problem med fiskarna! En avundsjuk molly?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bellaa
    • September 2011
    • 11

    problem med fiskarna! En avundsjuk molly?

    Okey, detta är mitt första egna akvarium (59L) och nu har det börjat bli bråk mellan fiskarna. Hade två mollys ifrån början och två slöjskärtar. Ena mollyn dödade en slöjskärt och började gå på de andra fiskarna, så vi gav bort honom. (funkade tydligen hos den nya ägaren?) Så nu har vi bara en molly och en slöjskärt. Tanken var att köpa en till molly så att han inte skulle behöva vara själv. Men då fick vi en slöjskärt av en vän. Men nu är saken den att mollysen har tytt sig (eller hur man nu ska säga) till den slöjskärten som är kvar och vi kan inte sätta i någon mer fisk då denna blir avundjuk eller något? Mollyn blir sur så fort någon kommer nära slöjskärten? Så den nya slöjskärten är nu i ett temporärt akvarium då den blev attakerad direkt när den kom i.

    Någon som förstår mitt problem? Känner att det kanske blev lite rörigt. Vore jätte bra om någon hade en lösning på detta!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen!

    du ska inte ha slöstjärt i ett så litet kar. de behvöer minst 120L. så de bör du lämna tillbaka.


    skulle hellre satsa på ett par molly till istället. en hanne o ett par honor.

    Kommentar

    • Bellaa
      • September 2011
      • 11

      #3
      Heej ! Tack!

      Men oj, i affären sa dom att det skulle gå bra.. Hon sa att dom inte skulle bli så stora?
      Blivit ganska fast i speciellt den första slöjskärten. Men är det okey att ha kvar den om jag har för avsikt att skaffa mig ett större akvarium?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        tyvärr är det så att man ofta inte kan lita på de i affären. de säger ofta att "det går bra" etc etc. ( har med gått på det)
        de säger så av två anledningar.
        1. de vill sälja. såklart. det är ju så de tjänar sitt bröd.
        eller
        2.okunskap.

        så man har fått lära sig hårda vägen att man får skaffa info själv först innan man tar nått beslut om att köpa fisk eller så.
        o info hittar man här tillexempel! här kan man fråga vad som helst så kommer du få massa bra svar

        mjao beror på när du ska skaffa nytt kar.

        om det här nu är ditt första kar så råder jag dit till att läsa denna tråden otroligt mycket nyttig o viktig info för nya akvarister

        Kommentar

        • Bellaa
          • September 2011
          • 11

          #5
          Nu när du säger detta så har jag ju helt klart lärt mig att inte lita helt på vad dom säger!
          Hittade denna sidan när jag googlade efter en lösning på mitt molly slöjskärt drama :P

          Den tråden verkar ju jätte bra! Ska verkligen läsa den, tack så jätte mycket!

          Detta karet jag har nu köpte jag eftersom att det var specialpris, karet, lysramp, lysrör, sand, växt, pump och doppvärmare för 800 kr.
          Det stora vill jag köpa när jag sparat ihop till det, jobbar på det! Blev bara lite otålig och köpte det lilla till en början då jag nu
          längtat efter ett eget ganska så länge! Hehe

          Kommentar

          Arbetssätt...