Förslag på invånare till 450l Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GlennWiberg
    • May 2011
    • 301

    Förslag på invånare till 450l Malawi?

    Hej ska nu starta mitt 450l Malawi.

    Tänkte köra biotop.

    Har bestämt att jag ska ha 3st Synodontis njassae malar.

    Har även funderingar kring om det går att ha en ål från malawi sjön? Undrar även vad Ålen heter. har hört att den heter "Mastacembelus sp" Men enligt vissa blir dom 40cm och behöver 500l men enligt DR. AXELROD´S ATLAS med över 5000 fiskarter i så blir den bara 15cm och behöver 100l. Så frågan är vad Ålens exakta namn är för har även hört 4 andra namn.

    Men kom även med förslag på andra invånare.

    Alla förslag är intressanta.
    Senast redigerad av GlennWiberg; 04 August 2011, 21:11.
  • Halofan
    • July 2011
    • 30

    #2
    Mastacembelus sp är en sorts ål som tillhör pilnäbbar om jag inte har helt fel.
    Det finns många olika pilnäbbar i min akvarie bok står det inte om den du vill ha.
    Se till att inte ha allt för små fiskar med dom då dessa kan bli middag.
    Senast redigerad av Halofan; 05 August 2011, 10:36.

    Kommentar

    • GlennWiberg
      • May 2011
      • 301

      #3
      Ursprungligen postat av Halofan
      Mastacembelus sp är en sorts ål som tillhör pilnäbbar om jag inte har helt fel.
      Det finns många olika pilnäbbar i min akvarie bok står det inte om den du vill ha.
      Se till att inte ha allt för små fiskar med dom då dessa kan bli middag.
      Okej. Ja i min bok finns det bara en som heter Mastacembelus sp men många som heter Mastacembelus och något mer.
      Jo dom är ju glupska och där har man hört lite olika också. Vissa säger att dom äter all fisk som är under 10cm medans andra säger att dom bara kommer äta upp alla yngel om man inte tar ut dom :/

      Kommentar

      • GlennWiberg
        • May 2011
        • 301

        #4
        Är det ingen på den här sidan som kan rekommendera några Malawis?

        Kommentar

        • Bjooork

          • February 2011
          • 79

          #5
          Finns ju flera hundra olika arter i sjön vad är du ute efter? Mbuna? Ålen du söker heter sp. Rosette har inte själv nån, men dom äter allt dom får in i munnen

          // Jim
          Senast redigerad av Bjooork; 05 August 2011, 18:01.
          1x720L Aulonocara/Haplisar - Malawi sjön http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150334
          1x375L Mbunas - Malawi sjön
          * 1x375L Viktoria ciklider - Viktoria sjön etc. * 1x300L + 1x50l Yngelkar

          Kommentar

          • GlennWiberg
            • May 2011
            • 301

            #6
            Ursprungligen postat av Bjooork
            Finns ju flera hundra olika arter i sjön vad är du ute efter? Mbuna? Ålen du söker heter sp. Rosette har inte själv nån, men dom äter allt dom får in i munnen

            // Jim
            Okej. Ne jag vet inte riktigt vad jag vill ha. Men då det är ett 450l så vill man nog ha några som är runt en 12-16cm stora när dom är fyllfunna.

            Kommentar

            • tulle89
              • March 2006
              • 1183

              #7
              Som redan nämnt finns det en del olika malawi, de "vanliga" mbunas eller rovmalawi är väl de vanligaste. Auloncara är också ett släkte men som många blandar med mbunas då de är rätt lugna av sig.

              Annars finns alltid troffar, som dock kommer infrån tanganyika, men som också blivit betydligt vanligare.

              Urvalet är stort så försök hitta en grupp som du gillar.

              Kortfattat kanske man kan sammanfatta det:
              Mbunas = färgstarkt akvarie
              Rovisar = intressant beteende
              Troffar = dsor grupp av samma
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

              Kommentar

              Arbetssätt...