Mycket frågor [produkter, utförande, diverse]!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hampusr

    • December 2010
    • 134

    #16
    Det är jätteviktigt att du inte får för dig att ha i hela veckans dos på en gång i alla fall. Då kommer du få fiskdöd så det står härliga till... Hur mycket man skall ha beror ju självklart på hur mycket växter man har, kör enligt anvisningarna, kör som du känner för det eller skit i det och se vad som händer. Börjar dina växter se tråkiga ut och växa dåligt kan du fundera över vad som kan vara fel.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Jag skulle hellre lägga slantarna på ett bra lysrör samt reflektor (om du inte redan har det), nu i början iaf.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #18
        Ursprungligen postat av hampusr
        Det är jätteviktigt att du inte får för dig att ha i hela veckans dos på en gång i alla fall. Då kommer du få fiskdöd så det står härliga till... Hur mycket man skall ha beror ju självklart på hur mycket växter man har, kör enligt anvisningarna, kör som du känner för det eller skit i det och se vad som händer. Börjar dina växter se tråkiga ut och växa dåligt kan du fundera över vad som kan vara fel.
        Det kommer jag inte få för mig att göra. Den veckan jag är borta får det helt enkelt vara så att det får vara några dagar utan!

        Ursprungligen postat av ansjo
        Jag skulle hellre lägga slantarna på ett bra lysrör samt reflektor (om du inte redan har det), nu i början iaf.
        Jag har det lysrör som hängde med i startsettet, vet tyvärr inte vilket det är och allt är släckt nu. Så kan kolla det imorgon. Och en reflektor, är det något som det låter, reflekterar ljuset?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          En reflektor sätter man fast med medföljande clips på det befintliga lysröret, och det ljus som annars går upp i rampen reflekteras iställer ner i karet. På så vis får du bra mycket mer ljus ner i karet för en ganska billig peng, en reflektor ligger på ca 140:-.
          Även de lysrör som fäljer med startseten brukar inte vara så jättebra, kolla vad det är för sorts rör du har nu. Är det av lite sämre sort kan det vara värt att köpa även där ett nytt rör istället för det som sitter där.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            En reflektor sätter man fast med medföljande clips på det befintliga lysröret, och det ljus som annars går upp i rampen reflekteras iställer ner i karet. På så vis får du bra mycket mer ljus ner i karet för en ganska billig peng, en reflektor ligger på ca 140:-.
            Även de lysrör som fäljer med startseten brukar inte vara så jättebra, kolla vad det är för sorts rör du har nu. Är det av lite sämre sort kan det vara värt att köpa även där ett nytt rör istället för det som sitter där.
            Okej, ska kolla och uppdatera detta imorn angående vad jag har för ljus. Och det med en reflektor verkar ju absolut vara något att ha. Får hålla utkik nästa gång jag är i zoobutik. Tack för alla svar denna dagen, mycket frågor som löst sig!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Det lär komma fler....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #22
                God morgon allesammans!

                Lysröret som jag har är ett Aquael lightning f15t8/d. Enligt lite googlande verkar det inte vara något hightech-rör direkt. Jag har som sagt bara ett 54L just nu. Men aqua-glo och power-glo är rätt vanliga märken om jag förstår det rätt?
                Är det skillnad på ljus och ljus? Tänkte främst för växterna, är det något speciellt man ska tänka på här om man ska byta ut lysröret (som kanske är att rekommendera?)?

                Har även tagit bort bubbelpumpen nu då jag fick tips av självaste kjell att det bara driver ut Co2. Och slutade även att ha luft genom filterpumpen

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Nu är jag personligen inte så förtjust i dessa Powerrör, men de flesta andra rör är nog bättre än det du har idag! Herkules har annars haft ett litet lager med Philips Aquarelle som är det bästa röret i mina ögon. Nu tillverkas inte dessa längre, så de kan vara svåra att få tag på...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #24
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Nu är jag personligen inte så förtjust i dessa Powerrör, men de flesta andra rör är nog bättre än det du har idag! Herkules har annars haft ett litet lager med Philips Aquarelle som är det bästa röret i mina ögon. Nu tillverkas inte dessa längre, så de kan vara svåra att få tag på...
                    Vad skulle priset ungefär hamna på för ett nytt bra rör?

                    Och om man köper ett bättre rör, håller det längre eller är det fortfarande rekommenderat att byta efter 1 år?

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #25
                      När det gäller alla de där produkterna, jag använder ingenting av det och det fungerar ändå. Man bör vara klart skeptisk till generella rekommendationer om en massa jox som man behöver, det som är bra i ett akvarie kan vara onödigt eller skadligt i ett annat. När det gäller pH / KH så är ju första åtgärd att man mäter. Först efter det kan man bedöma om det finns ett behov av att åtgärda nåt och vad som i så fall är lämpligt.

                      När det gäller växtgödning av olika sorter så får man bedöma behovet i relation till förhållandet mellan växter och djur i akvariet och till vad man har för mål. Vill man ha en stark tillväxt och ett akvarium proppat med växter och då också är beredd att ta tiden för att gallra och hålla det snyggt, då är det en annan sak än om man är nöjd med att det står några växter i ett hörn och varken växer eller dör i nån större utsträckning.

                      Om man börjar hälla i en massa preparat som nån tycker är bra och det utan att man riktigt vet varför och om det egentligen behövs, då är det snarare frågan om att sponsra akvarieaffären än att göra nåt bra för sitt akvarie.

                      Krokiga ryggar kan väl så gärna vara resultat av inavel/genetiska defekter som av dålig utfodring. Viktigt är därför att ta bort alla med missbildningar så att man inte i onödan får fler såna.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Vanish
                        • April 2011
                        • 900

                        #26
                        Ursprungligen postat av Bygert
                        När det gäller alla de där produkterna, jag använder ingenting av det och det fungerar ändå. Man bör vara klart skeptisk till generella rekommendationer om en massa jox som man behöver, det som är bra i ett akvarie kan vara onödigt eller skadligt i ett annat. När det gäller pH / KH så är ju första åtgärd att man mäter. Först efter det kan man bedöma om det finns ett behov av att åtgärda nåt och vad som i så fall är lämpligt.

                        När det gäller växtgödning av olika sorter så får man bedöma behovet i relation till förhållandet mellan växter och djur i akvariet och till vad man har för mål. Vill man ha en stark tillväxt och ett akvarium proppat med växter och då också är beredd att ta tiden för att gallra och hålla det snyggt, då är det en annan sak än om man är nöjd med att det står några växter i ett hörn och varken växer eller dör i nån större utsträckning.

                        Om man börjar hälla i en massa preparat som nån tycker är bra och det utan att man riktigt vet varför och om det egentligen behövs, då är det snarare frågan om att sponsra akvarieaffären än att göra nåt bra för sitt akvarie.

                        Krokiga ryggar kan väl så gärna vara resultat av inavel/genetiska defekter som av dålig utfodring. Viktigt är därför att ta bort alla med missbildningar så att man inte i onödan får fler såna.
                        Okej, man märker ju att det finns gott om delade meningar! Men det är alltid bra med allas input så får jag helt enkelt pröva mig fram. Tänkte skaffa ph- samt nitrit-mätningar. Vilka ska man satsa på och vad kostar dessa ungefär?

                        Men det med krokiga ryggar är ju något de får och inte har från början. Därför känns det lite konstigt att det skulle vara genetiskt. Och här måste jag säga att det lät högst troligt i mina öron så som denna försäljare pratade om. Men har dom det från tidigt stadie så håller jag med dig fullt ut!

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #27
                          Fler frågor!

                          Läste lite om mina pansarmalar (sterbai) och dom vill ha mellan 6-7 i PH. Och de andra fikarna runt 6-8 PH. Och eftersom jag är 8 i kranen som det verkar, ska jag satsa på att få 7 i akvariet, eller klarar dom sig med 8? Eller hur stor är skillnaden på 7 och 8 i PH?

                          Sen undrar jag vad för frysfoder som är att rekommendera? Förr vet jag att vi körde med röda mygglarver men det läste jag något om att det inte alls va bra!

                          Prövade även att ge en algtablett inatt när jag kom hem. Det visade sig att de övriga fiskarna inte vill ge upp den maten ändå! Fast såg ut som malen fick tag på tabletten så småningom. Men känns lite fel att ha i tex zuccini över natten känner jag. Tycker det blir för lång tid i akvariet, så det kommer jag nog inte göra igen. Det får räcka med algtabletter under natten.

                          Jag har även haft lite trådalger (om dom kallas så, ser ut som grön fin tråd som sätter sig i en växt jag har). Finns det något effektivt sätt att få bort detta?

                          Och sen undrar jag såklart allt annat som ingen svarat på än! :P

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #28
                            Skillnaden mellan pH 7 och pH 8 är tio gånger mindre surt / mer basiskt. 8 känns som lite att ta i för den typen av fisk. Du bör dock kolla vad du faktiskt har i karet, det är inte ovanligt att kranvatten med högt pH sjunker något i akvariet. Om det visar sig att pH i akvariet faktiskt ligger uppåt 8 så kan det vara en ide att skaffa nåt som sänker pH. Börja med att skaffa ett pH-test, det är inte så ohyggligt dyrt, sen vet du lite mer om läget. Det finns stickor som är billiga men de är rätt osäkra, jag rekommenderar att du köper ett dropptest i stället.


                            Fiskar gillar röda mygglarver men de är starkt allergiframkallande så du bör om omtanke av din hälsa i första hand välja nåt annat frysfoder. Vita mygglarver, artemia, dafnier - det finns bra alternativ.

                            Att krokryggarna dyker upp sent behöver inte nödvändigtvis utesluta att det är ett genetiskt fel även om det gör det något mindre troligt. Bra foder, bra miljö och ordentlig gallring är lämpligt i vilket fall som helst.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #29
                              Ursprungligen postat av Bygert
                              Skillnaden mellan pH 7 och pH 8 är tio gånger mindre surt / mer basiskt. 8 känns som lite att ta i för den typen av fisk. Du bör dock kolla vad du faktiskt har i karet, det är inte ovanligt att kranvatten med högt pH sjunker något i akvariet. Om det visar sig att pH i akvariet faktiskt ligger uppåt 8 så kan det vara en ide att skaffa nåt som sänker pH. Börja med att skaffa ett pH-test, det är inte så ohyggligt dyrt, sen vet du lite mer om läget. Det finns stickor som är billiga men de är rätt osäkra, jag rekommenderar att du köper ett dropptest i stället.

                              Fiskar gillar röda mygglarver men de är starkt allergiframkallande så du bör om omtanke av din hälsa i första hand välja nåt annat frysfoder. Vita mygglarver, artemia, dafnier - det finns bra alternativ.

                              Att krokryggarna dyker upp sent behöver inte nödvändigtvis utesluta att det är ett genetiskt fel även om det gör det något mindre troligt. Bra foder, bra miljö och ordentlig gallring är lämpligt i vilket fall som helst.
                              Okej, tack så jättemycket för svaret! Jag ska kolla upp dropptest för nitrit samt PH nästa gång jag besöker herkules, och samtidigt fixa lite fryst föda för fiskarna. Något hum om vad dropptest för ph samt nitrit brukar kosta ungefär? (är dropptest det brukliga namnet?)
                              Jag har ett medel för att "låsa" PH på 7.2, men vet ju inte om det funkar till 100% innan jag mätt, så det får bli en kontroll av det längre fram!

                              Ska tänka på det sista du skrev, framförallt att hålla bra miljö och bra foder. Tror att jag innan litat lite för mycket på att kunna mata med samma sorts mat hela tiden. Jag minns när man hade mygglarver att dom va i fyrkantiga bitar som va rätt stora. Om en sån bit är för stor, skär/bryter ni då den till passande storlek? Och gäller det samma här att maten ska vara uppäten inom 2-3 minuter?

                              Edit: Gud va texten blev konstigt... -.-

                              Kommentar

                              Arbetssätt...