Litet yngelakvarium??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    Litet yngelakvarium??

    Har ett ordentligt 240 liters akvarium med (än så länge) 4 fiskar. Det är två guppies och två svärdbärare! Hane och hona av vardera sort. Undrar nu, eftersom min guppyhona ganska säkert är gravid, om jag kan använda ett ca. 60 liters akvarium till ynglen? Jag förstår att jag nog kan det, men är nybörjare på detta. Hur ska jag dekorera i "yngelakvariumet" för att yngeln trivas? Bör jag placera honan i det akvariet innan hon föder eller är det bäst att hon föder i sitt trygga hemakvarium på 240 liter? Tacksam för svar! Ser framemot yngeln!!
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Ett 60 liters fungerar utmärkt som yngelakvarium. Se bara till att få igång det så snabbt som möjligt så det är inkört när du ska stoppa ner honorna där i.

    Om hon föder i det stora akvariet kommer förmodligen många bli mat till de andra invånarna i karet och framförallt väldigt svåra att fånga in. Jag hade flyttat över honan i det mindre karet när det börjar närma sig yngling och sedan plockat tillbaka henne när hon tryckt ut de små.

    Inredningen behöver inte vara något speciellt, men att föredra är mycket snabbväxande växter och gärna flytväxter så ynglen har mycket att gömma sig i.
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • CarroAnn
      • August 2011
      • 110

      #3
      Tack för svaret! Föresten, hon är rätt så rund och med mina nybörjarkunskaper skulle jag kunna chansa på att hon har gått 20 dagar... Bör jag starta upp akvariet nu?! Är rädd att hon får yngeln när som helst.... :/

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        Ja då tycker jag absolut att du ska starta upp karet direkt. I samband med att du gör ett delvattenbyte i ditt stora kar så ta och fyll halva det lilla karet med ingånget vatten från det nya och resten nytt.

        Inte fel att ta filtermaterial och klämma ur i den lilla akvariet sen från filtert i det stora akvariet för att skynda på processen. Skulle det vara så att hon ynglar nu så gör det inte så mycket, du kommer få fler yngel! Skynda långsamt är ett väl vedertaget uttryck inom akvaristiken så sätt inte din honas liv på spel för yngel, för de kommer ändå nya hela tiden
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • CarroAnn
          • August 2011
          • 110

          #5
          Okej! Då ska jag starta upp det imorgon och låta det stå några dagar innan jag sätter i henne. Anar att det inte är alltför bråttom men vill så gärna ha lite yngel. Dessutom köpte jag henne gravid (tydligen) från djuraffären där hon varit med olika hanar så det är extra spännande att se vilken färg yngeln får! Men annars har hon en hane i detta akvariet så fler yngel lär det med störst sannolikhet bli... Alltså har du helt rätt i att jag bör skynda långsamt. Det kommer ju fler!!
          Jag vill föresten bara fråga som en liten parantes här: Är det vanligt att en guppyhane är fenbitare mot en guppyhona? Honan verkar störas av detta... Kan de ändå komma så pass överens att det blir yngel??

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Även utan en hane hade deet förmodligen blivit yngel ändå om hon gått med andra hanar tidigare. Guppyhonor "sparar" mjölke från hanarna så det räcker med en befruktning så kan de få några kullar yngel.

            Är det något guppy kan så är det att yngla så att de bits lite på fenorna stör inte detta. Dock kan det i längden stressa ihjäl honan, men det är svårt att göra något åt mer än att skaffa fler honor så det inte bara är en som blir utsatt.

            De framodlade guppisarna har enormt stor stjärtfena vilket givetvis innebär att det lätt blir så att det bits i den. Kollar man på de vildfångade ursprungliga gupppy och endlers guppy så är deras stjärtar bra mycket mindre och därför inte utsatta på samma sätt.
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • CarroAnn
              • August 2011
              • 110

              #7
              Tack så hemskt mycket för all info! Det har varit till stor hjälp! Nu vet jag ju hur jag ska göra. Tänkte skriva här igen när hon får sina yngel ) Håller tummarna för att det blir några!!

              Kommentar

              Arbetssätt...