55L fisk och inredning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik_k
    • August 2011
    • 28

    55L fisk och inredning?

    Hej!
    Ska imorgon åka iväg och hämta två akvarium http://www.blocket.se/sodermanland/2_st_akvarium_34980899.htm?ca=12&w=1

    Hade tänkt börja med 55L som födelsedags present till min grabb som fyller 2.
    Alltså inte han som kommer ta hand om det så ni kan vara lugna!

    Men själv har jag aldrig haft ett akvarium så jag har läst runt en massa på guider om hur man gör med uppstart mm så det känns som om jag har ganska bra koll.
    Men Jag är väldigt osäker på vad jag ska köpa för fisk till akvariet? Vill ju helst att det ska vara fiskar med fina färger och mycket liv på dom. vilket kanske är svårt att hitta till ett så pass litet akvarium?

    Inredningen skulle vara jätte kul om han fick hjälpa till med så som att leta efter rötter stenar grenar och annat kul som man kan hitta i naturen och att han får vara med och bygga upp akvariet. Men vågar man plocka saker från naturen och koka och slänga ner i akvariet eller finns det nån risk att fiskarna tar skada?

    Är jätte tacksam för alla förslag, tankar och ider

    MvH
    //Fredrik
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    #2
    De allra flesta stenar går bra att sätta i akvariet, undvik dock skiffer (har för mig att det kan vara rätt mycket skit i viss typ av skiffer) och stenar med mycket rost eller "glitter" i, man behöver inte ta onödiga risker Undvik grenar och rötter från barrträd. Lövträd, speciellt ek och äppelträd, finns det många som har i. Men till ett så pass litet akvarium är det lätt att köpa rötter till, man behöver ju inte så mycket. Sök här på zoopet efter mer information om grenar och rötter i akvariet.

    Guppys är en bra nybörjarfisk, även om de är kortlivade och vissa är känsliga. Köp de minsta exemplaren, de är i allmänhet yngst. Det är roligt med guppyyngel Sedan kanske räkor är något ni tycker om? Körsbärsräkor är enkla och mycket fina. Amanoräkor äter alger, och även de är enkla. Med ett gäng guppys som snabbt blir fler och räkor, finns det mycket att titta på

    Vet du vad du vill ha i 40 l? Kom ihåg att det är mycket enklare ju större akvariet är, ett bra nybörjarakvarium ligger egentligen på 100+ l.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Guppy är bara roligt att ha om man vill ha en miljon fiskar. Jag har skiffer i alla mina akvarier, jag hittade dem ute i skogen. Kokade dem bara sen funkade det perfekt.

      Det är inte en rättighet vi har när det gäller att plocka sten i naturen och ha i karet, allemansrätten är rätt reglerad på det viset. Men, vem bryr sig egentligen?

      Sök på artregistret här på sidan och se vilka fiskar som passar för just era önskemål
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #4
        Skiffer funkar fint men inte typen som de utvann olja av har haft skiffer jag plockat själv i olika akvarier i 12 år utan problem.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #5
          My mistake, har bara läst någonstans att man kan förväxla skiffer med någon "dålig" typ av skiffer så tänkte bara för säkerhets skull

          Kommentar

          • Fredrik_k
            • August 2011
            • 28

            #6
            Ursprungligen postat av Vimsa
            Guppys är en bra nybörjarfisk, även om de är kortlivade och vissa är känsliga. Köp de minsta exemplaren, de är i allmänhet yngst. Det är roligt med guppyyngel Sedan kanske räkor är något ni tycker om? Körsbärsräkor är enkla och mycket fina. Amanoräkor äter alger, och även de är enkla. Med ett gäng guppys som snabbt blir fler och räkor, finns det mycket att titta på

            Vet du vad du vill ha i 40 l? Kom ihåg att det är mycket enklare ju större akvariet är, ett bra nybörjarakvarium ligger egentligen på 100+ l.
            Guppys kommer det bli som uppstarts fisk men skulle järna en eller två sorters fisk till! Men man vill ju inte ha för mycket fisk i tanken dom måste ju ha det bra oxå! Räkor verkar spännande och om dom "städar" lite i tanken så är det ju alltid trevligt! funderade annars på någon mal men räkorna låter roligare!

            Vet faktiskt inte vad jag ha 40L tanken till. kanske drar igång den när 55:an blir för trång och flyttar över några. hadde först tänkt att ha en i lillgrabbens rum men det kändes lite för riskfullt med tanke på att det finns en risk att hamn kanske slår med leksaker på den eller så och vi vill ju inte ha den för långt upp då ser han dom ju inte så då försvninner poängen med det. så 55an hamnar väl i vardagsrummet sen får vi se vart den andra hamnar.
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Det är inte en rättighet vi har när det gäller att plocka sten i naturen och ha i karet, allemansrätten är rätt reglerad på det viset. Men, vem bryr sig egentligen?
            Man får sköta det på ett snyggt sätt så tror jag ingen bryr sig! Annars får man väl plocka sten från kommunens mark då har man ju nästan betalat för stenen eller???

            När det gäller rötter och grenar mm kan man inte koka ut galvsyran eller på något annat sätt bli av med den?



            Ursprungligen postat av lillfrasse
            Skiffer funkar fint men inte typen som de utvann olja av har haft skiffer jag plockat själv i olika akvarier i 12 år utan problem.
            Då bör det inte vara någon större fara då? får läsa på lite om sten först så man inte drar hem något giftigt!

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Plocka nere vid sjön, borsta och koka. Sjön är alltid bra när det gäller grus och sten, man vet ju att annat överlever där

              Rötter och sådant vet jag inte hur det funkar, det är billigt som tusan i vissa affärer. Lycka till med guppyn, eller de blivande 3000
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Fredrik_k
                • August 2011
                • 28

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Plocka nere vid sjön, borsta och koka. Sjön är alltid bra när det gäller grus och sten, man vet ju att annat överlever där

                Rötter och sådant vet jag inte hur det funkar, det är billigt som tusan i vissa affärer. Lycka till med guppyn, eller de blivande 3000
                Ska nog ta mig en tur ner till sjön när jag har fått hem tankarna. Ja vi får se om det där med 3000 guppys! läste någonstan att det var någon som valt någon annan fisk att ha tillsammans med guppysen för att den åt ynglen och på så sätt höll antalet nere.. är det verkligen rätt?

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Ja, det är rätt. Man kan ha en lite större fisk i som håller beståndet nere. När karet är såpass litet blir det ändå begränsningar. Man kan lämna fiskar till affären också, dock måste de ha växt till sig en hel del innan de tar dem. Mamma och pappa guppy brukar hålla beståndet nere en del i alla fall.

                  Kul att du har fått intresse för den här hobbyn i alla fall. Jag började också med fiskar för att min dotter ville det, då var det ett 60L, nu är det 3 120, ett 60 och ett 222.

                  Jag håller på att bygga ett Ciklid-kar för dvärgciklider nu, från grunden. Limmar som fan just nu, däri är det strandsand från Fryken som gäller. Spolar rent det med varmaste vattnet i kranen tills vattnet som lämnar hinken är klart. Jag ser till att ha karet igång ett tag med mina startfiskar (samma slöjstjärtar alltid) Så att jag vet att allt är okej.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fredrik_k


                    När det gäller rötter och grenar mm kan man inte koka ut galvsyran eller på något annat sätt bli av med den?




                    Är rötterna färska innehåller de så mycket terpentin att fiskarna dör av det när det börjar frigöras i vattnet. Är rötterna gamla, torra och spruckna innehåller de mindre terpentin, men det kan ändå finnas kvar. Allt behöver inte heller frigöras på en gång, utan det kan funka bra att ha roten ett tag men sen dör fiskarna i alla fall. Inte värt att chansa.
                    Leta istället efter rötter/kvistar från lövträd eller köp i djuraffären

                    Kommentar

                    • Fredrik_k
                      • August 2011
                      • 28

                      #11
                      Ursprungligen postat av Miliimli
                      Är rötterna färska innehåller de så mycket terpentin att fiskarna dör av det när det börjar frigöras i vattnet. Är rötterna gamla, torra och spruckna innehåller de mindre terpentin, men det kan ändå finnas kvar. Allt behöver inte heller frigöras på en gång, utan det kan funka bra att ha roten ett tag men sen dör fiskarna i alla fall. Inte värt att chansa.
                      Leta istället efter rötter/kvistar från lövträd eller köp i djuraffären [/COLOR]
                      Har hämtat akvariumen nu. Fick med en rot och två stenar så ska nog bara leta efter minder grenar att lägga i och lite sten som man kanske kan bygga grottor av så dom har någonstans att gömma sig. sen ska jag nog ha några växter oxå. Får skapa en projekt tråd sen när det är dax! tack för alla bra svar!
                      MvH//Fredrik

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        växter får man tag på hos plantswap.se. Fick två kilo för 30 spänn häromdan. Har en hel regnskog här nu kan jag lova.

                        Jag vill se bilder sedan, det är alltid kul!
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Fredrik_k
                          • August 2011
                          • 28

                          #13
                          Är inte plantswap.se bara ett forum? hittade ingenstans man kunde köpa växter. Självklart ska det komma upp bilder men det kommer dröja ett tag då tanken är att grabben ska få det på sin födelsedag så drar vi nog igång akvariumet i början av september.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            bli medlem, sen skriver du bara i en lämplig avdelning vad du söker
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av Fredrik_k
                              Är inte plantswap.se bara ett forum? hittade ingenstans man kunde köpa växter. Självklart ska det komma upp bilder men det kommer dröja ett tag då tanken är att grabben ska få det på sin födelsedag så drar vi nog igång akvariumet i början av september.
                              Hejsan Fredrik!

                              Klicka på forum - sen scrollar du ganska långt nedåt, så hittar du "växter köpes/skänkes/säljes (kanske fel ordning).

                              /Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...