännande hobby som kan få mig sittandes framför akvarium lite för länge ibland bara för att studera fiskarnas olika beteenden och har några frågor kring fiskarnas beteenden och kring förökning och lite kring hur många fiskar man ska ha av varje kön.

    Vissa säger att man ska ha fler honor än hanar av både guppy och black molly eftersom hanarna stressar honorna. Fick nu idagarna veta att det blir lite mera fart på hanarna om de har konkurrens. Så den personen sa att man skulle ha fler hanar än honor. Vad är rätt? Vad är fel?

    Vår Black Molly hane (som för övrigt heter Sean Banan eftersom han jagade alla andras stjärtfenor när han flyttade in. Barnen tyckte då att han skulle heta så eftersom han "gillade ruuumpa"....) jagar honan hela tiden. Det är ju säkert någon uppvaktningsrit....Han simmar under henne och gnuggar nosen under magen på henne. Vi har nu gått och väntat på bebisar från honan Molly i en veckas tid och då har han varit mer påstridig än vanligt och hon har blivit riktigt irriterad.
    Är det bättre att då sätta över henne i ett annat akvarium för att slippa stressen eller är detta en del i det hela så allting går rätt till?
    Nu har ju inte vi något mera akvarium än dotterns akvarium med ett kampfiskpar i och en yngelkammare att hänga på kanten men den fick hon panik i och hoppade ur.
    I går tror vi att hon fick sina yngel. Hon är smalare nu men vi hittar inga yngel, de blev nog uppätna. Vi har 2 scalarer och därför har jag gått och vaktat så jag skulle kunna ta ynglen på en gång men somnade mitt på dagen eftersom jag är sjuk och när jag vaknade var hon smal .
    Vilka fiskar kan äta upp Black Molly yngel?
    Vi har slöjstjärtar, scalarer, zebrafiskar, guppys, neontetror och kilfläcksrasbora. Skulle vi flytta över ynglen till dotterns akvarium har vi även ett siamesisk kampfiskpar.

    När jag pratade med en djurhandlare om att sätta en dräktig guppyhona i en yngelkammare sa han att det hindrade deras beteende när de skulle föda. De skulle visst ha utrymme att simma upp och ner i akvariumet för att få igång "förlossningen". Stämmer det?

    En egen teori som jag haft kring mina guppysar och dotterns platys. Det händer att de under flera dagar ligger på botten och gör ingenting. När maten kommer blir det full fart men sedan lägger de sig på botten igen. Platyn och guppysarna som har gjort så har sedan varit dräktiga (tror vi). Blir de lite slöa efter att de blivit befruktade??

    Har också en fråga angående en av mina neontetror. Han/hon har en bulle under magen. Den är väldigt markant alltså inte jämntjock. Kan den vara sjuk eller är den dräktig? Den är lite slö och håller sig för sig själv under pumpen.

    Så där....Nu har jag nog frågat färdigt!
    Kanske ska tillägga att vi har ett 60 liters akvarium och ska snart utöka eftersom vi efter vi köpt scalarer och slöjstjärtar och fick veta att de inte ska vara i ett så litet akvarium....

    Hoppas på svar! Fråga gärna om något är oklart!
    /Annicka
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Släpp alla tankar på förökning och allt som hör till, åk och köp ett nytt kar på minst 310 liter. Fisken mår uselt i 60L.

    Om inte annat, åk tillbaka med fisken till affären. bara slöjstjärten skall ha det dubbla, läs artbeskrivningarna. När detta är gjort kan man prata om yngelvård
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Annicka 74
      • September 2011
      • 110

      #3
      När det stora akvariumet är köpt.......

      Tack för svaret....
      Om jag skulle lämna bort slöjstjärtar och scalarer är akvariumet iallafall för litet för de andra fiskarna?

      Har 3 blackmolly
      11 neontetror
      3 zebrafiskar
      3 kilfläcksrasbora
      10 guppy

      Det stora akvariumet kommer snart infinna sig i vårt hus och då kommer nog de flesta av de frågor jag ställde kvarstå.
      Vet du Mathias något om det eller någon annan?

      Annicka

      Kommentar

      • rexi
        • July 2011
        • 106

        #4
        jag tror att akvariet är tillräckligt stort men mathias kan bättre
        man lär sig så länge man lever

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ju mer fisk, desto större belastning på karet. Vad kör du på för filtrering? I mitt 54L så kör jag på ett innerfilter, det är ganska litet men jag har endast 6 fiskar i karet. Du beskriver att en del av fiskarna inte mår bra, vilket kan ha en naturlig förklaring. Om man teoretiskt säger att du körde i alla fiskar på en gång, utan att ha en bra biologisk balans i karet så får du nitritspikar. Det här dör helt enkelt fisken av, om man inte gör allt rätt.

          Testar ni vattnet med något? Jag vill inte peka med hela handen, jag gör inte allt rätt heller. Man blir rätt ivrig och karet ser tomt ut, det är oftast det som gör att man får problem längre fram. Råden om guppy: Se till att du inte har fiskar som äter yngel i karet, höj tempen till 28 grader, se till att de mår bra och får mat i rätt mängd. Sen har du 3000 guppy. Kom ihåg att de kan vara befruktade även om du tar bort alla hanar sedan, vilket gör det svårt att ha ordentlig koll på vad som händer
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Annicka 74
            • September 2011
            • 110

            #6
            Hej igen!
            Jag kör med ett innerfilter som ska vara anpassat till akvariumets storlek.
            Vi köpte slöjstjärtarna i samband med akvarie köpet i juni. Sedan efter ett tag köpte vi scalarerna, 2 blackmolly och 8 neontetra. Efter en månad köpte vi 2 svärdbärare och 2 malar och några guppysar. Så vi har fyllt på lite succesivt men säkert inte med det tidsintervall man borde.
            Jag blir lite irriterad på de som arbetar i djuraffärer. De verkar inte kunna någonting. Samtidigt blir jag irriterad på mig själv som inte hade läst på innan jag skaffade akvarium. Litade nog för mycket på de jag trodde var experter.

            Mvh Annicka

            Kommentar

            • Annicka 74
              • September 2011
              • 110

              #7
              Oj missade lite.... Vi har inte testat vattnet. Är det nitrit och ph som är viktigt i första hand?

              Var ute och kollade på vad mina fiskar behöver för temperaturer och det var bara mollysarna och guppy som skulle ha 28 grader.... Hur blir det då med de andra fiskarna som ville ha temperaturer upp till 25-26 grader?

              Kommentar

              • Annicka 74
                • September 2011
                • 110

                #8
                Sitter och kollar på akvarium på Blocket. Vad är bäst att välja med tanke på de fiskar jag har:
                2 slöjstjärtar
                2 scalarer
                3 Blackmolly
                11 neontetror
                2 st. 5cm Plecostrumus
                2 Fläckig pansarmal
                10 guppy
                3 zebrafiskar
                Är det bättre att ha ett lågt och långt.
                Eller ett högt och kort. Typ 8 kantigt?

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Är ingen jätteexpert, men scalarer gillar väl ganska så höga akvarium om jag inte minns helt fel. Sen är du medveten om att dina pleco blir fantastiskt stora tillslut?
                  Pansarmalar gillar stim, minst 6 av dessa brukar man säga.

                  Angående storlek så får någon annan kommentera det som har mer koll. Man kan ju alltid gå in och kolla på alla arter här i artbeskrivningen och tänka sig vad som kan passa. Scalarerna är väl dom som vill ha störst akvarie tror jag

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Kolla på kar runt 310L. då är de 125*50*50. sen gör det ju inget om de är högre förmodligen. Kolla literantalet först och främst
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    Arbetssätt...