Mycket frågor [produkter, utförande, diverse]!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    Mycket frågor [produkter, utförande, diverse]!

    Hej allesammans,

    Jag räknar mig som relativt ny inom akvarievärlden, iaf vad som gäller mer än att stoppa fiskar i vatten. Alltså för att verkligen få ett bra och välmående akvarium. Har just nu haft mitt akvarium i ca 3-4 månader. Bakgrunden till denna tråd är att jag va på Herkules Zoo igår och träffade en kille som jag inte minns namnet på men bara jobbade där på lördagar och han jobbade annars med att åka runt och ge föredrag och utbilda folk inom akvarie-världen. Han fick mig att köpa lite produkter som skulle hjälpa mitt akvarium och jag undrar vad folk har för åsikter kring dessa.

    Först va det angående PH-värde och han sa att man förr eller senare får problem med detta och då fanns det en "7.2 buffert" som alltid håller PH-värdet kring 7.2. Han rekommenderade starkt detta då det va väldigt simpelt och funkar bra med mina sällskapsfiskar.

    Sen va det EasyCarbo och ProFit för växterna, eftersom jag inte tillfört något extra Co2 (antar jag att det va). Detta va ju relativt lite att tillföra, mer än att man måste göra det varje dag med den ena. Här undrar jag om folk använder detta eller vad man använder istället, detta undrar jag egentligen för alla produkter?

    Nästa är en gammal produkt jag haft och det va vattenberedare, det skulle jag fortsätta med, inget speciellt här. Det heter EasyLife, bra/dåligt?

    Nästa va vanligt Ektozon-salt, jag vet att folk har olika åsikter kring detta och det sa även han. Men han gav många anledningar till varför jag kunde använda lite salt och starkt rekommenderade detta.

    Ytterligare så började vi prata lite om detta problem med guppysar (hanar) som får krok-rygg och vad det kan bero på. Då sa han att dom kan ha lite problem med skelett osv om dom inte får rätt föda. Då hade han ett speciellt foder för guppys som skulle stärka dom, väldigt små pellets. Här har jag även inte matat så blandat innan men fick tipset om det här med animalisk föda och vegetabilisk föda. Vad finns det för bra vegetabilisk föda? Räcker det med zuccini, broccoli samt ärter som jag ger och alla är galna i? (som egentligen är för malarna).

    Detta va nog alla produkter, det jag gärna vill veta är om det är vad folk kör med. Eller om det finns enkla lösningar som inte kostar osv. Tex om saltet inte måste vara köpt från zoohandel utan kan köpa något speciellt på coop osv.

    Sen läste jag någonstans att man inte ska slamsuga klinisk rent, utan man tar skiten man ser på botten annars är det mest ett vattenbyte. Detta stämmer antar jag? (vill bara dubbelkolla)

    När jag ger såna saker som broccoli och zuccini, hur länge kan jag låta detta ligga kvar i akvariumet? Jag tänker på att zuccinin vill jag ju ge till malarna, och helst när det är mörkt, men då lägger jag ju mig själv också. Är det okej att dom ligger kvar över natten? (tänker på vattnet).
    Samma fundering kring mal-tabletter, om jag lägger i en på natten och dom inte äter upp den. Ska jag då bara ta upp den på morgonen eller är detta alldeles för länge? (vet att ALLA fiskar verkligen va som galna i dessa tabletter!)

    Detta va nog alla frågor för tillfället, det blev en riktig wall of text. Men jag hoppas att det finns många som kan hjälpa mig där ute! =) Tack på förhand!

    Ps. Kommer kanske till lite frågor efterhand Ds.
  • AnFo
    • July 2011
    • 4

    #2
    Hej AnFo här, har en tanke angående din sista fråga, jag vet ju inte när du tänder belysningen och så, själv har jag en timer!, men jag tänkte det spelar väl ingen roll om du skulle, "slänga" i grönfodert innan du tänder?, då kan du ju lättare se sedan, när det är tänt om där är något foder kvar att ta bort!, och då behöver ju inte eventuella rester ligga kvar hela natten!, bara en tanke.


    M.V.H Anders

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      hejhej.

      salt behöver du inte alls. det kan du använda vid sjukdom för att hämma svampangrepp men inte annars.

      släng gärna i maltabletterna på kvällen när det är släkt då malar ofta är nattaktiva. o då blir de inte tabletterna lika mycket angripna av andra fiskar.
      om det ligger kvar mat på morgonen övermatar du. jag tex matar aldrig mina malar o de lever gott ändå. så släng du bara i en typ då o då.

      läs gärna denna tråden. mycket nyttig och viktig info för nya akvarister. där får du svar på många av dina frågor.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av Vanish
        Först va det angående PH-värde och han sa att man förr eller senare får problem med detta och då fanns det en "7.2 buffert" som alltid håller PH-värdet kring 7.2. Han rekommenderade starkt detta då det va väldigt simpelt och funkar bra med mina sällskapsfiskar.
        I mina ögon totalt onödigt om man inte vet att man har problem. Jag vill inte hålla på med en massa tillsatser i karet i onödan, och det enda jag har i mina kar är PMDD som är en växtgödning. Säljare....
        Sen va det EasyCarbo och ProFit för växterna, eftersom jag inte tillfört något extra Co2 (antar jag att det va). Detta va ju relativt lite att tillföra, mer än att man måste göra det varje dag med den ena. Här undrar jag om folk använder detta eller vad man använder istället, detta undrar jag egentligen för alla produkter?
        Där finns det många som använder dessa produkter, men själv kör jag med PMDD som sagt, och det kostar kanske en tiondel av det du gav. EasyCarbo har jag inte använt annat än i testsyfte innan det kom ut på marknaden i Sverige, men inget som jag köper heller. Växterna växer bra ändå i mina kar utan att behöva häva i detta preparat.
        Nästa är en gammal produkt jag haft och det va vattenberedare, det skulle jag fortsätta med, inget speciellt här. Det heter EasyLife, bra/dåligt?
        Samma där, har du inga problem med karet behöver du inte använda det. Är det ett vattenberedningsmedel du behöver finns det ett flertal olika produkter, och det är oftast om vattenverket renar dricksvattnet med kloraminer som man får se upp. Själv använder jag ingenting i vattnet vid vattenbytena.
        Nästa va vanligt Ektozon-salt, jag vet att folk har olika åsikter kring detta och det sa även han. Men han gav många anledningar till varför jag kunde använda lite salt och starkt rekommenderade detta.
        Inget som behöver användas i normala fall, en del fiskar kan behöva ha en liten tillsats såsom Molly som är odlade i tex Asien samt vid vissa sjukdomsfall.
        Ytterligare så började vi prata lite om detta problem med guppysar (hanar) som får krok-rygg och vad det kan bero på. Då sa han att dom kan ha lite problem med skelett osv om dom inte får rätt föda. Då hade han ett speciellt foder för guppys som skulle stärka dom, väldigt små pellets. Här har jag även inte matat så blandat innan men fick tipset om det här med animalisk föda och vegetabilisk föda. Vad finns det för bra vegetabilisk föda? Räcker det med zuccini, broccoli samt ärter som jag ger och alla är galna i? (som egentligen är för malarna).
        Jag kan hålla med om att en blandad kost kan vara bra, och ett bra foder tillgodoser det mesta vad fiskarna behöver. Nu skulle jag misstänka att burken du köpte var lite dyrare än andra fodersorter, den säljaren verkar kunna snacka.
        Detta va nog alla produkter, det jag gärna vill veta är om det är vad folk kör med. Eller om det finns enkla lösningar som inte kostar osv. Tex om saltet inte måste vara köpt från zoohandel utan kan köpa något speciellt på coop osv.
        Om du nu måste använda salt kan du ta vilket salt som helst, Granngården har en 20 kg:s säck med salttabletter för en hundring, sådant salt som används till pooler, tio sådana tabletter är lika mycket som en dl.
        Sen läste jag någonstans att man inte ska slamsuga klinisk rent, utan man tar skiten man ser på botten annars är det mest ett vattenbyte. Detta stämmer antar jag? (vill bara dubbelkolla)
        Kort sagt så stämmer det. Själv brukar jag sätta en avklippt PET-flaska i änden på slangen och trycka ner denna lite i sanden och då få upp en del mulm den vägen.
        När jag ger såna saker som broccoli och zuccini, hur länge kan jag låta detta ligga kvar i akvariumet? Jag tänker på att zuccinin vill jag ju ge till malarna, och helst när det är mörkt, men då lägger jag ju mig själv också. Är det okej att dom ligger kvar över natten? (tänker på vattnet).
        Samma fundering kring mal-tabletter, om jag lägger i en på natten och dom inte äter upp den. Ska jag då bara ta upp den på morgonen eller är detta alldeles för länge? (vet att ALLA fiskar verkligen va som galna i dessa tabletter!)
        Det låter som en bra plan, är det inte borta på morgonen så ta upp det.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Tack för fantastiska svar!

          Detta PMDD, skulle det kunna ersätta både EasyCarbo och ProFit?

          Han berättade rätt mycket angående PH, att ibland får man inte problem förrän senare, men att man nästan säkert kunde räkna med att få det. Men visst kan det vara så att han lurade på mig mycket onödigt. Jag berättade för honom att jag hade haft problem med guppy-hanar med krökt rygg och därav fodret. Finns det andra sätt att kringgå detta?
          Sen berättade jag även att jag hade problem i början med ancistrusen, hade 3 som alla dog relativt snabbt. Och då kom jag och funderade på nitrit osv. Har dock inte tagit några prover på detta.

          Nu har jag istället 2 stycken köpt av svensk-odlare som va lite större och än så länge verkar dom må bra! Har inte sett några fel alls på dessa.

          Vad skulle ni rekommendera som en varierad kost? Tänkte något i stil med:

          Basföda: Granulat tillsammans med Nutrafin max (väldigt lite och väldigt små, för ynglerna). Men det sista kanske egentligen inte behövs alls?
          Då och då: Algtablett ca var 3je dag, samt grönsaker varannan till var 3je dag. Broccoli gillade ju alla fiskar, däremot va zuccinin mer intressant för en av malarna. Ärter har jag inte hunnit pröva än!

          Borde jag mata med något mer? Har black molly, guppy, pansarmalar och ancistrus.

          Kommentar

          • hampusr

            • December 2010
            • 134

            #6
            Själv kör jag med EasyCarbo/Profito för att det är enkelt. PMDD ersätter Profito och är billigare, men kräver att du blandar lite själv och vissa grejer skall väl vara i kylskåp (slabbandet är det som får mig att avstå).

            När det gäller vattenberedningsmedel lär Göteborg köra med kloramin och man bör väl vara lite försiktig, speciellt om du bor nära reningsverken. En bekant till mig som jobbar för Göteborg vatten sa ungefär "bor du i Torslanda behöver du nog inte oroa dig för något klor alls". Men har man ett eller ett par halvstora akvarium är inte vattenberedningsmedel vare sig jobbigt eller dyrt, men en liten försäkring mot fiskdöd.

            pH-värdet i Göteborgs kommunala vatten ligger på i snitt 8 ur kranen.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det skulle vara kul att veta vad det är för problem med pH:t man får förr eller senare?
              Ang. kosten så är det inte fel med ett bra torrfoder, detta kan växlas med frysfoder som tex artemia, svarta mygglarver och kanske rentav lite levande foder du fångar själv i en damm eller liknande. Broccoli är en favorit även hemma hos mig, men för smidighetens skull brukar det oftare bli algtabletter...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Ursprungligen postat av hampusr
                Själv kör jag med EasyCarbo/Profito för att det är enkelt. PMDD ersätter Profito och är billigare, men kräver att du blandar lite själv och vissa grejer skall väl vara i kylskåp (slabbandet är det som får mig att avstå).

                När det gäller vattenberedningsmedel lär Göteborg köra med kloramin och man bör väl vara lite försiktig, speciellt om du bor nära reningsverken. En bekant till mig som jobbar för Göteborg vatten sa ungefär "bor du i Torslanda behöver du nog inte oroa dig för något klor alls". Men har man ett eller ett par halvstora akvarium är inte vattenberedningsmedel vare sig jobbigt eller dyrt, men en liten försäkring mot fiskdöd.

                pH-värdet i Göteborgs kommunala vatten ligger på i snitt 8 ur kranen.
                Okej, jag har läst lite om PMDD och eftersom jag har ett ganska litet akvarium än så länge så känns det lite overkill med PMDD. Och har dessutom ett sjukt litet kylskåp Men något att ha i åtanke när det blir ett större akvarium!

                Jag bor på Hisingen, Hisings Backa närmare bestämt. Men jag är inte så fattig att jag inte behöver avstå från saker för pengarnas skull. Jag ser gärna till att använda något som "garanterar" att man inte får fiskdöd av tex klor även om det inte är hundra säkert att man behöver det... Iaf känns det så just nu

                Behöver jag alltså inget PH-reglage som detta jag har just nu? Det finns ingen risk att PH sjunker i akvariumet trots veckovist vattenbyte på ca ~30% vatten?

                Ny fråga(!), jag har sett att många säger att man kan skippa att mata fiskarna upp till en vecka, men detta kan väl inte vara något man bör göra allt för ofta? Det är så att jag jobbar skift och har lite problem med regelbundna tider. Jag jobbar eftermiddag en vecka, sen förmiddag och veckan efter det är jag ledig. Matningen är inget problem fram till ledighetsveckan, då brukar jag åka iväg hela veckan till flickvännen i Jönköping. Har en foderautomat som jag kört med innan, ska jag ändå köra på den för säkerhetsskull?
                Ska iaf börja med detta att inte mata en viss dag, tänkte att söndagar är min "göra rent akvariet"-dag och tänkte att den passar bra till att köra en matfri dag.

                Edit: Tack för ett grymt inlägg!

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det skulle vara kul att veta vad det är för problem med pH:t man får förr eller senare?
                  Ang. kosten så är det inte fel med ett bra torrfoder, detta kan växlas med frysfoder som tex artemia, svarta mygglarver och kanske rentav lite levande foder du fångar själv i en damm eller liknande. Broccoli är en favorit även hemma hos mig, men för smidighetens skull brukar det oftare bli algtabletter...
                  Jag hängde inte riktigt med i allt han prata om ska jag erkänna då det va väldigt mycket som kom ut. Ska försöka återge lite svagt om allt han pratade om. Han pratade om att man har ett problem med att Co2 förbrukas av växter och att det inte får tillräckligt av annat, tex fiskar, därför ska man tillsätta Co2. För att då helt enkelt ge växter näring så va detta bra. Sen va problemet att KH och PH alltid följer efter varandra, och när man gjorde något (minns tyvärr inte vad) så minskade man KH, och därav även PH. Men då kunde man låsa PH på 7.2 och därav vara säker på att PH inte kommer sjunka för lågt.
                  Sen va det ju detta med guppy-hanar. Då va det att dom har stora fenor bak och får dom inte rätt föda så att skelettet stärks så blir dom krok-ryggade och detta är inte något de blir av med. Och då visade han en liten påse för inte många kronor för dessa.

                  Algtabletterna och broccoli, är det samma sorts mat, alltså vegetabilisk föda? Känner mig korkad ibland -.-

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Vad har du för fiskar? De flesta "vanliga" fiskarna är inte så kräsna när det gäller pH, däremot sjöciklider från Afrika vill ha lite högre pH än vad man har i ett vanligt kar.
                    Har du ett väl fungerande kar kommer pH:t att bli ganska stabilt, även om du gör ett vattenbyte på 30% i veckan, och har du kloraminer i vattnet är det att föredra att använda ett bra vattenberedningspreparat som tar bort detta.

                    Visst funkar det att inte mata fiskarna under en vecka, det är ofta bättre än att riskera att de blir övermatade av någon snäll fiskvakt som tycker de ser så hungriga ut. Däremot att ge dem mat i två veckor och sedan inte den tredje och hålla på så alltid är kanske inte den bästa lösningen, då är en foderautomat inte fel.
                    Att de får maten på obestämda tider spelar heller ingen roll, naturlig äter de när de kan.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • hampusr

                      • December 2010
                      • 134

                      #11
                      Hur man skall göra med pH verkar de flesta tycka mycket olika om, jag blir inte klok på alla åsikter, men det som är mitt stalltips är att i sällskapsakvarium där du inte funderar över att föda upp fiskar så är det bättre om du inte meckar med värdena (såvida du inte har pH som skiljer sig enormt från de rekommenderade). Svängande pH är i längden värre för fisken än lite för högt.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Jepp, det är vegetabiliskt foder båda två, men i lite olika förpackning.
                        I ett vanligt akvarium med vanliga enklare växter behöver du inte tillsätta någon co2-gödning, oavsett om den är rinnande eller i gasform. Däremot om du försöker dig på svårare växter, mycket belysning osv är det en annan femma.
                        Jag gillar verkligen Herkules zoo då kompisen bor på Hisingen så vi brukar besöka affären lite då och då, men du bör nog sålla lite om du får den säljaren en gång till. Men det är en helt personlig uppfattning!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Jag har molly, guppy, pansarmalar samt ancistrus. Så det är ett vanligt sällskapsakvarium. Så de tillhör väl kategorin "vanliga" och kanske inte så kräsna?

                          Nä jag anade också att det va lite för ofta att skippa var tredje vecka, men hellre fråga och veta säkert

                          Kommer saltet ställa till med något om jag tillsätter det utan att "behöva" det? Det råder ju som sagt delade meningar med detta salt. Vad skulle vara nackdelarna? (mer än pengamässigt) Men vattenberedningen kör jag på så att det inte blir ett beskymmer för mig!

                          Kanon med att de inte bryr sig om tiderna. Det borde jag ju kunnat lista ut ändå, men man blir lite blind när man har möjlighet att fråga!
                          Är det någon grönsak man ska passa sig för att låta ligga i för länge i akvariet? Tex av de jag matar, broccoli, zuccini, gurka och ärter? Någon man på förhand inte borde använda för nattmatning tex?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            All mat och grönsaker som inte blir uppätet inom en viss tid börjar ruttna och belastar på så vis karet, så inom ett dygn bör du plocka upp det foder som inte blir uppätet. Är karet nystartat är det ännu viktigare att inte belasta karet mer än nödvändigt, och då bör maten inte ligga så länge.

                            Salt är bra i vissa situationer, men har man inga problem så är min personliga uppfattning att det är helt onödigt. En del växter gillar heller inte någon högre salthalt i vattnet, och kan gå ner sig ganska duktigt. Även om man har salt i vattnet stadigt, kan det bli lite besvärligt den gången man verkligen behöver salta i vattnet då nivåerna kan behöva bli lite högre.
                            Även tvärtom, går de i saltat vatten alltid och du flyttar fisk från det karet till ett som inte har salt kan de få problem då istället.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Okej, då tar jag det lite lugnt med saltandet, som jag gjort i nån vecka nu! Så får jag helt enkelt se och utvärdera hur jag tycker fiskarna mår

                              Ja ett dygn kommer det absolut inte ligga i, det är de timmar som akvariet är släkt isf. När jag lägger i något på dagen så låter jag bara det ligga i ca 1 timme innan jag tar ut det.

                              Angående detta med EasyCarbo och ProFit, så skulle det även motverka lite algbildning. Men EasyCarbo ska ju egentligen tillsättas varje dag, är det något man ska följa hårt eller är det en rekommendation i överkant för att det ska "ta slut" lite fortare?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...