Hjälp med val av fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommyvin
    • July 2011
    • 7

    Hjälp med val av fisk

    Hej alla akvarister! Är ny på detta forum och ganska ny i akvaristvärlden. Jag har skaffat ett 540 liters akvarium som skall bli ett sydamerikansk biotop. Har nyss köpt en joselimianus och 3st corydoras(metallpansarmalar). Problemet är att jag inte har en aning av filken sorts fisk jag skall köpa? har läst jätte mycket på detta fantastiska forum och hittat några arter som är intressanta med dom verkar inte gå ihop. Planerade att först skaffa choklad ciklider men blev senare sugen på ett oscar par?? blir galen på detta, vad jag än bestämmer mig för art så blir det enligt beskrivningen omöjligt att skaffa andra arter. Så snälla hjälp mig att välja art av av sydamerikanska ciklider som funkar med de fiskar jag har...

    Mvh newbie
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    #2
    Välkommen till fiskträsket!
    För det första tycker jag att du ska skaffa betydligt flet panarmalar. 20st skulle jag haft som minst i ett sånt kar. Jag tycker att pansarmalar är riktigt charmiga det är en stimfisk och de är både roligare att titta på och så trivs de bättre i grupp.

    Sen tycker jag att du ska titta lite mer på dvärgciklider, gärna någon av den lite enklare svårighetsgraden. Kanonbra fiskar att börja med. Små och inte så bråkiga och passar bra ihop med de flesta andra fiskar. Du kan ha flera sorter i ett 540L. Man blir lite mer begränsad om man har stora fiskat som oscars. Mycket som kan få plats i deras mun
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

    Kommentar

    • tommyvin
      • July 2011
      • 7

      #3
      Tack, jag får skaffa några fler pansarmalar, håller med att dom är riktigt roliga fiskar att titta på händer något hela tiden. får nog skippa oscars blir nog lite väl stora. Tittar vidare efter några dvärgciklider.

      Kommentar

      Arbetssätt...