30 Liters Aquael nystartat och lite frågor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • freddi36
    svarade
    nitrivec. testa nitriten först och ha sen i nitrivec om det finns nitrit. har du mycket nitrit så gör ett vattenbyte på ca 30% och dosera sen nitrivec. testa nästa dag och se om det blivit bättre.

    Lämna en kommentar:


  • pärlan
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    köp ett nitrit test och testa det. om du har nitrit så gör ett 30-40% vattenbyte och sen så tillsätter du SERA nitrivec. det är en bakteriekultur på flaska som hjälper till att få bort nitriten. sen testar du nästa dag igen och ser om det blivit bättre
    Ska det vara nitrivec eller toxivec? Har redan bytt en större del av vattnet igår eftersom fiskarna dog. Ska jag fortsätta byta lite vatten varje dag?

    Hur många moskitorasboror klarar karet så att det inte blir samma visa igen längre fram? Blev rekommenderad denna sort till nano akvarium, men de är ju en stimmfisk så jag tänkte att jag borde ha några stycken.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    köp ett nitrit test och testa det. om du har nitrit så gör ett 30-40% vattenbyte och sen så tillsätter du SERA nitrivec. det är en bakteriekultur på flaska som hjälper till att få bort nitriten. sen testar du nästa dag igen och ser om det blivit bättre

    Lämna en kommentar:


  • pärlan
    startade ett ämne 30 Liters Aquael nystartat och lite frågor...

    30 Liters Aquael nystartat och lite frågor...

    Har en del erfarenheter av akvarier från barnsben då min familj alltid haft akvarium hemma.
    Har skaffat mig ett 30 liters Aquael som jag drog igång för några veckor sedan.
    Startade upp karet med grus, växter, och den utrustning som medföljde. Lät akvariet stå igång i lite över en vecka utan några djur. Har sedan inhandlat 4 stycken moskitorasboror.

    Nu har jag åkt på den klassiska nitrit förgiftningen... känner mig som en imbecill
    Har varit med då familjen startat åtminstone 10 akvarium och absolut inte på något hightec sätt, utan det gamla hederliga sättet utan en massa preparat och dylikt och aldrig åkte vi på nitrit förgiftning.

    Sagt och gjort nu är jag där jag är med döda fiskar och det känns ju såklart trist. Hade inget nitrit test hemma (vilket jag ju såklart borde ha haft) men tänkte att vi har ju klarat det så många gånger utan sånt... hmm, man e bra dum ibland. Har ingen aning om vad nitrit nivån låg på men den måste ha varit hög eftersom fiskar dog. Skall sticka till zooaffären imorgon och fixa dropptest.

    Jag har läst runt mycket och har idag gjort ett byte av vattnet på ca 50%. Hämtade ca 1,5 liter vatten från min pappas inkörda akvarium som jag hävde i och tillsatte även lite vanligt salt (utan jodd, som jag löst upp i lite vatten) för att skydda de två överlevande fiskarna. Har satt på diffusern (heter det så?) på pumpen för att slå in luft i vattnet, bryta den oljiga hinnan på. Jag har inte planerat att köra med luftbubblor senare, men läste att det var bra i nuläget. Och ja fiskarna är piggare och verkar må bättre. Inga andra preparat är tillförda till vattnet, vill helst köra naturligt om det är möjligt. I övrigt obetydlig algväxt, knappt synbart på rutor osv. Jag har matat ytters sparsamt ca en flinga per gång och varannan dag.

    Har märkt någon slags vitt/genomskinligt slem på botten, inga större mängder än så länge men tror ni att det beror på nitriten eller något annat? Är det någon form av alger eller är det någon form av bakterier? Det sitter främst vid en av växterna som jag tyvärr inte minns vad den hette... skall luska lite. och den växten verkar inte så frisk.

    Vad har jag gjort för fel?
    Skulle jag ha väntat längre innan jag köpte firrar?
    Vad kan slemmet på botten vara?
    Hur många små fiskar klarar 30 Litaren? Skulle jag haft färre? Kan man ha fler när allt fungerar? Vill gärna veta så att jag inte över belastar det igen.
    Skall jag avbryta det här försöket helt och starta om karet... får flytta fiskarna till min pappa några mil bort i så fall så länge. Eller är det bättre att försöka rida ut stormen?

    Många frågor, men jag har blivit barn på nytt
    Kom gärna med tips och idéer på annat om ni kommer på något annat.
Arbetssätt...