Behöver hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Delica
    • August 2011
    • 3

    Behöver hjälp

    Igår övertog jag ett sexkantigt akvarium som vi tror är på 18-20 liter. Har inte riktigt fattat hur man mäter volymen. I detta kar simmar 5 fiskar, två röda fula saker, vet ej va dom heter, Matta i färgen, den ena har svart stjärt. Sen är de 2 golfbollar (förra ägaren sa dom hette så) gul/röda tjocka saker och en tetra av något slag.

    I karet finns pump, lampa, filter och någon temperatur grej som står på 21 grader. En plastväxt (gud förbjude)


    Låter detta rimligt? jag har ingen som helst erfarenhet av akvarium med är väldigt intresserad och kommer säkert avancera med ett störra kar senare..

    Är de rätt mot dessa fiskar att simma i här? Bör jag ha annat som simmar omkring? vad för levande växter ska man ha? Dekoration osv?

    Många knepiga frågor men hoppas någon har tid för lilla mig och våra fiskar

    Just de, en sak till, är de okej att köpa en sån här mal som "städar"?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen hit.

    här kan du räkna ut volymen
    http://henrik.eketjall.se/page/19/

    i
    rullgardinsmenyn kan du välja 6-kantigt akvarium

    de röda med svart stjärt kan vara platy.
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38&SOK=1

    golfbollarna låter som slöjstjärar. de är alldeles för stora för ditt kar.


    kasta plastväxten. o höj tempen ett par grader.

    om du nu är ny akvarist så råder jag dig till att läsa denna tråden. massa nyttig o viktig info för nya akvarister!
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

    l
    evande växter kan du de du tycker är snygga. ofta med sexkantiga kar så är lyset i minsta laget så ta gärna växter som inte behöver så mycket ljus. tex Anubias

    om du med dekoration menar sånna där plastslott/skepp/skattkistor etc så tycker jag du kan skippa det. i mitt tycke finns det inget fulare i ett kar än plastsaker. fiskarna skiter fullkomligt i om du har ett slott i karet.
    ne i med stenar o rötter istället. mycket mer naturligt o snyggare.

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Hej och välkommen till zoopet .

      Golfbollarna är nog slöjstjärtar och de får du försöka ge bort till någon som du kanske känner och som har större akvarie eller se om din lokala zoobutik kan ta emot dem. Som mal rekomenderar jag räkor, amanoräka är en perfekt algätare till ditt akvarium.




      Kolla på denna sida. Här kan du läsa lite om akvarievatten, inköp av fisk med mera. du väljer i det vänstra hörnet.



      Detta är med en riktigt bra tråd för nybörjare inom akvaristik .
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Du är snabb hannesc .
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          hehe. vatt med för sörrö :P

          Kommentar

          • Delica
            • August 2011
            • 3

            #6
            Tusen tack för era svar Har läst alla länkar och börjar bli lagom snurrig i huvudet

            Dom röda är nog platy, och "golfbollarna" är nog slöjstjärtar, Gud så dåligt samvete jag får nu att dom simmar runt i detta lilla kar, dessa är iofs inte mer än kanske 4-5 cm.. Och jag känner inte en kotte som har ett akvarium, så att ge bort dom blir nog lite svårt

            Ska kolla upp Anubias som du nämnde, ska den ha sand eller grus ? Och såklart att fiskarna skiter fullständigt i om jag dekorerar, jag tänkte inte så långt haha

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              kolla med djuräffern om de kan ta emot. brukar inte vara några större problem.

              anbubias ska egentligen inte planteras alls utan bindas fast på en rot eller sten. men kan oxå växa i grus. men tex vallisneria kan nog gå bra i ditt kar med. hygrophylia polysperma med.

              Kommentar

              • Delica
                • August 2011
                • 3

                #8
                anbubias ska egentligen inte planteras alls utan bindas fast på en rot eller sten. men kan oxå växa i grus. men tex vallisneria kan nog gå bra i ditt kar med. hygrophylia polysperma med.[/QUOTE]

                Ojoj de blir till att googla en hel del

                Ska ringa djurmagasinet på måndag och höra om dom vill ha två slöjstjärtar då Men dom här platy kan jag ha dom kvar, eller behöver dom oxå större utrymme?

                Om vi säger att jag nu ska börja om från början, va bör jag ha för fiskar i mitt 20 liters? När jag har kollat runt är de mest snäckor och räkor som gäller när man har små akvarium. Neontetror funkar de?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  ne de kan du nog ha kvar.

                  är det 20L?

                  kolla här i zoopets artbeskrivningar. (finns för växter med)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...