hjälp mig i djungeln av information!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yjoda
    • August 2011
    • 34

    hjälp mig i djungeln av information!!!

    har precis bytt ut mitt svindyra bil intresse mot stillsamt akvarie intresse och köpt ett kar.

    har suttit här på zoopet o läst om hur man startar ett akvarium. har naturligtvis läst böcker också. har läst olika bud överallt. hur som hellst jag köpte mitt 540l kar med tillhörande fx5 filter beggat. killen som hade de körde med grejjerna tills jag kom o hämta de. när jag kom hem gjorde jag rent karet naturligtvis utan kemikalier bara rent kran vatten. köpte nya växter nytt grus. 32 timmar efter köpet spola jag rent filtret i jummet vatten. plantera växterna la i lavastenar o rötter som jag fick med karet. körde i vatten tillsammans med easy-life filtermedium.

    nu har karet gått i 2 dygn utan fisk. så min fråga är när kan jag tillsätta fiskarna o hur många kan jag börja med. har läst 2-3 st o vissa har börjat med 14 st i 112l kar???
    kan jag tillsätta en annan bakterie vätska också har de nån betydelse?

    tacksam för svar
    mvh akvarie novice
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Få fiskar, men det beror ju förstås lite på vilka fiskar du har tänkt köpa och storleken på dom
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • yjoda
      • August 2011
      • 34

      #3
      jag hade tänkt mig lite scalarer o tetror till att börja med men vågar jag börja med 15-20 fiskar? nästan 25 liter per fisk i sånnafall?
      o när kan jag släppa i dom? i framtiden ska jag ha lite discusar o sydamrikanska ciklider men de ligger en bit in i framtiden. först vill jag se att akvariet funkar o att fiskarna över lever. ska jag köra full styrka på pumpen den pumpar 3500 l/h?

      Kommentar

      • GlennWiberg
        • May 2011
        • 301

        #4
        Ursprungligen postat av yjoda
        har precis bytt ut mitt svindyra bil intresse mot stillsamt akvarie intresse och köpt ett kar.

        har suttit här på zoopet o läst om hur man startar ett akvarium. har naturligtvis läst böcker också. har läst olika bud överallt. hur som hellst jag köpte mitt 540l kar med tillhörande fx5 filter beggat. killen som hade de körde med grejjerna tills jag kom o hämta de. när jag kom hem gjorde jag rent karet naturligtvis utan kemikalier bara rent kran vatten. köpte nya växter nytt grus. 32 timmar efter köpet spola jag rent filtret i jummet vatten. plantera växterna la i lavastenar o rötter som jag fick med karet. körde i vatten tillsammans med easy-life filtermedium.

        nu har karet gått i 2 dygn utan fisk. så min fråga är när kan jag tillsätta fiskarna o hur många kan jag börja med. har läst 2-3 st o vissa har börjat med 14 st i 112l kar???
        kan jag tillsätta en annan bakterie vätska också har de nån betydelse?

        tacksam för svar
        mvh akvarie novice
        Jan väntade 1v innan jag la i mina första invånare vilket blev 3st malar och andra veckan la jag i 8 ciklider Sedan fortsatte det så. Sedan bör du väll använda vattenberedningsmedel? För det du nämner ger väll bara goda bakterier till filtret? dvs tar inte bort tungmetaller, klor mm.

        Kommentar

        • yjoda
          • August 2011
          • 34

          #5
          Ursprungligen postat av GlennWiberg
          Jan väntade 1v innan jag la i mina första invånare vilket blev 3st malar och andra veckan la jag i 8 ciklider Sedan fortsatte det så. Sedan bör du väll använda vattenberedningsmedel? För det du nämner ger väll bara goda bakterier till filtret? dvs tar inte bort tungmetaller, klor mm.

          jag frågade på den lokala zooaffären efter vattenberedningsmedel. då räckte han mig denna produkt o sa att de här kör vi med funkar super bra. o naturligt vis trodde jag på de. har även en flaska tetra aquasafe men har inte h'llt i nått av de. men 3 malar i ett 540 liters kar? har de ens hunnit bli nå alger efter 1 vecka?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av yjoda
            jag hade tänkt mig lite scalarer o tetror till att börja med men vågar jag börja med 15-20 fiskar? nästan 25 liter per fisk i sånnafall?
            o när kan jag släppa i dom? i framtiden ska jag ha lite discusar o sydamrikanska ciklider men de ligger en bit in i framtiden. först vill jag se att akvariet funkar o att fiskarna över lever. ska jag köra full styrka på pumpen den pumpar 3500 l/h?
            10-15 tetror och 4-5 skalare är säkert Ok - men du bör vara medvetan om att småfisk (som tetror) är skalarers naturliga föda.
            Pumpen kan blåsa på
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • GlennWiberg
              • May 2011
              • 301

              #7
              Okej det kanske fungerar det med. Jag har bara kört med Aguasafe vid nystart samt vattenbyten. Tror inte det hunnit bli något men överallt rekommenderas ju algätare som första invånare.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av GlennWiberg
                Jan väntade 1v innan jag la i mina första invånare vilket blev 3st malar och andra veckan la jag i 8 ciklider Sedan fortsatte det så. .
                Normalt kan man lägga i några fiskar efter ett par dagar - det viktiga är att sedan därefter avvakta. det tar ca. 4-5 veckor innan det är någon acceptabel nyttobakteriekultur i akvariet så man kan börja belasta hårdare
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av yjoda
                  jag frågade på den lokala zooaffären efter vattenberedningsmedel. då räckte han mig denna produkt o sa att de här kör vi med funkar super bra. o naturligt vis trodde jag på de. har även en flaska tetra aquasafe men har inte h'llt i nått av de. men 3 malar i ett 540 liters kar? har de ens hunnit bli nå alger efter 1 vecka?
                  Om det nu var algätande malar så äter de i huvudsak det grönfoder man lägger i akvariet - några alger i akvariet behöver inte finnas. tvärtom är det bara bra att börja med några algätande malar.
                  Vattenberedningsmedel skyddar fiskarnas slemhinnor och kan vara vettigt att använda vid uppstart och vid mycket stora vattenbyten. De gör dock inget nytta i sig med att få igång bakteriebalansen i akvariet.
                  För detta använder man istället en bakteriekultur som snabbar på uppstartprocessen något.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • yjoda
                    • August 2011
                    • 34

                    #10
                    okej då kanske man ska skaffa sig några malar också o sen vänta 1 månad innan man skaffar mer fisk. lr går det bra med tetrorna o scalare?

                    Kommentar

                    • yjoda
                      • August 2011
                      • 34

                      #11
                      ska jag ha i nån bakteriekultur också då lr ska jag helt skippa de?

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av yjoda
                        okej då kanske man ska skaffa sig några malar också o sen vänta 1 månad innan man skaffar mer fisk. lr går det bra med tetrorna o scalare?
                        Jag har ju egentligen svarat på bägge frågorna ovan
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av yjoda
                          ska jag ha i nån bakteriekultur också då lr ska jag helt skippa de?
                          det är ju upp till dig. Vill du att akvariet skall komma igång snabbare så skall du ha det, annars så behövs det inte
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • yjoda
                            • August 2011
                            • 34

                            #14
                            ville bara veta om jag skulle ha i de när jag redan hade haft i easy life. men då e de klart att jag skaffar lite bakteriekultur. jag vill ju ha i lite fiskar i karet stort tack för hjälpen

                            Kommentar

                            Arbetssätt...