Akvarium för natalciklider - fått sniglar - behöver jag göra nåt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LouiseL
    • August 2011
    • 3

    Akvarium för natalciklider - fått sniglar - behöver jag göra nåt?

    Jag är kanske en lite udda akvarist, eftersom jag tänker börja odla matfisk i ett aquaponicssystem. Alltså ska fiskarna bli mat till människor, och samtidigt förse grönsaker med näringsrikt vatten.

    Hur som helst, har jag fått fatt i 10 natalciklider = mossambique-tilapia (Oreochromis mossambicus). De är 6-12 cm nu, men kan bli 30 cm. Det tog inte många dar innan jag insåg att 60-litersakvariet jag har är för litet.

    Igår köpte jag ett begagnat 250-litersakvarium med alla tillbehör, inklusive sand. Jag har nu fyllt på det med sand och vatten, och upptäcker att sanden kryllar av smala spetsiga vita snäckor, som lever.

    Jag har inget emot snäckorna, om de inte kan vara till skada för mina fiskar, som en vän sa. Stämmer detta? Jag har hittat information om att Botia och kulfiskar äter snäckorna. Vad jag nu behöver veta är om någon av dessa snigelätande fiskar passar ihop med mina tilapior. De är ganska fredliga för att vara ciklider, har jag läst, men är novis, så jag vet inte så noga.
    Jag läste att man ska ha Botia i stim. Ok, men blir inte mitt akvarium för fullt då, om det bor 8 tilapior i 250 liter?

    Dessutom ingår det i min plan att inte köpa fiskfoder till mina tilapior, då de faktiskt mår alldeles utmärkt av att äta matrester från barnen, smällda flugor, mygglarver från trädgården, mm. Mina fiskar är också väldigt okänsliga för det mesta i vattenkvalitetväg. Finns det några snigelätare som kan klara att leva så?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag tänker inte gå på djupet här men husmanskost är absolut inget du ska mata med, de ska ha tillgång till fiskfoder som är anpassat till deras matsmältningssystem! Sen att de kan klara dåliga vattenförhållanden är ingen ursäkt och jag retar mig på den inställningen! Du bör nog snart se efter ett större akvarium så de kan växa till sig!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Snäckorna är malajsisk sandsnäcka, de är helt ofarliga renhållare.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • LouiseL
        • August 2011
        • 3

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Jag tänker inte gå på djupet här men husmanskost är absolut inget du ska mata med, de ska ha tillgång till fiskfoder som är anpassat till deras matsmältningssystem! Sen att de kan klara dåliga vattenförhållanden är ingen ursäkt och jag retar mig på den inställningen! Du bör nog snart se efter ett större akvarium så de kan växa till sig!
        Jag kan förstå att det är ganska kontroversiellt i akvariesammanhang, det jag pysslar med. Jag ska börja med att säga att jag inte på något vis satsar på att ha dålig vattenkvalitet. När jag får igång aquaponics (här kan ni se vad det är) kommer vattnet att vara kontinuerligt renat, och minst lika bra som ett välskött akvarium. Mossambique-tilapia är en fisk som odlas i stora delar av världen, och lever på lite av varje, hopblandningar av rismjöl, ärtor, flugor. Fiskflingor är inte deras naturliga föda heller, så jag kan inte se att det är konstigt om mina får lite grönsaker, pannkaka och gröt till insektsdieten.

        Men till min huvudfråga: kan snäckorna inte alls vara negativa och sprida sjukdomar, som min vän sa? I så fall kan de ju få vara där. Då behöver jag ingen snigelätare. Jag vet nämligen att mina tilapior mår bra av kosten de får nu, men vill inte riskera sätta dit en fisk som inte gör det.

        Kommentar

        • Johanadhoc
          • April 2011
          • 377

          #5
          Sandsnäckor är helt ofarliga. De förökar dig dock väldigt fort så om ett tag kommer hela ditt kar vara fullt av dem. Men förutom det så är de helt ofarliga!
          MVH//
          Johan

          Projekt 300 liter diskus»
          Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            de förökar bara sig om man matar väldigt mycket. men det är nyttodjur så det gör absolut inget att ha ett par hundra i karet

            Kommentar

            Arbetssätt...