Hjälp med asiatisk biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DanielJohansson
    • August 2011
    • 7

    Hjälp med asiatisk biotop

    Hej! Jag har planer på att inom några veckor skaffa ett 200-240 liters akvarium med asiatisk biotop. Jag har redan nu börjat driva upp lite växter i ett litet 30liters kar. I fiskväg hade jag tänkt mig 10 mässingsbarber, 12 tigerbarber, 2 silverhajar och 2 siamesiska algätare. Men jag är osäker på om det kan bli för mycket fisk?

    Sedan undrar jag lite om vilka rötter som passar biotopen bäst, då jag inte är särskilt förtjust i bamburör.



    Tacksam för svar och tips / En nyligen konverterad dammägare
  • Madafakka
    • August 2011
    • 70

    #2
    Hej jag har ett 240 liters asiatiskt kar och i mitt simmar de för tillfället 22 tictobarber 5 siamesiska algätare och en eldskärt så mängden på fisk tror jag är precis lagom.. tyvär kan ja inte svara på vilka rötter som passar in.. och ser fram emot andras svar där =)

    Kommentar

    • hult87
      • February 2010
      • 1287

      #3
      silverhaj blir väldigt stora, kolla lite i arbetsbeskrivningarna om de olika fiskarna, finns ju mycket fina och roliga asiatiska fiskar, kollat något på olika gurami? sewillia är en fräck fisk också förutom silverhajarna så ser det bra ut

      jag har haft bambu i mitt 200L asien men tagit bort det för det blev missförjat och fult ganska snabbt.
      går ju köra biotopkar med rötter från andra världsdelar också, som mangrove som du binder fast javaormbunke, java mossa och anubias på, snyggt

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        hej -o välkommen!

        jag har ett asienkar med bambu i . där går dvärgurami, werners trådfenor, garra rufa och emipre goby

        lägger upp lite bilder hur jag gjorde

        de flyter rätt bra så man får skruva fast dom i en platta. jag tog en plexiglas platta. sen får man såga de precis under skotten så att du får nått att fästa i.

        ner med plattan o sen sanden över. tadaaa
        Bifogade filer

        Kommentar

        • hult87
          • February 2010
          • 1287

          #5
          hannesc fick till det snyggare med bambun än vad jag fick, blev ju nästan sugen att testa igen

          Kommentar

          • DanielJohansson
            • August 2011
            • 7

            #6
            Jo, jag har läst om dom och vet att silverhajen blir stor. Men jag har nu börjat överväga att inte ha dom, det är ju även en stimfisk så då kanske jag skulle haft fler ändå. Jag letar efter någon annan färgrann fisk för att få lite kontrast till Tiger och mässingsbarberna.

            Och gäller tumregeln 1cm fisk 1 liter vatten även för bottenfiskar som kanske inte simmar runt lika fritt? Jag tänker mig Asiatisk Haramal.

            Anubias på mangroverot hade jag för några år sedan när jag hade Blå Schubunkin-yngel i akvarium från dammen. Men den är väll inte Asiatisk?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              strunta i tumregeln 1 cm per liter vatten. den är skitkass. använd aldrig den. det beror heeelt på vilka fiskar man ska ha. kolla hellre vad varje fisktyp behöver för utrymme etc.

              Kommentar

              • RilleH
                • August 2011
                • 18

                #8
                Mangroveskogar finns väl i asien med om jag inte misstar mej? Fast de vanligaste asiatiska akvariefiskarna kanske inte brukar simma omkring just där, om man nu ska ha biotop...

                Kommentar

                • Paracheirodon axelrodi
                  • September 2009
                  • 85

                  #9
                  Lägger upp en bild på min bambu. Levande sådant som man köper på blomhandeln.

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #10
                    funkar det med levande bambu i längden, den ruttnar inte?

                    Kommentar

                    • Paracheirodon axelrodi
                      • September 2009
                      • 85

                      #11
                      Ursprungligen postat av hult87
                      funkar det med levande bambu i längden, den ruttnar inte?
                      Har nog hart dom i karet i 1,5 - 2 år och dom lever gott, ca 1,5 m höga nu
                      Dom ska ju stå i en hög vas med vatten i så jag tog en rövare, har ju funkat bra.

                      Kommentar

                      • hult87
                        • February 2010
                        • 1287

                        #12
                        okej skoj får kanske prova med det i mitt asien

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          #13
                          Ursprungligen postat av Paracheirodon axelrodi
                          Lägger upp en bild på min bambu. Levande sådant som man köper på blomhandeln.

                          Snyggt! Vill gärna se en bild på hur hela akvariet ser ut
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • Paracheirodon axelrodi
                            • September 2009
                            • 85

                            #14
                            Ursprungligen postat av ToveTott
                            Snyggt! Vill gärna se en bild på hur hela akvariet ser ut
                            Har bara några få bilder bara å kolla

                            Kommentar

                            • DanielJohansson
                              • August 2011
                              • 7

                              #15
                              Tack för alla svar och tips. Uppstarten verkar bli lite försenad då jag inte har fått nån lägenhet ännu... men hur som helst. Jag har börjat fundera över bottenmaterialet.. Rådasand eller Bläster? vad är fördelarna respektive nackdelar med dom olika typerna?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...