Behöver lite hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snötuss
    • August 2011
    • 4

    Behöver lite hjälp!

    Hej!

    Jag har ett akvarium på ca 60 liter, där jag från början hade tre st Black Molly, tre st Yellow Molly och tio Neontetror. Det skulle tydligen vara en lagom fiskmängd för ett sådant akvarium fick jag höra. Jag fick dock "vita prick" efter en tid, varpå en av de gula mollyfiskarna dog, men alla de andra klarade sig tack vare behandling. Detta var någon gång i februari.

    Sedan dess har fiskarna dött, en efter en med jämna mellanrum, och jag förstår inte riktigt varför.. Det var de gula mollyfiskarna som dog först, men jag reflekterade inte så mycket över det. Istället skaffade jag fyra st röda platyfiskar, men nu har tre av dem också dött, och fyra av neontetrorna och två av mina tre Black Molly. En tid hade jag även två små malar, ancistrus (stavning?) eller någonting liknande har jag för mig att de hette. Även de dog efter en tid.

    Vattentemperaturen är 24 grader, jag gör ett delvattenbyte en gång var 10 dag ungefär och häller i sånt här beredningsmedel varje gång efter vad som står i instruktionerna. Det finns rikligt med växter, dock framförallt bara en sort, skulle det kunna påverka?

    Lampan är på ca 8 - 10 timmar om dagen. Jag fick förklarat för mig att det bidrar till ökad onödig algproduktion om lampan är på längre än så, stämmer det?

    Fiskarna får mat varannan - var tredje dag och maten jag ger dem äter de upp på 20 - 30 sekunder, medan den fortfarande flyter på vattenytan.

    Hur som helst, är det någon som har någon aning om vad jag gör för fel eller vad jag kan göra för att hålla mina fiskar vid liv?

    Hemskt tacksam för svar!
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #2
    Hmm låter ju som du gör rätt i teorin. Är lite kallt i min smak. Vita prick kommer ofta i kallt vatten. Ska inte mollys ha rätt varmt? Inte riktigt mina fiskar
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • Snötuss
      • August 2011
      • 4

      #3
      Vita prick kom i samband med att jag flyttade in fiskarna i akvariet. Det kan tydligen komma av miljöombyten berättade personalen i djuraffären. Personalen sa att under behandlingen skulle jag höja temperaturen med ett par grader, men när det var färdigbehandlat kunde jag sänka det till 24-25 grader igen..

      Så.. Om Mollyfiskar faktiskt ska ha högre temperatur än 24 - 25 grader så känns det som att det är bristande kunskaper hos personalen i affären! ^^ (24 - 25 är den temperaturen de rådde mig att ha när jag köpte fiskarna också..)

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        Varmt (28-30 grader) och bräckt vatten (typ salt) för mollys. Då kommer de föröka sig som ogräs.
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • Snötuss
          • August 2011
          • 4

          #5
          Hm, okej, men fungerar sånt vatten för neontetror och platys också? Eller måste man välja vissa sorter bara?
          För enligt de i djuraffären så skulle alla dessa fiskar gå ihop? ^^

          Kommentar

          • devion
            • March 2011
            • 52

            #6
            personligen kör jag 27 grader, inget salt, mollys o tetror ihop, funkar bra, mollysarna ynglar av sig varenda gång man tittar in i karet tycker jag...
            //Daniel

            Kommentar

            • Snötuss
              • August 2011
              • 4

              #7
              Okej! Jag får helt enkelt prova höja vattentemperaturen lite. Tror jag skippar saltet dock.
              Jag har bara en sorts växter också, kan det göra så att de trivs mindre?

              Kommentar

              • erkiperki
                • July 2011
                • 173

                #8
                Har du holkat ph, kh, nitrit, nitrat och sånt
                Mvh Erik

                Kommentar

                Arbetssätt...