Ny och frågvis...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #46
    Snäck ätande snäcka (Anatoma helena)? Köper du en sån kommer du inte ha några snäckor. Men dom flesta snäckor är faktiskt nyttodjur, dom äter alger döda växter mm.
    Senast redigerad av robidobban; 29 July 2011, 14:39.

    Kommentar

    • Popruta
      • July 2011
      • 33

      #47
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Eller sköt akvariet istället - i ett välskött akvarium blir det aldrig en massa snäckor.
      Jag har själv snäckor i alla mina akvarier eftersom de hjälper till med rengöringen och jag vansköter inte mina akvarier (de är dock definitivt inte pedantskötta) så det blir aldrig en massa snäckor i akvariet
      Mitt är ju nytt, kan jag redan ha hunnit missköta det?

      Jag tog bort den iaf, och i helgen är det dags för första rensningen (rengöra filter och byta vatten.. jag har hört att man ska skölja filtret genom sitt egna akvarievatten så man inte tar bort sina bakterier?) För ni är det lite växtdelar som sitter där.

      Kommentar

      • Popruta
        • July 2011
        • 33

        #48
        Ursprungligen postat av robidobban
        Snack ätande snäcka (Anatoma helena)? Köper du en sån kommer du inte ha några snäckor. Men dom flesta snäckor är faktiskt nyttodjur, dom äter alger döda växter mm.
        Jo jag har hört det, men samtidigt vill jag ju inte ha en miljard snäckor... läste att dom förökar sig i rekordfart? :-/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #49
          Ursprungligen postat av Popruta
          Mitt är ju nytt, kan jag redan ha hunnit missköta det?
          Att ha en snäcka är inte att ha en massinvasion
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #50
            Ursprungligen postat av Popruta
            Jo jag har hört det, men samtidigt vill jag ju inte ha en miljard snäckor... läste att dom förökar sig i rekordfart? :-/
            Dom förökar sig i rekordfart om det det minns massor av mat för dom i akvariet (dvs om man vansköter akvariet). Sköter man sitt akvarium så blir det det inte en massa snäckor och om du du vansköter ditt akvarium så kan det ju vara bra att då åtminstone snäckorna äter upp en del av skiten i akvariet - om du då inte har snäckor i akvariet så kommer akvariet att "haverera" mycket snabbare
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Popruta
              • July 2011
              • 33

              #51
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Att ha en snäcka är inte att ha en massinvasion
              Ah okej. Jag tänkte om snäckor i allmänhet betyder att man missat nåt (jag är som sagt helt ny på detta så jag är nog mer orolig än vad man borde vara....).

              Kommentar

              • Popruta
                • July 2011
                • 33

                #52
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Dom förökar sig i rekordfart om det det minns massor av mat för dom i akvariet (dvs om man vansköter akvariet). Sköter man sitt akvarium så blir det det inte en massa snäckor och om du du vansköter ditt akvarium så kan det ju vara bra att då åtminstone snäckorna äter upp en del av skiten i akvariet - om du då inte har snäckor i akvariet så kommer akvariet att "haverera" mycket snabbare
                Okej. Jag får väl spara nån kanske då, om det dyker upp fler, bara sett den här enda än så länge. Sen ska jag ju ha räkor som hjälper till med städandet

                Kommentar

                • vitter
                  • August 2010
                  • 219

                  #53
                  Jag fick själv min första physa nyligen. De följer oftast med växter man köper, så de uppstår inte genom vanvård. De kan självbefrukta, så de blir fler även om man bara har en, men vad jag märkt går det inte explosionsfort. Så länge de inte blir galet många är de som sagt bara till nytta, och jag tycker de är fina också. Min har en vana att vandra runt på undersidan av ytspänningen som ä ganska intressant, dessutom.

                  Kommentar

                  • Popruta
                    • July 2011
                    • 33

                    #54
                    Ursprungligen postat av vitter
                    Jag fick själv min första physa nyligen. De följer oftast med växter man köper, så de uppstår inte genom vanvård. De kan självbefrukta, så de blir fler även om man bara har en, men vad jag märkt går det inte explosionsfort. Så länge de inte blir galet många är de som sagt bara till nytta, och jag tycker de är fina också. Min har en vana att vandra runt på undersidan av ytspänningen som ä ganska intressant, dessutom.
                    Ja jag såg det när den temporärt bodde i mitt glas.. den gick på vattenytan fast upp och ner såg hur roligt ut som helst

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #55
                      Zoopets artbeskrivning på Physa http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=44
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Popruta
                        • July 2011
                        • 33

                        #56
                        Än så länge har vi bara en snäcka (Lars heter han ) så verkar inte vara någon fara på taket.

                        Nu har ena honan fått platy-yngel också, dock är det bara en som överlevde som nu gömmer sig i växtligheten.

                        Hur snabbt växer ynglet upp? Efter hur lång tid är risken mindre att han/hon blir uppäten?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...