Mitt första akvarium - förslag på fisk, inredning i ett "konstigt" akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #16
    Ursprungligen postat av hannesc
    aa. man kan ju klämma dit men silikona är att rekomendera ja. jag brukar bara ta några få kluttar på baksidan. typ 4 st o sen runt kanterna för att inte fisk ska komma in bakom
    Limmar du liksom fast den först, och sen tätar runt? Eller kör du med silicon på kanterna + kluttarna och sen sätter dit allt? Antar att det är det första men skadar ju aldrig att fråga (A)

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      kluttarna först o sen limmar runt kanterna. men som du ser på bilderna på den platta så sitter den bara med med silikon runt kanterna. satte dit den. o sen limma.

      Kommentar

      • MegaNiklas
        • August 2011
        • 11

        #18
        Tror ni ett par 3-4 st skalar år ihop med ett större gäng tetror? Samt nån mal på botten

        tillägg: Tror ni akvariet är "lätt" att tippa? Det känns väldigt ostabilt med så mycket vatten på höjden..
        Senast redigerad av MegaNiklas; 09 August 2011, 08:26.

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #19
          Vill än en gång rekommendera mina nya favorittetror N. Beckfordi De blir rätt stora också, så risken att de blir scalaremat är nog minimal.

          Tror inte det är särskilt lätt att tippa ... Skulle tro att du ändå inte kommer stå och luta dig mot det Tror inte tillverkaren skulle sälja alltför instabila akvarier, och sedan är ju vatten i allmänhet rätt tungt.

          Kommentar

          • MegaNiklas
            • August 2011
            • 11

            #20
            Nice! Dom var coola. Vad tror ni om följande ciklid i akvariet:



            Verkar rätt coola om man blandar med rätt sorts annan fisk...

            //NB

            edit: Jag har läst att kvaliteten på akvariet jag kollat in kan vara lite sisådär, är det någon av er som haft erfarenhet av märket eller kan ge nån annan info?

            Kommentar

            • Vimsa
              • November 2008
              • 768

              #21
              Rödzebran är en Malawiciklid, du ska inte blanda Malawiciklider med sydamerikanska ciklider, de kräver helt olika vattenvärden Finns för övrigt en artbeskrivning för Rödzebra här på zoopet.

              Kommentar

              • MegaNiklas
                • August 2011
                • 11

                #22
                Japp, jag såg det! Tack för tipset. Jag har en annan fråga jag hoppas få hjälp med. Jag har kollat lite på inredning osv och kommit fram till att jag skulle vilja ha ett "berg" eller en stor rot som är ungefär 30-40 cm bred och helst högre än 60 cm för att göra sig bra i mitt höga (90) akvarie. Har någon tips på var jag kan hitta sådan inredning? Tror det är ganska ovanligt.
                Alternativt om det finns nån cool plastväxt att ha i mitten? Vad tror ni?

                tack igen

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #23
                  välsorterade "fiskaffärer" brukar ha rötter och grenar i sitt sortiment, dock kan de bli lite dyrt då dom oftast säljs i kilopris.
                  brukar väl säljas under namnet mangrove rötter eller redwood, om ja inte minns helt galet :P
                  ibland kan dom ha lite större bitar som du söker efter, typ en stubbe eller liknande.

                  men som sagt, kilopriset kan ju springa iväg lite.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • MegaNiklas
                    • August 2011
                    • 11

                    #24
                    Det behöver inte vara "äkta" vara, utan funkar med konstgjorda berg och rötter också.. vill bara hitta nått nice som har rätt dimensioner...

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      #25
                      när du har ett sånt där häftigt akvarium måste jag nog tycka att du ska satsa på en "äkta" inredning och inte något plastigt
                      de kommer du garanterat att tycka också när de väl är klart.
                      hur bra en imitation än är så syns det ju på något vis att det inte är äkta.
                      synd å förstöra en sådan häftig tank som din på det viset tycker jag =)

                      men valet är ju naturligtvis ditt, å visst kan det svida i plånboken, men de är ju en engångssumma

                      Ursprungligen postat av MegaNiklas
                      Det behöver inte vara "äkta" vara, utan funkar med konstgjorda berg och rötter också.. vill bara hitta nått nice som har rätt dimensioner...
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      Arbetssätt...