30 Liters Aquael nystartat och lite frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • freddi36
    svarade
    ja. om du låter bli vattenbytena i några veckor och bara tillsätter nitrivec 1 ggr/ vecka istället så ska det nog bli bra.
    om du får en akut nitrit topp så är ju vattenbyte ett måste men mindre koncentrationer ska karet klara med nitrivecen och den egna bakteriekulturen

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Jag tror du bör låta bli 10% byterna, akvariet måste få tid att mogna och utveckla en hållbar bakteriekultur..
    Jag kan inte svära, men jag har för mig att akveriet inte får den chansen om man byter vatten så ofta även om det så bara är 10%..

    Lämna en kommentar:


  • pärlan
    svarade
    Suck! Idag gjorde jag ett nytt nitrit test och fick utslaget 0,5 mg/liter. Har seras nitrit dropptest, och 0,5 mg/l är den lägsta nivån som kan uppmätas. Har för några dagar sedan gjort större 50% vattenbyten och sen 10% vattenbyte per dag. Idag gjorde jag ungefär 15% vattenbyte och tillsatte nitrivec. Plockade bort blad på växterna som verkade vara på väg att vissna/ruttna. Satte även på bubblet på pumpen igen, för att öka syremättnaden i vattnet genom att bryta ytspänningen... har haft den på från och till, men eftersom växterna inte mår bra av det stängde jag av det för några dagar sen.

    Det här känns som en så lång och utdragen process... fiskarna verkar ha tagit en del stryk av nitriten... visst blir dom piggare igen när man fixat vattenbyte och haft i nitrivec, men hur många dippar klarar dom? Dom blir risigare för varje gång. I morse hade en av dem kilat in sig bakom pumpen, troligtvis för att det kliar på honom/henne... den är framme nu dock.

    Kände bara för att skriva av mig lite...

    Lämna en kommentar:


  • pärlan
    svarade
    Toppen då är det bara att hålla tummarna för att jag kan få det att vända, men det verkar som sagt bättre nu... men man skall inte ropa hej.

    Tack så mycket för all din hjälp!

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    2 veckor är nog lagom. då har du fått en hyffsat stor bakteriekultur i karet. ha i en dos nitrivec vid större vattenbyte tills 2 veckor har gått. ha sen också i en dos när du ökar fiskbeståndet för säkerhetsskull

    Lämna en kommentar:


  • pärlan
    svarade
    Tack för tipset! Man glömmer av att växterna också sover på natten

    Om vattnet stabiliserar sig framöver (fiskarna har piggat på sig avsevärt bara under dagen) hur länge skall jag vänta innan jag fyller på fiskbeståndet... räcker det med någon vecka eller två?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ha bubblet på på natten bara istället, då använder ju inte växterna någon CO2.

    HC-växten är svår och behöver myycket ljus och gärna även CO2 tillförsel så det var nog inte så konstigt att den inte trivdes.

    spikbladet är helt Ok.

    Lämna en kommentar:


  • pärlan
    svarade
    Nej, jag har kollat runt lite och det var en cuba HC, heter den så? Den dog nog för att det verkar vara en känslig växt som behöver mycket ljus (vilket jag inte visste) och eftersom jag även har en stoooor vatten spikblad som lägger sig en del uppe vid ytan och skuggar, så var det nog inte ultimat... synd dock för cuban är så snygg. Har lagt den i en vas med lite akvarievatten och näring och ställt i fönstret, skall se om den piggar på sig om jag häller i lite nytt vatten varje dag.

    Men spikbladet är väl ingen fara i akvarium?

    Jo kanske den ruttnade för att det var dålig balans och att det skadade vattnet, men borde inte nitriten gått upp då? Tycker det är jätte skumt att fiskarna dör och ser riktigt dåliga ut när testet inte ens visar på lägsta halten. Kändes ändå bra att ta bort den ifall det var det som var problemet...

    fortsätt peppra med idéer om du kommer på något
    Grumlet från nitrivecen börjar lägga sig nu och jag sitter och håller tummarna så att de två sista fiskarna skall klara sig!
    Tycker du att jag kan ta bort bubblet på pumpen nu när det inte verkar vara nitrit, vill ju inte skada växterna genom att ta bort för mycket CO2 ur vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    låter bra

    vad var det för växt?
    en tanke bara; om det var en växt med gröna och vita blad så är det igentligen en sumpväxt som inte tåler att stå helt under vatten.
    då ruttnar den och dör. det vita slemmet kanske var blad som löste upp sig. i ett så litet kar så kanske det rubbade hela balansen och fiskarna dog pga det??

    Lämna en kommentar:


  • pärlan
    svarade
    Tusen tack för din hjälp!

    Nu har jag gjort ett 10% vattenbyte, tillsatt nitrivec, tagit bort växten med det vita slemmet och tagit bort täckglaset för en stund så får vi se hur det utvecklar sig.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    börja med ett stimm på 7-8 st. om det ser ut som att karet mår bra och det inte är för trångt så kan du nog köpa lite fler.

    avvakta och se om det blir bättre. jag vet inte mer så någon annan får hjälpa dig med problmet

    Lämna en kommentar:


  • pärlan
    svarade
    Hej!
    Den första dog för 3 dagar sen och den andra för 2 dagar sen. gjorde om testet igen... inget utslag denna gången heller. Kan ett 50% vattenbyte göra att nitriten går ner till noll om det nu var nitrit som dödade fiskarna så måste ju nivån ha varit riktigt hög, eller? Tycker ändå att det borde gett någon form av utslag?

    De fiskar som är kvar verkar må bättre, men jag skulle inte säga att dom ser 100% bra ut.

    Har du någon aning om hur många fiskar ett 30 liters nano klarar? Min egna tanke har varit att ha ca 6-10 små fiskar, förutsatt att jag får allt att funka, samt några räkor som hjälper mig att städa på botten. Vill som sagt inte över belasta karet i framtiden.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    konstigt..
    jag tror någon annan får rycka in och hjälpa oss nu, jag har inte en aning..

    hur länge sedan var det fiskarna dog?

    Lämna en kommentar:


  • pärlan
    svarade
    Okej nu har jag gjort ett nitrit test och som jag kan se det på färgen på vattnet i provröret är det noll. Jätte konstigt. Trodde verkligen att fiskdöden berodde på nitrit, eftersom karet är nystartat.
    Vad skall jag nu göra? Byta vatten varje dag? starta om karet? Har även införskaffat nitrivec, men skall jag ha i det även om testet inte ger utslag?
    Vad kan det mer vara? Bor i göteborg så ph borde ju ligga på 7-7,5 har jag fel?

    Lämna en kommentar:


  • pärlan
    svarade
    Okej, sticker och köper nitrit test strax och återkommer med värden när jag testat...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...