hur gör man för att para zebra fisk och få yngel (vad (hur) ska man göra?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Edward
    • March 2011
    • 9

    hur gör man för att para zebra fisk och få yngel (vad (hur) ska man göra?)

    jag försöker att få fisk yngel med mina zebrafiskar
    vad ska man köpa eller göra?.


    vill ha monga svar.
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Är ingen expert, men ger dom så bra förutsättningar som möjligt och har en hona och en hane borde ju till att börja med vara något att sikta på

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      tidelag är inte så trevligt tycker jag...


      ( kunde inte hålla mig .. hihih)
      Ja med texten att döma så kunde man nästan tro att det va detta som det syftades på

      Kommentar

      • N_i_c_k_e
        • December 2010
        • 52

        #4
        Jag hade nästan haft motfrågan; hur får man inte yngel med zebror? Om vi snackar zebraciklider förstås, (Amatitlania nigrofasciatus)
        Jag har bara zebraciklider i ett 240 och det är finkornig sand, sedan har jag plockat massa fyrkantiga stenar och byggt stabila grottor av dessa, typ hela karet är fullt med massa grottor, sedan har jag även massa rötter liggandes och flyttandes ovanför stenarna. Jag får sådär 100 yngel varannan vecka eller så. Jag gör inte så mycket mer än sköter karet och fiskarna så lekar de glatt själva. Dock så överlever aldrig några för att de andra äter upp dem på natten och jag behöver inte fler zebror i det karet så jag räddar de inte heller ( - vilket inte heller är lätt för när de är nyfödda är de för små och svåra att få tag i. Sedan simmar de igenom yngelkaret. När de växt till sig så gömmer de sig ännu bättre.. Allt blir ju inte lättare när man får 10 attacker på fingrarna också. Ps man vill ju inte heller stressa föräldrarna, skulle ni vilja att ni blev plockade från era föräldrar?.

        Hoppas det gällde zebraciklider, annars känns min info värdelös. Hoppas det var till nytta!

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Fast om man ställer motfrågan, skulle du hellre dö än att bli plockad från dina föräldrar?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            om jag hade velat spara på yngel så hade jag satt upp ett separat kar. o sen sugit upp dom med en slang när de är frisimmande. har jag jort många gånger.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Zebraciklider brukar man ytterst sällan behöva föda upp utan föräldrarna, de är riktigt bra yngelvårdare, plus att de verkar hjälpa ynglen med mat. Men jag har ändå en känsla av att det är just zebrafiskar Edward menar, eftersom det är det han skriver Och där är jag tyvärr inte till mycket hjälp. De ska tydligen leka lätt, men se´n får man nog se till att föräldrarna inte äter upp äggen.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #8
                Kan inte så mycket om zebrafiskar men lite om odling står ju i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=51
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  TS får nog klargöra hurvida det är zebraciklider eller zebrafiskar innan folk ger råd

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Tja, det står ju zebrafiskar, så det är min gissning i alla fall
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      TS får nog klargöra hurvida det är zebraciklider eller zebrafiskar innan folk ger råd
                      Eftersom han skrev zebrafisk så trodde jag att det var det han menade. Upptäckte att han lagt in bilder på sitt akvarium och mycket riktigt är det Danio rerio han har. Men det är klart att det är bra att vara tydlig om man vill få bra svar
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av ToveTott
                        Eftersom han skrev zebrafisk så trodde jag att det var det han menade. Upptäckte att han lagt in bilder på sitt akvarium och mycket riktigt är det Danio rerio han har. Men det är klart att det är bra att vara tydlig om man vill få bra svar
                        Hehe, tja, men han ska ju inte behöva skriva inom parentes "ja, jag menar verkligen zebrafiskar" Hur som, som sagt har jag ingen direkt erfarenhet av att odla dessa. Men det står väl lite i artbeskrivningen.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          ne det är klart. men det är så många som säger zebrafiskar om cikliderna. o jag orkade inte eftersöka bilder på karet. :P

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            Ursprungligen postat av ToveTott
                            Eftersom han skrev zebrafisk så trodde jag att det var det han menade. Upptäckte att han lagt in bilder på sitt akvarium och mycket riktigt är det Danio rerio han har. Men det är klart att det är bra att vara tydlig om man vill få bra svar
                            var hittade du dom bilderna!?!?!

                            edit: efter en del sökande hitta ja.. men jäklar det orkar man inte göra varje gång nån ställer en fråga :P

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15

                              Läs min gamla tråd med när jag födde upp leopard danior, jag gjorde på samma sätt med zebrorna
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...