30 Liters Aquael nystartat och lite frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pärlan
    • July 2011
    • 12

    #16
    Toppen då är det bara att hålla tummarna för att jag kan få det att vända, men det verkar som sagt bättre nu... men man skall inte ropa hej.

    Tack så mycket för all din hjälp!

    Kommentar

    • pärlan
      • July 2011
      • 12

      #17
      Suck! Idag gjorde jag ett nytt nitrit test och fick utslaget 0,5 mg/liter. Har seras nitrit dropptest, och 0,5 mg/l är den lägsta nivån som kan uppmätas. Har för några dagar sedan gjort större 50% vattenbyten och sen 10% vattenbyte per dag. Idag gjorde jag ungefär 15% vattenbyte och tillsatte nitrivec. Plockade bort blad på växterna som verkade vara på väg att vissna/ruttna. Satte även på bubblet på pumpen igen, för att öka syremättnaden i vattnet genom att bryta ytspänningen... har haft den på från och till, men eftersom växterna inte mår bra av det stängde jag av det för några dagar sen.

      Det här känns som en så lång och utdragen process... fiskarna verkar ha tagit en del stryk av nitriten... visst blir dom piggare igen när man fixat vattenbyte och haft i nitrivec, men hur många dippar klarar dom? Dom blir risigare för varje gång. I morse hade en av dem kilat in sig bakom pumpen, troligtvis för att det kliar på honom/henne... den är framme nu dock.

      Kände bara för att skriva av mig lite...

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #18
        Jag tror du bör låta bli 10% byterna, akvariet måste få tid att mogna och utveckla en hållbar bakteriekultur..
        Jag kan inte svära, men jag har för mig att akveriet inte får den chansen om man byter vatten så ofta även om det så bara är 10%..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #19
          ja. om du låter bli vattenbytena i några veckor och bara tillsätter nitrivec 1 ggr/ vecka istället så ska det nog bli bra.
          om du får en akut nitrit topp så är ju vattenbyte ett måste men mindre koncentrationer ska karet klara med nitrivecen och den egna bakteriekulturen

          Kommentar

          Arbetssätt...