Nu startar det! :D - Juwel Rio 240

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MsDimitri
    • July 2011
    • 140

    Nu startar det! :D - Juwel Rio 240

    Hej! Nu startar mitt andra kar igång och är riktigt jävla tagg!
    Behöver lite synpunkter tips osv;



    Akvariet jag ska starta:
    121 x 41 x 55 cm
    T5 rör
    Bioflow 3.0 filter.

    Fiskar jag ska flytta till karet från det gamla efter de har friskförklarats:
    11 Neontetror ( får se hur många som överlever från munsvampen )
    2 Pakistanbotior / Yoyobotior
    1 Ancistrushona


    1. Behöver tips på trevliga fiskar som passar till akvariet! De ska då passa ihop med fiskarna ovan. Kom med tips på kombinationer man kan ha! I detta kar så ska jag ha många växter så hällst inga fiskar som gillar att käka växter.
    ciklider lockar otroligt! Hur är de som fiskar? Är det förresten sant att de är sönderavlade och har stor chans att få tuberkulos?

    2. Den eviga frågan; vad är bäst , finare grus 1-2 mm eller grus på 5mm och uppåt? Engelsk sjösten (3-5mm) lockade verkligen i burken på djuraffären! Någon som använder det , är det lätt att hålla rent?

    3. Kan man börja dosera med pmdd & ec dyrekt vid nystart eller skall man vänta lite? ;3

    Kom gärna med andra synpunkter, tips osv! Vad jag borde passa mig för .. hehe ja allt!


    Btw.. har någon länken till den dära engelska tabellen som visar vad man ska göra vid nystart, vad som händer då med fiskarna osv.. och hur de olika vattenvärdena ser ut?
    Senast redigerad av MsDimitri; 22 August 2011, 17:36.
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    #2
    1. finns väl flera tusen arter av ciklider så att dom skulle vara sönderavlade har jag svårt att tro. Min erfarenhet av pakistanbotior är att dom är revirhävdande mot fiskar med liknande kroppsform som dem. Kanske välja bort bottenlevande fiskar med samma kroppsform?

    2. Finare grus är min favorit. Engelsk sjösten har aldrig fallit mig in i smaken.
    Corydoras(metallpansarmal t.ex) tycker om att böka i fin, slät sand. Välj substrat efter vad fiskarna vill ha(m.a.o välj fisk först)

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Jag har ett Juwel Rio 240 (gammalt som gatan), med en ny Gloramp (T5, med denna ramp började växterna ta sig ordentligt), då originalrampen för ett antal år se´n blev för varm, och började smälta, och ett Fluval 305 ytterfilter, det gamla innerfiltret tog en massa plats, och började vibrera och föra oväsen. I det har jag genom åren haft många olika fiskar, och just nu kan jag, som tips till dig, nämna de jag har nu. Jag har 7 Parkinsons regnbågsfisk, 6 halvvuxna F1-scalarer, 2 nyckelhålsciklider (en av mina favoritciklider), 6 bolivianska fjärilsciklider, ett 20-tal Corydoras panda, fyra Ancistrus dolichopterus (blå antennmal, L183), 6 siamensis, och 4 pygméträmalar.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • MsDimitri
        • July 2011
        • 140

        #4
        Nyckelhålscikliderna va RÅSNYGGA! De bolivianska också!
        Åker och köper sand, växter och någon rot & lite stenar i morgon. Ska passa på att fråga de i djuraffären hur man fan ska få på benen på akvariebordet?!

        Men hur gör man när man delar upp revir? Är det bara att plantera mycket mycket eller är det något speciellt man ska tänka på när man inreder?
        Senast redigerad av MsDimitri; 22 August 2011, 22:39.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          tips på sand. köp blästersan på Jula eller biltema eller så. myyyycket billigare o snyggare. 25kg för ca 50:-

          ciklider o gurami kan gå men det beror ju på vad för ciklider du väljer.

          asså du vet att det finns ciklider från både sydamerika, centralamerika (nordamerika) afrika och asien. o alla vill ha olika vattenvärden och har olika temoprament etc. så kolla upp alla fiskar du tänker på innan du köper. så att de funakr ihop etc. tex Malawiciklider bör du itne ha med något annat än just malawi.

          men tex multispinosus är en trevlig ciklid
          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=217&SOK=1

          f
          ärgar i allt från brandgult till helsvart beroende på humör.

          bolivianer är trevliga med. nyckelhål är kanontrevliga.

          blå ciklid är en annan trevlig o snygg ciklid
          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=169&SOK=1

          s
          ajica är en annan som är jäkligt snygg. blå ögon
          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213&SOK=1

          g
          urami är jäkligt lugna fiskar men har du bara rätt lugna ciklider så bör det gå bra.

          jag är ju dock av den typen att jag tycker man bör hålla sig samma världsdel i akvariumen. typ samma biotop. men det är ju bara jag.

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            #6
            finns ju alltid undantag, hade en blå gurami som var en riktig mördarmaskin, och har nyckelhålciklider som är framme hela tiden och inte skygga

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              De nyckelhål jag har haft har aldrig varit skygga, de har snarare varit framåt och nyfikna, och dominerat i karet, men då får man så klart inte ha riktigt aggressiva arter med dem, eller arter som ger igen med råge när nyckelhålen mopsar sig. De verkar ibland vara lite för kaxiga för sitt eget bästa.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc









                jag är ju dock av den typen att jag tycker man bör hålla sig samma världsdel i akvariumen. typ samma biotop. men det är ju bara jag.
                Haha, du är lite speciell hannesc .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • MsDimitri
                  • July 2011
                  • 140

                  #9
                  Nu är karet fyllt och allt är på plats. Att tvätta mindre grus är det värsta jag vet , lyckades lura på 3 vänner att hjälpa mig men även med 6 händer extra så tog det två timmar
                  Blir nog olika ciklider från sydamerika när karet väl tar sig.

                  Fråga: När kan jag börja tillsätta pmdd?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    hur kan det ta sån tid att tvätta sand? hur gör du? jag gör så att jatg halvfyller en spann o sen ner med duschslangen o rör runt. låter det stå o svämma över tills vattnet är klart.

                    när du planterat klart så kan du tillsätta PMDD. om du vill att det ska växa ordentligt så tillsätt en kolkälla. antingen via ett trycksatt CO2-system, eller en mäsk eller via easycarbo. o sen bra ljus! då kommer det växa fint och ordentligt.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Ursprungligen postat av macke_fisk
                      Haha, du är lite speciell hannesc .
                      haha tycker du? :P jag är inte själv i o köra på biotoper :P men sällskapskar funkar fint det med

                      Kommentar

                      • MsDimitri
                        • July 2011
                        • 140

                        #12
                        Vi började med att hälla i sand & vatten, röra runt sanden, hälla ut. Hälla i nytt vatten , röra runt sanden, hälla ut. Så pågick det tills vattnet fick en klarare färg i hinken.
                        Sen kom jag på att man skulle kunna låta den hälla över som du skrev men det verkade inte funka så vi återgick till hälla i vatten , hälla ut-metoden.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          lättare att bara låta stå o svämma över. går man o tar en kaffe så länge. tar kanske en kvart att få det klart. men lite dammigt blir det alltid ändå. men det försvinner med tiden.


                          men hörrö!! bilder vill vi ha!!! för tusan!!

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            fast du får nog starta en projekttråd i "projekt" istället. för det börja likna det nu.

                            Kommentar

                            • MsDimitri
                              • July 2011
                              • 140

                              #15
                              Bilder kan nog ordnas i morgon! Fast då får ni leva med att klicka på länkningar till photobucket!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...