Juwel Lido 120l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Izomys
    • September 2011
    • 4

    Juwel Lido 120l

    Hej alla! Första inlägget på detta forum!
    Jo det är som så att jag tagit upp mitt akvarieintresse efter 12 långa år, som innehållit massa alkohol, resa, och givetvis jobb! Någonstans där glömde jag även kunskapen jag besatt angående akvarium i allmänhet. SÅ kära vänner (och ovänner, om man redan hunnit skaffa sig några) Jag undrar om följande kar och fiskar är OK, alltså inte toppenbra, utan bara om det är OK och inget mer.

    Karet; Juwel Lido 120l med orgtillbehör
    Fiskar;
    20 st Neontetror
    10 st Sorgmanteltetror
    6 st Platy
    2 st arc...malen iaf, minns ej stavningen, den på a iaf! aka "Skäggmalen"
    3 st pansarmalar
    2 st prickiga mollys, minns ej namnet? Skulle gå bra att ha i bara lätt bräckt vatten iaf.
    OCH SÅ SLUTLIGEN!!! 2 st kulfiskar (Fig8)

    Inredningsvis så har jag turkos sand, ganska grov, 1 större grotta, 1 st mindre grotta.
    Växtväg så har jag 6 st växter sammanlagt, 4 st lite större och längre, 2 mindre i fronten. Dom längre är lika ormbunken? Växer som attan iaf.

    Min stora fråga är, ÄR DETTA OK? Har dom tillräckligt utrymme? Alla verkar komma bra överrens förutom Mollyhanen som jagar pansarmalarna då och då? Sen mina 2 fig 8 verkar ej må så bra faktiskt, dom äter och ser friska ut, men dom simmar mot rutan hela tiden upp och ned? Varför? Vilket vattenflöde är lämpligast? Jag brukar köra "relativt" strömt på dagarna, sen rikta ned "utblåset" mot kvällen pg a jag har stora sömnsvårigheter och måste ha någotlunda tyst.

    Så snälla klanka inte ned på mig en massa! Detta är enbart en tillfällig lösning på ca 5 månader, därefter blir det större kar för exempelvis fig8 och mollysarna.

    TACK FÖR ALL SORTS INFORMATION! Vill liksom bara få ett "ok" ifrån kunnigt folk, har frågat i zoobutiken, men dom verkar ju vara lika kunniga som en annan så jag litar ej på deras råd!
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    #2
    hej och välkommen
    en himla blandning
    trodde kulfisken skulle ställa till det men funkar det så är det ju bra
    pansarmalar är en stimfisk så 3st till skulle inte skada tror dom simmar upp till ytan och vänder för skoj skull, flera på forumet har beskrivit samma sak

    det viktiga med vattenflödet är att det "krusar" ytan så du får ner syre i vattnet.

    så tror inte det ska vara något problem med dessa fiskar i det karet tillfälligt bara du har bra filtrering och sköter vattenbytena

    finns mycket mer erfarna akvarister här som säkert har mer att skriva om detta

    välkommen till världens bästa forum

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      kulfisken är ett no no, är den vuxen ska de ju ha ordentligt med salt i vattnet (1,5%)!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Izomys
        • September 2011
        • 4

        #4
        Ursprungligen postat av hult87
        hej och välkommen
        en himla blandning
        trodde kulfisken skulle ställa till det men funkar det så är det ju bra
        pansarmalar är en stimfisk så 3st till skulle inte skada tror dom simmar upp till ytan och vänder för skoj skull, flera på forumet har beskrivit samma sak

        det viktiga med vattenflödet är att det "krusar" ytan så du får ner syre i vattnet.

        så tror inte det ska vara något problem med dessa fiskar i det karet tillfälligt bara du har bra filtrering och sköter vattenbytena

        finns mycket mer erfarna akvarister här som säkert har mer att skriva om detta

        välkommen till världens bästa forum
        Hej och tack så mycket! Haha aa det blev lite galet faktiskt, men det funkar iallafall! Nej dom verkar skötta sig alldeles utmärkt, av någon konstig anledning så respekterar dom platysarna oerhört mycket haha Tack så mycket för ett trevligt bemötande! Ser fram emot att utvecklas samt utveckla akvariet och börja planera nästa inköp!

        Kommentar

        • Izomys
          • September 2011
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          kulfisken är ett no no, är den vuxen ska de ju ha ordentligt med salt i vattnet (1,5%)!
          Vad jag läst om och hört så ska just fig 8 klara sig i sötvatten och NÖJA sig med bräckt? Just fig 8 kulfisken är ju mer anpassad till sötvatten? Aja detta var ju som sagt bara "tillfälligt" i ca 4-5 månaders tid fram tills nästa akvarieköp! =)

          Kommentar

          Arbetssätt...