Vattnet avdunstar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    städa? vadå städa? det man gör är 30% vattenbyte 1 gång i veckan. thats it. kanske putsa lite rutor. rengör bara filtret när det MARKANT tappar flöde.

    gör ett vattenbyte på 30%.
    Startar man inte akvariet rätt så behöver man inte byta vatten den första månaden - det innebär bara att det tar längre tid innan akvariet får balans.
    Om man har startat fel - dvs med för mycket fisk alt. för mycket mat så bör man dock byta vatten. Visst det tar längre tid för akvariet kommer igång, men om man då inte byter vfatten är det risk för nitrit och fiskdöd.

    Vatten som avdunstat skall man självklart ersätta med nytt vatten. det är ju dock inte frågan om ett vattenbyte utan bara om att man ersätter rent vatten med annat rent vatten

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    städa? vadå städa? det man gör är 30% vattenbyte 1 gång i veckan. thats it. kanske putsa lite rutor. rengör bara filtret när det MARKANT tappar flöde.

    gör ett vattenbyte på 30%.
    hahaha.. tom DU min brutus!

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    städa? vadå städa? det man gör är 30% vattenbyte 1 gång i veckan. thats it. kanske putsa lite rutor. rengör bara filtret när det MARKANT tappar flöde.

    gör ett vattenbyte på 30%.

    Lämna en kommentar:


  • kokosflingan
    svarade
    Det är ca 25 grader.

    När ska jag börja städa akvariet då? Det har ju stått i tre veckor.

    Lämna en kommentar:


  • joelvuo
    svarade
    Minska tempen om du har hög och sen täckglas/täcklock. Fyll på det som avdunstat men gör fortfarande dom vanliga vattenbytena.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    hur varmt har du i karet?

    du kan hälla på vatten om det nu behvös annars kan du vänta tills ditt veckovattenbyte. 30% en gång i veckan.

    Lämna en kommentar:


  • kokosflingan
    startade ett ämne Vattnet avdunstar!

    Vattnet avdunstar!

    Hejsan, jag har ett nystartat (för ca tre veckor sedan) akvarium. För två veckor sedan köpte jag tre stycken guppys.
    En del av vattnet har avdunstat med flera centimeter, akvariet är på 54 liter.

    Nu undrar jag om jag ska hälla i mer vatten så att det blir lika mycket som förut, eller om jag ska ta bort mer vatten och tillsätta så att det blir så mycket som från början?

    För problemet är att vattenytan snart går så långt ner så att inte pumpen blir under vattnet.

    Vad ska jag göra?
Arbetssätt...