Algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Merkurius
    • February 2003
    • 93

    Algätare

    Hejsan!
    Jag har just startat ett litet 54 liters akvarium. Jag ska ha det som extra akvarium (har ett på 222 liter) eftersom jag hoppas på yngel nån gång iaf, även för sticklingar och dyl. Jag måste ju ha någon slags algätare i det, frågan är bara vad för nåt. Den ska ju rymmas och trivas i karet, helst inte böka för mkt kring småplantor och inte äta upp alla ev yngel. Går det att ha bara en firre i ett akvarium eller måste jag ha flera för balansen? Jag skriver under mitt första akvarium eftersom jag trots att jag har två känner mig som en nybörjare ännu, har inte haft det andra så länge.
    /M
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=166289
  • gurkan
    • March 2003
    • 632

    #2
    ancistrus äter inte yngel
    corydoras.

    Kommentar

    • Agnes
      • July 2002
      • 109

      #3
      jag har sniglar i mina yngelakvarium, fungerar utmärkt, det är inte alls så känsliga för dålig-vatten kvalité som man ibands hör.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen skickat av Merkurius
        Jag har just startat ett litet 54 liters akvarium. Jag ska ha det som extra akvarium. ... Den ska ju rymmas och trivas i karet, helst inte böka för mkt kring småplantor och inte äta upp alla ev yngel.
        Otocinclus. 5cm långa, mkt effektiva, rör definitivt inte yngel.

        Kanske Amano-räkor också - de är inte lika effektiva men tar andra typer av alger, och även om de säkert äter ägg tror jag knappast de rör yngel.

        Snäckor är en möjlighet, men många av dem äter fiskägg. Physa (de små äggformade prickiga snäckorna) och neritider tror jag dock inte rör fiskägg; neritiderna är dock främst för bräckvatten. Malajsisk sandsnäcka, stora valthorn, och äppelsnäckor äter fiskägg om de hittar dem.

        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Merkurius
          • February 2003
          • 93

          #5
          Jag kollade lite på fiskarna ni föreslagit, när jag sökte fick jag upp flera olika fiskar. Som jag förstod det så kräver alla ancistrusarna betydligt större akvarium än 54 liter? Dom vore ju förmodligen enklare att hitta än Otocinclus, jag har iaf inte sett några sådana vad jag kan komma ihåg här omkring. Men jag ska fråga.. Jag fick upp 3 olika Otocinclus när jag sökte, var det någon speciell av dom du tänkte på?
          /M
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=166289

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            [i]Dom vore ju förmodligen enklare att hitta än Otocinclus, jag har iaf inte sett några sådana vad jag kan komma ihåg här omkring. Men jag ska fråga.. Jag fick upp 3 olika Otocinclus när jag sökte, var det någon speciell av dom du tänkte på?
            Du kommer bara att hitta två arter i zooaffärerna, men de två arterna är istället väldigt vanliga - däremot är de ganska små och lätta att missa. Fråga i zooaffären, de har säkert Otocinclus inne.

            Bägge de arter du kan få tag på fungerar lika bra.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Merkurius
              • February 2003
              • 93

              #7
              Ahaa, tack så hemskt mkt för hjälpen Verkar vara trevliga små fiskar det där../M
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=166289

              Kommentar

              • Kaviar
                • June 2003
                • 52

                #8
                <font color="limegreen">Jag tycker otocinklus ja, jag har såna själv.</font id="limegreen">
                <font color="green">Kaviar</font id="green">

                Kommentar

                Arbetssätt...