Mitt Juwel Rio 240

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #16
    Jag fyller slangen med vatten, stänger munstycket, sätter munstycket i akvariet, kopplar loss kranändan av slangen och öppnar munstycket.

    Voila! Häverteffekt!
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • dimaZ
      • September 2011
      • 28

      #17
      Får du tillräckligt sugkraft för att kunna suga upp skräp från botten då?
      Eller tömmer den enbart?
      Ett styck Juwel Rio 240, med diverse "Svensson" fiskar

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #18
        När du "suger" ner i hinkar så använder du väl också hävert-effekten väl? Har du bara en grov slang så kommer det gå riktigt fort! Mina vattenbyten på 54L numera går ruskigt fort

        Kommentar

        • dimaZ
          • September 2011
          • 28

          #19
          Var i en akvariebutik idag och kollade priser på diskus, de skulle ha ca 350kr för en 5-6.5cm stor diskus.
          Hur ligger det priset till? Har ingen aning om vad de brukar kosta...
          Ett styck Juwel Rio 240, med diverse "Svensson" fiskar

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #20
            Det låter helt ok i mina öron, allt beror på hur fina diskusarna är.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #21
              Ursprungligen postat av dimaZ
              Tack för svaret LoGeek!
              Tanken var ju att köpa på sig flera små, och sedan när de vuxit upp spara de
              finaste/paren så man har som du skriver typ 4 kvar....

              Fick höra idag att om jag ska lyckas med diskus kan jag inte ha några andra "vanliga" fiskar när de är små.
              Utan ENBART ha diskus och algätare/malar. Stämmer detta, eller kan jag även ha några kardinaler eller annat även när diskus är små?
              Vad brukar små diskus kosta? Hur små brukar de vara? Såg idag några som var ungefär lika stora som en femkrona.

              Hur gör folk när man byter vatten?
              Själv använder jag hinkar för att tömma och en slang för att fylla,
              men skulle gärna vilja använda slangen även för att tömma.
              Kan man koppla på nån slags pump som hjälper till att suga ut vattnet?
              När diskus är små behöver de stora mängder mat (högproteinfoder flera gånger dagligen) och det kan därför vara klokt att ha dem ensamma såsom du fick tips om. T.ex. några kardinaltetror kan dock vara ok. Det gör att diskusarna vänjer sig med dessa och inte ser dem som mat när de blir större. Problemet med andra fiskar är inte bara att ditt lilla akvarium lätt blir överbelastat utan även att diskusar äter ganska långsamt och blir "snuvade" på maten om du har stora stim med snabba tetror mm. I och med att du är ny på diskus skulle jag rekommendera dig att till en början köra med glasbotten (du kan sätta i lita rötter med växter på för estetikens skull) så är det lätt att suga bort matrester och avföring. Då slipper du mycket av problemen som diskus kan råka ut för. Sen är det nog bra att komplettera ditt Juwel 240 med ett ytterfilter om du inte redan gjort det.

              Ja vattenbyte är lätt med en lång slang till trädgård/avlopp (samma slang som du sen fyller med). Fungerar utmärkt att suga upp allt skit med den.

              Små siskusar på 5 cm brukar man kunna få för 200-300 kr st här i Sthlm beroende på sort och leverantör. Vet inte hur det är i övriga landet. Köper du 8-10 sådana så ska du lyckas få fram ett par om du sköter dem bra.

              Kommentar

              • dimaZ
                • September 2011
                • 28

                #22
                Tack igen för ett så utförlig svar!
                Ett styck Juwel Rio 240, med diverse "Svensson" fiskar

                Kommentar

                • dimaZ
                  • September 2011
                  • 28

                  #23
                  Funderar lite på ancistrus, tycker mina tillbringar all sin tid på rötterna jag har i akvariet.
                  Det ser ut som att de äter upp stocken, hade en gibbi tidigare och den käkade trät, när man rengjorde akvariet så
                  var det väldigt mycket skräp som flöt ut från stockarna.
                  Har nog inte så mycket alger så det kanske är därför de går på rötterna istället. Matar med alg tabletter några gånger i veckan
                  men det är mest de andra fiskarna som käkar på dem.
                  Har även kineskiska algätare som aldrig är på rötterna, utan på rutan eller växterna.

                  Vill ju inte att ancistrus ska skräpa ner så mycket, vad kan göra?
                  Ett styck Juwel Rio 240, med diverse "Svensson" fiskar

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #24
                    Ancistrus käkar inte roten i bitar, den tuttar lite lätt för att det hjälper till med matsmältningen. Det är lätt de bästa fiskarna som finns i världen.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • dimaZ
                      • September 2011
                      • 28

                      #25
                      Ok tack för svaret, men Gibbin jag hade tidigare den käkade på roten
                      Ett styck Juwel Rio 240, med diverse "Svensson" fiskar

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #26
                        Ancistrusen gör det med, dock är det inte märkbart.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        Arbetssätt...