Ny på NANO

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Angeliqa
    • July 2011
    • 17

    Ny på NANO

    Jag har tänkt göra nano-akvarium av min mammas gamla yngelakvarie, mått: Djup; 15cm, höjd; 15cm och längd; 27 cm, så det är NANO på hög nivå, men funderar på hur jag ska lösa problemet med att hålla vattnet i rörelse. Jag har ju övervägt att ha luftbubbel-pump men skulle annars gärna ha något som filtrerar vattnet också, men finns det pump/filter i den lilla storleken? på höjden försvinner ju också ca 3cm lager akvariegrus.. Finns det någon som vet en pump i den storleken eller kan man lösa det på annat sätt? Är inte helt nybörjare, jag har haft ett flertal olika akvarier innan och just nu har jag ett finfint 100 Liters...! Men taksam för svar!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jodå, det finns så små pumpar. Vår lokala Arken-butik hade sådana, men antagligen kan alla butiker hämta hem om du frågar.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Luftbubbelpumparna är dåliga (även om även de tillsammans med ett bra filter kan vara OK) eftersom de ofta driver ut CO2 (växtnäring) ur akvariet. Men som jens skriver så finns det bra motordrivna filter för nanoakvarier i nästan alla akvarieaffärer i Sverige.

      Sedan tycker jag inte att du skall ha fiskar i ett så litet akvarium utan satsa på några räkor och snäckor istället
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 July 2011, 13:00.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Elisabeth Hansen
        • June 2009
        • 43

        #4
        Vet någon om det går att få bottenfilter till Nanokar? Jag är så nöjd med det jag har i mitt store 250 liters.

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Luftbubbelpumparna är dåliga (även om även de tillsammans med ett bra filter kan vara OK) eftersom de ofta driver ut CO2 (växtnäring) ur akvariet. Men som jens skriver så finns det bra motordrivna filter för nanoakvarier i nästan alla akvarieaffärer i Sverige.

          Sedan tycker jag inte att du skall ha fiskar i ett så litet akvarium utan satsa på några räkor och snäckor istället
          Borde man skippa bubblor helt (nu syftar jag inte på nanokar utan i allmänhet)? Har förtillfället 54liter med pump, som även den sprutar lite luft, samt en luftbubbelpump för dekoration. Men den kanske bara är dum att ha om den driver ut Co2?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Vanish
            Borde man skippa bubblor helt (nu syftar jag inte på nanokar utan i allmänhet)? Har förtillfället 54liter med pump, som även den sprutar lite luft, samt en luftbubbelpump för dekoration. Men den kanske bara är dum att ha om den driver ut Co2?
            ja det bör man skippa helt - bubblor driver bara ut CO2 ur akvariet.
            Vill man ha syresättning i vattnet är det viktigt att få vattenytan i rörelsen för då dras syre ner i vattnet - så rikta pumpens utblås mot vattenytan
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Ursprungligen postat av Elisabeth Hansen
              Vet någon om det går att få bottenfilter till Nanokar? Jag är så nöjd med det jag har i mitt store 250 liters.
              Jag såg små bottenfilter när jag var hos Åleds i Halmstad, dessa var till nanos.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                ja det bör man skippa helt - bubblor driver bara ut CO2 ur akvariet.
                Vill man ha syresättning i vattnet är det viktigt att få vattenytan i rörelsen för då dras syre ner i vattnet - så rikta pumpens utblås mot vattenytan
                Okej! Tack för svaret. Då ska jag stänga av bubblorna helt och bara låta pumpen fortsätta riktas upp/snett fram så att det blir rotation på vattnet och krusning i vattenytan =)

                Kommentar

                • Angeliqa
                  • July 2011
                  • 17

                  #9
                  Tack för alla svar! Tur man har när Arken zoo ska öppna här till hösten! Och det var just räkor jag tänkte på, körsbärsräkor tänkte jag. Finns det andra sorters räkor att variera med? Och jag kan inget om snäckor, jag har bara sett de dära bamse-stora gula och brunrandiga "tam-snäckor", resten har jag lärt mig är "ohyra"..! Vilken sort passar i nano-akvariet? Som inte förstör mina växter..! Och vad händer om den skulle få för sig att snigla ut ur karet? :O

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    De snäckor du pratar om är äppelsnäcka och zebrasnäcka. Men om jag räknade rätt på de mått som du skrivit så tycker jag att du ska hålla dig till räkor och mindre snäckor. Körsbärsräko som du har nämnt tidigare i tråden borde funka utmärkt i det akvariet.
                    Senast redigerad av macke_fisk; 07 August 2011, 11:44.
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Angeliqa
                      Tack för alla svar! Tur man har när Arken zoo ska öppna här till hösten! Och det var just räkor jag tänkte på, körsbärsräkor tänkte jag. Finns det andra sorters räkor att variera med? Och jag kan inget om snäckor, jag har bara sett de dära bamse-stora gula och brunrandiga "tam-snäckor", resten har jag lärt mig är "ohyra"..! Vilken sort passar i nano-akvariet? Som inte förstör mina växter..! Och vad händer om den skulle få för sig att snigla ut ur karet? :O
                      Nja det är få snäckor som är ohyra. Den enda som är jäklig på växter är en variant av äppelsnäcka och den säljs knappast ens i sverige.

                      Dock som macke fisk skriver så krävs det även en viss storlek på akvariet för snäckor. Kolla i Zoopets artregister så kan du se vilka snäckor som kan vara lämpliga i ditt akvarie
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 August 2011, 19:49.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Angeliqa
                        • July 2011
                        • 17

                        #12
                        Det blir nog en Swordfish 200, jag får ringa butiken att ta hem den, har varit igår och köpt ELITE doppvärmare i lagom storlek till karet också! Och tror jag skaffar red & black crystal räkor, men enligt artbeskrivningarna finns det en mindre sort av zebrasnäcka, funkar den tro? Super glad för all hjälp och nu är jag på riktigt stort G att få ett ordenkligt NANO-kar tack vare hjälpen! STORT tack! Och det blir nog en gul äppelsnäcka till stora akvariet, de värkar vara så charmiga!

                        Kommentar

                        • Elisabeth Hansen
                          • June 2009
                          • 43

                          #13
                          Tack Pia för tipset.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...