Vad ska man stoppa i mitt 640L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • N_i_c_k_e
    • December 2010
    • 52

    Vad ska man stoppa i mitt 640L?

    180*60*60 ≈ 640L


    Träakvarium med bara framsidan av glas, resten är lackat med svart färg så det är mörka sidor.

    Ska inredas med finkornig sand och massa stora rötter ( väger nog flera kilo) så det är en del rötter.

    Har bra filtrering ordnad till karet.

    Ska högst troligtvis inga växter.

    Vilka fiskar ska jag ha? Helst större fiskar när man har större volym än massa småskitar.

    Ända jag kommit fram till är nog en stor gippiceps, nu när man inte behöver oroa sig för att den växer ur karet.

    Jag är mest för fiskar som är roliga att titta på, ingen trist grå fisk som inte ser rolig ut eller sticker ut.

    Hjälp mig snälla, har kollat på andra kar, men tycker att det var för få varianter.
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Är det specifikt fisk som blir lite större du är ute efter så kan du nog få mer inspiration på andra forum
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • Erik W
      • August 2011
      • 1

      #3
      Låter som ett perfekt kar för mellanstora ciklider från Centralamerika

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        haha, sluta nu danne.. vi får fan börja sålla snart.. anställningsintervju så vi inte får in något skräp.. man måste ha minst 200 poster på mfk för att få registrera sig :O

        vi får ju utgå från att du vill ha något som kontrasterar mot det svarta.. synd att du har så litet kar hade du haft 80 i djup hade vidgat dina möjligheter en hel del..

        Vad exakt menar du är bra filtrering?


        "vanlig" kombo om du bara vill ha ett fett kar

        botten; polypterus endlicheri (större fengädda, toppar på ca 50cm men spurtar till 30)

        mitten/frisimmande; channa pleurothalma (ormhuvud som toppar på ungefär 40cm, är hyfsat snälla och funkar i grupp)

        ytan lepisosteus platyrhincus (gar/bengädda som toppar på ungefär 45cm)

        där har du ett recept.. de ska förhoppningsvis inte slåss med varandra, växer ungefär lika fort och tål ungefär vad som helst då alla andas kan ta syre från luften och inte är särskilt känsliga för vattenkvaliteten även om channorna kan vara lite kinkiga som små.. läs på om arterna iaf..

        annars är väl sydamerikanska ciklider något som borde uppfylla dina kriterier..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av N_i_c_k_e
          180*60*60 ≈ 640L

          Träakvarium med bara framsidan av glas, resten är lackat med svart färg så det är mörka sidor.

          Ska inredas med finkornig sand och massa stora rötter ( väger nog flera kilo) så det är en del rötter.

          Har bra filtrering ordnad till karet.

          Ska högst troligtvis inga växter.

          Vilka fiskar ska jag ha? Helst större fiskar när man har större volym än massa småskitar.

          Ända jag kommit fram till är nog en stor gippiceps, nu när man inte behöver oroa sig för att den växer ur karet.

          Jag är mest för fiskar som är roliga att titta på, ingen trist grå fisk som inte ser rolig ut eller sticker ut.

          Hjälp mig snälla, har kollat på andra kar, men tycker att det var för få varianter.
          Använd artregistret - där kan du markera längden för ditt eget akvarium och även olika längder för fiskar. Dock så är ju inte ditt akvarium så himla stort så du kan ju inte ha några riktigt stora fiskar (även om nu även sådana finns med i artregistret).
          Så använd artregistret - sökfunktionen där är unik och hittas inte på något annat forum
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...