Mitt första akvarium - förslag på fisk, inredning i ett "konstigt" akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MegaNiklas
    • August 2011
    • 11

    Mitt första akvarium - förslag på fisk, inredning i ett "konstigt" akvarium

    Hej!

    Har bestämt mig för att skaffa mitt första akvarium, kommer köpa det inom ett par månader. Problemet är att mitt vardagsrum där jag vill ha akvariet är så pass öppet att det finns få tomma väggar. Jag har hittat ett akvarium som passar perfekt och får plats utan att det ser konstigt ut. Det är ett lite annorlunda akvarium som är väldigt högt och inte så brett. Se länk:



    Har ni några tips på fiskar och inredning som kan passa bra i ett sådan tank? Jag har kollat lite på ett par malar, några diskusar mm men de kanske inte är så spännande?

    Jag undrar också om nån av er har erfarenhet av liknande dimensioner på tank? Är är det svårt att hålla rent och underhålla? Något speciellt man bör tänka på förutom grundläggande akvarieplanering?

    Tacksam för alla svar jag kan få!

    MVH Niklas
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Till att börja med ska du absolut INTE köpa diskus om det är ditt 1:a akvarium!

    Där emot är ciklider i allmänhet och diskus i synnerhet de mest intressanta fiskarna man kan ha då de tar hand om yngarna och skyddar dem. De är som däggdjur på så vis. Jag skulle däremot säga att Scalarer skulle vara kanon i detta akvarium. Inte alltför många däremot eftersom bottenarean är ganska liten. Alla andra stora fiskar kan bli väldig fel pga bottenytans storlek.

    Som inredning borde det vara "gjutet" att ha en stor stående rot i mitten med lite höga växter runt. Den bör se ut som stammen på ett träd och så sågar man av den under täckglaset så den går hela vägen till ytan. Sedan sluttande mot glaset runt om skulle jag ha låga mindre ljuskrävande växter som anubias eller javaormbunkar

    Djupa akvarium är svårare att hantera eftersom man inte alltid når botten ens med armarna.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • MegaNiklas
      • August 2011
      • 11

      #3
      Tack för ditt svar! Varför är diskusar olämpligt i mitt första akvarium? Jag kommer att köpa billig fisk först så att filtrerna kan samla på sig de "goda" bakterierna och därefter köpa fisken jag verkligen vill ha. Tror du ciklider blir för svårt o hålla i ett så högt akvarium?

      Bra förslag om inredningen! Det låter snyggt. Det kräver dock att jag har ett externt filter och nån sorts bakgrund baktill, för en 3d bakgrund är det väl inte tal om?

      Finns det verktyg för att underlätta hanteringen i djupa akvarium?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        diskus är en ganska svår fisk. och dyr. det är inte en lämplig nybörjarfisk.

        tycker absolut att du ska ha en 3D bakgrund i.
        jag har en kub på 70x70x70 o den är bra svår att röjja i. men är väldigt sällan nere o rotar i botten. var bara när jag satte i gång det för 1,5 år sen. sen har den fått leva själv.

        jag skulle nog köra på scalarer hellre. passar mycket bättre i ett sådant kar.
        diskus vill gärna ha längre kar desutom.

        filter ska du självklart ha externt. det står ju tillomed att det är borrat i botten just för detta. så du sätter ju ett filter i skåpet under.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          lägger in ett par bilder på min kub med scalarer. som inspiration
          Bifogade filer

          Kommentar

          • MegaNiklas
            • August 2011
            • 11

            #6
            Snygga bilder! Ser riktigt bra ut.

            problemet med 3d bakgrund är att det kan kanske bli svårt att lappa ihop i ett så högt akvarium så det blir snyggt? Jag har ingen erfarenhet av att silikona eller sådant alls, det antar att det kan bli problem.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              äh nu är du ju bara negativ. kör med slimlines. platta bakgrunder som är gjorda för att pusslas ihop. o silikona är lätt. bara använda akvarieslilikon.

              lite bilder på några jag gjort
              Bifogade filer

              Kommentar

              • MegaNiklas
                • August 2011
                • 11

                #8
                Snyggt! Varför har du gjort 2 hål i bakgrunden? Har du filter där bakom? Jag tänkte ha ett externt filter med värmare så jag slipper ha sånt i akvariet. Hur skär du i plasten? Med en vass mattkniv?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  har inte filter bakom men har insuget till ytterfilterna där. skulle likaväl kunna ha filter bakom. jag kör bara med ytterfilter till mina kar.

                  ja den platta där är gjord i något form skum så den skar jag med kniv.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • MegaNiklas
                    • August 2011
                    • 11

                    #10
                    Nått tips på var jag kan köpa snygga 3d bakgrunder som inte är så djupa? I och med att bottenplattan är så pass liten vill jag inte ha nån bakgrund som går ut för mycket!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      slimlines är grejjen för dig. eller rockwall.( egentligen bara två olika märken.)





                      den platta jag har är en rockwall

                      Kommentar

                      • MegaNiklas
                        • August 2011
                        • 11

                        #12
                        nice! sizen försvårar ju det hela dock, karet är 68 brett, ungefär 65 innuti. Plattorna behöver ju dock inte gå hela vägen ut i kanten, det är bara att sätta den "trubbiga" sidan av plattan utåt, så ser det ok ut. Det rör sig ju ändå bara om 2.5 cm på varje sida. Tack för länkarna

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          ja men där kan du bara silikona o sen trycka i grus i silikonet. så kommer det knappt synas efter nån månad när alger o grejjer satt sig där. du bör silikona runt kanterna så inte fiskar tar sig in bakom

                          Kommentar

                          • MegaNiklas
                            • August 2011
                            • 11

                            #14
                            Man måste väl silikona, det är väl så man fäster plattorna? Bra tips om kanterna!

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              aa. man kan ju klämma dit men silikona är att rekomendera ja. jag brukar bara ta några få kluttar på baksidan. typ 4 st o sen runt kanterna för att inte fisk ska komma in bakom

                              Kommentar

                              Arbetssätt...