90 Liters Famijeakvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    #16
    Eftersom jag endast ska börja med ca 2-4 fiskar i början o sedan efter några veckor utöka antalet.
    Hur ska jag göra med Ottocinclus och Malaysiska sandsnäckor (Melanoides tuberculatus), ska jag lägga i alla direkt eller?

    Tack för ni hjälper mig! Så fort jag sätter igång kommer bilder.

    Tack / ludde
    Senast redigerad av Luddson; 01 September 2011, 22:14. Anledning: Ändring av namn

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #17
      Ursprungligen postat av Luddson
      Eftersom jag endast ska börja med ca 2-4 fiskar i början o sedan efter några veckor utöka antalet.
      Hur ska jag göra med Ottocinclus och Malaysiska sandsnäckor (Melanoides tuberculatus), ska jag lägga i alla direkt eller?

      Tack för ni hjälper mig! Så fort jag sätter igång kommer bilder.

      Tack / ludde
      Vänta några veckor med algätare och snäckor, men du får vara extremt sparsam med maten till de 4 fiskarna du har första tiden.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #18
        Ursprungligen postat av solis
        Jag kör med en massa snabbväxande växter kanske det är det som gör att det funkar för mig, dom växter jag brukar börja med är hornsärv, ludwigia repens,hygrophila polysperma.
        Helt rätt att det förmodligen är växterna som hjälper till. Det beror även på matningen och grundregel ett är att nybörjare matar alldeles för mycket, vilket hjälper till med att skapa en algsoppa.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #19
          Du har rätt i att man som nybörjare oftast matar för mycket och det är mycket lättare att starta upp ett kar som erfaren akvarist med tanke på att man vet lite mer hur man ska fixa till saker om det händer något och vad man ska titta efter.
          Här har du en länk som är jättebra att läsa igenom för en nybörjare men även en erfaren akvarist behöver läsa den ibland för att friska upp minnet.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Luddson
            • August 2011
            • 529

            #20
            En dag kvar till det börjar, bilder kommer att komma!

            Skall jag lägga i alla städare samtidigt efter 3-4 veckor? bör jag köpa upp mot 5 eller 10 sandsnäckor?

            Tack för alla svar är extremt tacksam!

            / Ludde

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #21
              Ursprungligen postat av Luddson
              En dag kvar till det börjar, bilder kommer att komma!

              Skall jag lägga i alla städare samtidigt efter 3-4 veckor? bör jag köpa upp mot 5 eller 10 sandsnäckor?

              Tack för alla svar är extremt tacksam!

              / Ludde
              Du kan stoppa ner alla Ottocinclus samtidigt.

              Du behöver inte köpa mer än max 2 sandsnäckor, faktum är att det räcker med en, enligt vad jag vet så är de hermafroditer.

              /Kul att svar till någon som verkar vara ambitiös och verkligen läser och tar till sig av de råd som skrivs i tråden! Det är lite ovanligt numera. Men jag tror att du är lite mer vuxen än många andra på forumet Ordet vuxen har inget med ålder att göra, utan mer mognad att ta till sig råd och analysera vad andra påstår.
              Senast redigerad av c90368; 02 September 2011, 22:44.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Ursprungligen postat av c90368
                Du kan stoppa ner alla Ottocinclus samtidigt.

                Du behöver inte köpa mer än max 2 sandsnäckor, faktum är att det räcker med en, enligt vad jag vet så är de hermafroditer.
                Ja, snäckor brukar vara hermafroditer, men har ändå förstått det som att de brukar behöva vara två, och befrukta varandra.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Luddson
                  • August 2011
                  • 529

                  #23
                  Tyvärr kunde jag inte ge mig av denna helg så det kommer att bli nästa!

                  Tänkte nu bygga en bakgrund av skiffersten. Det jag undrar är fäster skiffersten på frigolit? då man använder akvariumsilikon ..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...