Mitt Juwel Rio 240

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dimaZ
    • September 2011
    • 28

    Mitt Juwel Rio 240

    Har nyss införskaffat mig ett nytt akvarium, det snygga Juwel Rio i svart med möbel.
    Har satt en "sten" plastfilm bakgrund, lite växter, rötter och grus såklart.

    De fiskar jag har är, 4 guppys, 3 svärdsbärare, 3 gurami, 3 skalarer, 2 egyptiska munruvare,
    1 långsträckt pansarmal och 1 black ghost.
    Har en hane av de som går att könsbestämma.
    Funderar även på att köpa några sajica, tycker om ögonen på dem
    Ska även införskaffa några algätare snart.

    Mina barn och jag skulle tycka det vore väldigt roligt att få yngel på fiskarna.
    Funderar lite på vad jag ska tänka på för att få yngel.
    Har köpt en yngel kasse i plast där jag satt två guppy honor som är väldigt tjocka.
    Måste man ha ett yngel akvarium för att lyckas med yngel?
    Söker råd om hur jag ska göra yngel, tips på fler fiskar...
    Senast redigerad av dimaZ; 11 September 2011, 13:32.
    Ett styck Juwel Rio 240, med diverse "Svensson" fiskar
  • Joppan4ever
    • December 2008
    • 277

    #2
    Guppys förökar sig väldigt lätt.
    Jag själv tycker de bara är taskigt att ha guppy honorna i ett sånt litet yngelbox. I så fall är de bättre att låta dom släppa ynglen i akvarium och sedan fånga upp alla yngel du hittar.
    Men även ifall du låter ynglen gå kvar i de stora akvariet så överlever dom starkaste. Se till att ha många gömställen bara i from av växter och stenar, rötter.
    Fördelen att ha kvar dom i akvariet är att dom växer snabbare i för att där finns de alltid mat att hitta och sen så är de större yta.

    Men detta är bara min åsikt
    // Joppan

    Akvarium: 220L dvärgciklider
    40-50L Tomt

    Kommentar

    • dimaZ
      • September 2011
      • 28

      #3
      Jo jag funderade också på det, vet ju inte hur länge de ska vara i "kassen" innan det kommer yngel.
      Hur många yngel brukar de olika fiskarna få? Vill ju i så fall fånga upp dem så att så många som möjligt klarar sig.
      Ett styck Juwel Rio 240, med diverse "Svensson" fiskar

      Kommentar

      • dimaZ
        • September 2011
        • 28

        #4
        Jaha, nu under en kort tid har 4st guppys dött.
        Känns konstigt att just dem dog, finns det någon sjukdom som går på endast guppys??
        Senast redigerad av dimaZ; 17 September 2011, 09:34.
        Ett styck Juwel Rio 240, med diverse "Svensson" fiskar

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nej, men de kan vara känsliga för lite sämre vattenkvalité. Har du mätt nitrithalten?
          Ifall du startat upp karet med alla de fiskarna på en gång finns risken att du fått nitrit i vattnet, du bör isf köpa ett nitrittest och kolla halten innan fler fiskar dör...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • dimaZ
            • September 2011
            • 28

            #6
            Startade akvariet för ca 2 veckor sedan, började med guppy, och neon tetror, och efter en vecka började jag öka på med mängden fisk.
            Ett styck Juwel Rio 240, med diverse "Svensson" fiskar

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Då bör du nog kolla nitritvärdet. För att mota ev. nitrit i nuläget skulle jag bytt 30% vatten och sedan tillsätta 1 dl salt, detta för att hjälpa fisken klara ev. nitrit i nuläget.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • dimaZ
                • September 2011
                • 28

                #8
                Som du skrev hade jag problem med nitrit värdet. Tog med mig vatten till min akvariebutik och fick svaret att jag
                skulle göra ett Stort vattenbyte, sagt och gjort det mesta vattnet är utbytt och botten rengjord från div. "rester"
                Ett styck Juwel Rio 240, med diverse "Svensson" fiskar

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Du skulle även kanske köpa tex nitrivec som är en bakteriekultur på flaska som hjälper karets goda bakterier att komma igång. Även ett par msk salt i karet (bordssalt funkar fint) hjälper fiskarna en del att motverka nitriten. Obervera att det inte botar, utan bara är ett hjälpmedel i den värsta krisen.
                  Ifall du inte läst artikeln om att starta upp ett nyt akvarium så är det inte dumt, den ligger bland Zoopets artiklar.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • dimaZ
                    • September 2011
                    • 28

                    #10
                    Efter ett par vattenbyten har värdena stabiliserat sig

                    Har nu börjat fundera på Diskus, hade det för ett antal år sedan i ett annat kar.
                    Vad kan man ha för fiskar med Diskus? De är ju väldigt lugna och fredliga fiskar,
                    vill i så fall inte ha några fiskar som jagar upp dem.
                    Hur många kan man ha i ett 240 kar?
                    Det skulle ju såklart vara väldigt små till att börja med, och sen ta bort några när de blir större.

                    De fiskar jag har i karet nu är, 3 svärdsbärare, 3 gurami, 3 skalarer, 2 egyptiska munruvare honan har munnen full med rom
                    2 regnbågsciklider 1 långsträckt pansarmal och 30 kardinal tetror, 1 pakistan botia, 2 ancistrus och en annan algätare
                    Senast redigerad av dimaZ; 28 September 2011, 22:52.
                    Ett styck Juwel Rio 240, med diverse "Svensson" fiskar

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Om du just haft problem med att guppys dör så skulle jag i ärlighetens namn rekommendera att du kör vidare med de fiskar du har och försöker lära dig så mycket du kan om hur man håller stabila vattenvärden innan du ger dig på smådiskus.

                      Kommentar

                      • dimaZ
                        • September 2011
                        • 28

                        #12
                        Jodå, är mest i planerings tagen, blir inget köp än på ett tag.
                        Frågan var mer vad man kan kombinera för fiskar med Diskus och hur många diskus man kan ha i ett 240 kar.

                        Sent from my SGS2 using Tapatalk
                        Ett styck Juwel Rio 240, med diverse "Svensson" fiskar

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #13
                          Köp på dig ett par fler långsträckta pansarmalar så de får sig ett stim. Jag har verkligen fastnat för dessa grisar.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Ursprungligen postat av dimaZ
                            Jodå, är mest i planerings tagen, blir inget köp än på ett tag.
                            Frågan var mer vad man kan kombinera för fiskar med Diskus och hur många diskus man kan ha i ett 240 kar.

                            Sent from my SGS2 using Tapatalk
                            Planerar du diskus i ett 240l så finns det inte plats till så många andra sorter. Diskusar bör nämligen inte vara för få om de ska trivas, samtidigt som 240l är ganska lite. Med rejäl filtrering och bra skötsel kan du ha tex 4 vuxna diskusar i ett 240l. Du kan dock köpa en unggrupp på ca 10st och låta dem växa upp och bilda par i ett 240 l. Räkna minst 50 l vatten per fullvuxen diskus.

                            Jag har själv bland annat ett Juwel 240 med 6 diskus vilket fungerar bra. Men då har jag två stora ytterfilter + juwels innerfilter och byter 30-50 % av vattnet 2 ggr per vecka. Då lyckas jag hålla vattenvärdena helt ok, men det skulle inte ha skadat med ett större kar.

                            Vill du absolut ha fler fiskar så kan ett fjärilsciklidpar vara fint och fungera bra med diskus. Låter du små diskus växa upp med stora tex kardinaltetror så fungerar även det. Men glöm inte att du fort överbelastar ett 240l om du har mycket annan fisk än dina diskus. Diskus behöver mycket mat samtidigt som de har väldigt höga krav på vattnet.

                            Du bör ställa dig frågan om du ska köra glasbotten eller med sand. Detta påverkar i allra högsta grad hur du kan lyckas med vattenkvaliten om du ska ha diskus + annan fisk i 240 l.

                            Lycka till!

                            Kommentar

                            • dimaZ
                              • September 2011
                              • 28

                              #15
                              Tack för svaret LoGeek!
                              Tanken var ju att köpa på sig flera små, och sedan när de vuxit upp spara de
                              finaste/paren så man har som du skriver typ 4 kvar....

                              Fick höra idag att om jag ska lyckas med diskus kan jag inte ha några andra "vanliga" fiskar när de är små.
                              Utan ENBART ha diskus och algätare/malar. Stämmer detta, eller kan jag även ha några kardinaler eller annat även när diskus är små?
                              Vad brukar små diskus kosta? Hur små brukar de vara? Såg idag några som var ungefär lika stora som en femkrona.

                              Hur gör folk när man byter vatten?
                              Själv använder jag hinkar för att tömma och en slang för att fylla,
                              men skulle gärna vilja använda slangen även för att tömma.
                              Kan man koppla på nån slags pump som hjälper till att suga ut vattnet?
                              Ett styck Juwel Rio 240, med diverse "Svensson" fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...