Frågor från en nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lorvimorven
    • August 2011
    • 146

    Frågor från en nybörjare

    Hejhej!

    Jag har just skaffat mitt första akvarium på 126 liter. Jag undrar om de här fiskarna funkar tillsammans:

    - Neontetror
    - Black molly
    - Guppy
    - Platy
    - Svärdbärare
    - Någon sorts mal

    Jag tänkte inte skaffa alla sorterna men jag skulle vilja ha valmöjlighet.
    Jag har en annan fråga, räcker det om man har ett par av fiskarna black molly, platy, svärdbärare och guppy? Jag hade tänkt att köpa 10 neontetror och olika antal malar beroende på vilken sort. Jag undrar också hur många fiskar jag skulle kunna ha i mitt akvarium.

    MVH
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    bästa tipset du kan få är nog att kolla artbeskrivningen här på zoopet, då kan du ju läsa om dom fiskar som verkar intressanta å se om dom passar med varandra.
    sökfunktionen är bra, du kan tex söka på fiskar som bara blir 10cm. osv...

    /H
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • lorvimorven
      • August 2011
      • 146

      #3
      Tack så mycket.

      Vet du någon mal som städar bra som passar i ett 80cm akvarium?

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        vanlig ancistrus borde funka bra där.
        annars finns de ju siamesisk algätare, väldigt effektiva krabater, dock är det ingen mal.
        men kan hända att dom blir lite för stora för akvariet som fullvuxna.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Ja, de funkar ihop, MEN du kan inte ha alla arterna samtidigt i ett 126 liters. Välj ut 2 eller 3 arter och satsa på dem.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • CarroAnn
            • August 2011
            • 110

            #6
            Alla de du radade upp är fredliga arter, och vad jag vill minnas så passar de ihop med andra fredliga arter - så du kan säkert ha dem ihop!
            Men som även du själv skrev så är det lämpligast att inte ha för många olika... speciellt inte på en gång! Köp några, låt de vänja sig och köp därefter fler... En vanlig mal som förekommer jätteofta är ancistrusmal . Men detta har redan folk skrivit här :P

            Kommentar

            • lorvimorven
              • August 2011
              • 146

              #7
              Tack så mycket!

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Black molly, Guppy, Platy, Svärdbärare - samtliga av dessa fiskar får yngel i mängder - MASSOR av yngel. Detta kommer att leda till att ditt akvarium snabbt blir överbefolkat. Jag skulle välja en av dessa arter...

                Enda sättet att begränsa yngelpopulationen är att inte ha så mycket gömställen för ynglena, samt att ha större fiskar som äter upp yngel när de är nyfödda. På så sätt kan man få en viss balans, annars har man snart otroligt många yngel och vuxna fiskar.

                Bara ett litet tips!
                Kanske neontetror + någon av arterna ovan + ytterligare någon art? Kan tipsa om Kilfläcksrasbora som är en fin stimfisk.

                Kom ihåg att bara köpa några få fiskar (4-5 st) och låta dessa gå ensamma i akvariet i någon månad, så att de nyttiga bakterierna i filtret hinner byggas upp. Lycka till
                / Ebba

                Kommentar

                Arbetssätt...